Thursday 28 June 2012

PENGAKUANKU



 
PENGAKUANKU
Namaku Mas XXXX , tapi teman-temanku di sekolah tempat aku mengajar memanggil Za sahaja. Umurku 31 tahun, walaupun guru-guru di sekolahkumengatakan umurku tak melebihi 25 tahun. Memang aku sentiasa bersenamyoga dan menjaga bentuk badanku agar sentiasa kelihatan ramping danlangsing. Cuma akhir-akhir ni aku taklagi ke kelas yoga. Dengar kata senamanyoga haram. Tak taulah aku.Ceritanya begini : Suamiku seorang guru, mengajar di sekolah lain. Telah enamtahun kami berkahwin tapi belum dikurniakan seorang anak pun. Keluargasuamiku dan keluargaku selalu bertanya bila kami akan menimang anak.Dengan selamba suamiku mengatakan mungkin tiada rezeki. Di rumah kamiselalu berbincang mengenai perkara ini.Berbagai-bagai cara telah kami lakukan. Pelbagai petua telah kami ikuti tapi tidak juga menampakkan hasilnya. Suatu hari keluarga suamiku menyarankan agar kami mengambil anak angkat. Suamiku belum bersedia. Dia masihmengharapkan anak hasil zuriatnya sendiri.Masalahku bermula apabila aku terdengar percakapan suamiku denganmertuaku. Mertuaku menyarankan agar suamiku kahwin lain. Dia kata akumandul kot. Aku belum bersedia bermadu dan aku masih sayang suamiku. Akumenceritakan masalah yang aku hadapi kepada Hayati, kawanku. Hayatimenyarankan agar aku mendapat bantuan dukun siam. Dia memberi alamat danno. telefon dukun tersebut kalau-kalau aku bersedia."Masalah akupun macam kau juga. Sepuluh tahun aku berkahwin, tak juga dapatanak. Selepas aku bertemu dukun siam tersebut aku mengandung. Sekarangaku ada anak dua," Hayati menceritakan panjang lebar. Aku tertarik juga dengancerita Hayati, apalagi mengenangkan aku akan dimadu.Aku memberitahu suamiku perkara ini, suamiku bersetuju. Kita perlu berikhtiar,katanya. Malam itu aku menelefon bomoh siam tersebut dan dia sediamenerimaku petang esok selepas waktu sekolah. Suamiku tak dapatmenemaniku kerana ada aktiviti di sekolahnya.Selepas sekolah keesokannya, aku memandu Civicku ke alamat yang diberioleh Hayati. Jarak rumahku ke rumah dukun kira-kira satu jam perjalanan.Rumah dukun tersebut agak di hujung kampung di suatu penempatanmasyarakat siam di utara Malaysia. Rumah sederhana besar itu merupakanrumah dua tingkat. Bahagian bawah berdinding simen sementara bahagian atasberdinding papan dan beratap asbestos.Setibanya di halaman rumah, aku disambut oleh seorang lelaki siam separuhbaya. Dia hanya memakai kain pelikat dan baju T putih.

No comments:

Post a Comment