Tuesday 3 July 2012


Nama Tempatan : BANGUN BANGUN
Nama Saintifik : Coleus Amboinicus
Nama lain : ati ati hijau,bebangun,raja bangun, tumbuh daun,sedingin,setawar padang,kerencung dan mangun mangun.
Famili : Labiatae
Asal : INDIA
Taburan :Sub Tropika dan Tropika
Katogari :Tumbuhan hiasan dan herba
KETERANGAN
Pokok bangun bangun juga dikenali sebagai ati ati hijau.Ianya ditanam sebagai tanaman hiasan dan ulaman di sekitar rumah.Ianya banyak ditanam olih masyarakat India untuk ubat batuk.Sangat berkhasiat sebagai UBAT BATUK.Keselurohan pokok ini mempunyai bau yang menyengat hidung.Aroma daun nya wangi dan ada yang mengata kan busuk, jadi bergantung kepada individu.Bau nya seakan JINTAN HITAM.Pucuk muda nya rangup dan bolih di buat ulam, makan dengan sambal belacan,sambal tempoyan dan salah satu bahan untuk nasi kerabu. Kaedah pembiakan ialah keratan batang dan daun yang mempunyai tangkai daun.Midium tanah gembur dan saliran yang baik.Pokok ini tahan lasah dan mudah tumboh.
KHASIAT BANGUN BANGUN
Pokok ini sangat terkenal dalam perubatan melayu dan cina untuk pengubatan batuk,mual tekak,sakit kepala dan sistem pencernaan.Cara nya ambil daun bangun bangun yang segar sehelai, masuk dalam air panas di dalam cawan, tutup selama 3 minit masuk kan sebiji gula batu dan minum.Kalau di buat jus bolih mengubati penyakit asma,batuk dan bronkitis.Daun yang di hancur kan bolih mengubati kulit melecur dan gigitan serangga berbisa.Apabila di campur dengan ibu kunyit dan di tumbuk bolih mengubati senak dan sakit perut.Pucuk muda kalau di buat ulam bolih awet muda dan melancar kan perjalanan darah juga membaiki tekstur kulit.
Bagitu lah 2 tanaman hiasan yang juga berfungsi sebagai UBATAN HERBA yang kita lupa kan..Dan saya percaya ramai yang tidak mengenali POKOK AJAIB ini.Pokok ini memang ada saya tanam untuk saya buat ulaman, di samping banyak pokok yang lain…wasallam




Bangun-bangun – Solenostemon amboinicus

Share
0diggShare

Bangun-bangun – Solenostemon amboinicus

Nama Tempatan: Bangun-bangun
Nama Saintifik: Solenostemon amboinicus
Nama Lain: Ati-ati hijau, allspice
Famili: Labiatae
Lokasi dijumpai: Di tanam sebagai rempah dan ulam
Keterangan
Pokok bangun-bangun atau dikenali juga dengan ati-ati hijau biasa ditanam sebagai ulaman dan penyedap rasa dalam masakan.Pucuk mudanya dijadikan ramuan untuk sambal tempoyak. Ia juga dijadikan ramuan untuk nasi ulam.
Bangun-bangun senang membiak melalui keratan batang dan daun.Medium pilihan ialah tanah gembur yang mempunyai pengaliran air yang baik dan terdedah kepada cahaya matahari.
Kegunaan
Bangun-bangun terkenal dalam perubatan melayu dan cina terutamanya untuk menjadi penawar kepada batuk,mual-mual , sakit kepala dan masalah pencernaan. Caranya sehelai daun bangun-bangun diseduh dengan air panas dan dimasukkan sedikit gula batu sebelum di minum.Jusnya pula boleh dijadikan ubat untuk asma, batuk dan bronkitis.
Daunnya yang dilumatkan dapat menjadi penawr gigitan serangga bisa dan kulit melecur dengan cara menampal daun lumat yang telah menjadi seperti pes pada bahagian yang terlibat.
English Translation
Commmon Name
Botanical Name: Solenostemon amboinicus
Other Name: Ati-ati hijau, allspice
Family: Labiatae

Pokok, bangun-bangun, ati-ati, hijau, tanam, ulaman, penyedap, rasa, masakan, ramuan, sambal, tempoyak, nasi ulam, membiak, keratan, batang, daun.Medium, pilihan, tanah, gembur, pengaliran, air, terdedah, cahaya matahari, Labiatae, tumbuh tumbuhan

1. Pokok bangun-bangun jenis daun lebat dan menutup cahaya. Ketinggiannya kira-kira 60 cm kalau subur, jadi pokok lain yang rendah pasti tidak akan tumbuh. Saya pernah tanam bersama ketumbar, dan pada peringkat awalnya menjadi tetapi apabila daun dah penuh, ketumbar kekurangan cahaya dan bantut. Bangun-bangun pula tidak tahan jika diletakkan bersama pokok yang lebih tinggi misalnya roselle atau bendi. Lagipun makhluk perosak rosell, misalnya serangga "anak dara cina" juga merosakkan bangun-bangun. Jadi dari pengalaman saya, bangun-bangun tidak sesuai ditanam bersama pokok lain. Kira lonerlah, tiada buddy.
2. Tanah yang sesuai, tanah liat yang dicampur bahan organik, misalnya rumpai sepaya hancur atau kondisyener tanah. Saya cuba guna tanah bakar tetapi pokok yang tumbuh bantut.







No comments:

Post a Comment