Tuesday 10 July 2012

Jarum Emas.




                                                  Jarum Emas.

Nama pokok  Rumput Jarum Mas juga dikenali sebagai RUMPUT REMPAH PADANG.Sesuai untuk semua peringkat umur dan jantina kecuali ibu mengandung.
Membantu merawat masalah buang angin, arthritis dan toksin, urat saraf, sakit sendi dan lutut, bisa tulang dan pecah kulit dan tumit kaki, kebas tangan dan kaki, sakit pinggang, menghindari penyakit gaut dan melancarkan peredaran darah serta mengurangkan letih lesu dan berkhasiat untuk ibu selepas bersalin, mengecutkan rahim, keputihan, haid tidak teratur, menambah tenaga batin serta mencerahkan mata.
Khasiat Campuran Ketiga Bahan Ini Adalah.
·         Buang Angin Dan Mual / Loya
·         Selsema, Hidung Tersumbat, Sukar Bernafas
·         Ulser / Kembong Perut, Artritis, Toksin
·         Urat Saraf, Bisa Tulang
·         Sakit Sendi, Lutut, Kebas Tangan / Kaki
·         Tumit Kaki, Gaut
·         Melangcarkan Peredaran Darah
·         Menambahkan Selera Makan
·         Menambahkan Tenaga
·         Mengurangkan Kolestrol
·         Menghangatkan Tubuh
·         Baik Untuk Ibu Selepas Bersalin
·         Meningkatkan Nafsu Syahwat




Seperti biasa sebelum aku pulang kerumah setelah menghabiskan tugasku, aku pasti mencari sesuatu di padang untuk aku snap. Dalam tercari-cari tiba-tiba aku terlihat rumput jarum emas yang sudah sekian lama mencari. Yang special tentang pertemuan ini ialah bila sudah terlihat maka mata terus terpaku bila begitu banyak rumput ini di depan mata.

Apalagi kamera aku simpan di dalam beg dan mula mencabut rumput ini. Terbongkok-bongkok aku mencabutnya. Begitu banyak pula aku dapat. Tak sangka rupa-rupanya rumput ini boleh didapati di tempat kerjaku. Begitu khusyuk aku mencabutnya. Isteriku memang mengetahui akan khasiat rumput ini. Mengikut kata dari arwah ibu mertuanya, rumput ini amat baik untuk golongan wanita. Aku google tentang rumput ini di Wikipedia dan ketahui akan kebaikannya.


Aku google lagidan dapat lagi info isini. Pembaca boleh kaji sendiri akan kebaikannya. Bila aku tanya isteriku mau atau tidak dengan rumput ini. Cepat-cepat dia mengaku..." Nak Nak Nak ". Apalagi satu plastik aku bawa pulang ke rumah. Tumpang ada. Na
nti akan datang gang untuk memotong rumput panjang dan dengan sekali gus rumput ini juga akan lenyap.

Rumput ini perlu di keringkan terlebih dahulu. Macam daun teh juga. Bila sudah kering bolehlah di rebus dan di munum mengikut sukatan seperti yang aku telah google. Rumput ini banyak boleh di dapati di tepi lebuhraya. Ia akan hidup bersama rumput-rumput yang lain. Kena pandai mengenal pasti rumput ini. Kalau tersilap rump

Mencari Jarum Emas

Ni jea yg dapat


nampak tak yg mana satu?




Sakit Pinggang Sakit Urat Mengecutkan/Mengempiskan rahim Menguatkan tenaga Batih Mengemas/Menyempitkan lubang Faraj, khususnya bagi perempuan yang sudah bersalin Melancarkan perjalanan Haid Caranya : Ambil 4-5 urat rumput tersebut, kemudian rebuskan bersama air sebanyak 1 cerek 1 1/2 liter. Setelah sejuk lalu diminum sebanyak 1 gelas. Minumlah 2 gelas sehari.
Depan rumah akak ada tanah lapang yg dipenuhi rumput. Petang-petang tanah lapang tu tempat budak-budak lelaki remaja taman tempat akak tinggal tu main bola. Musim hujan nih kuranglah diorang nak main bola kat situ sebab lecahut maka tak sempatlah bertemu Jumaat akan datang.







































No comments:

Post a Comment