Tuesday 7 August 2012

Menghitamkan Rambut*



Cara Tradisional Mengatasi Kulit yang Berminyak

Memiliki kulit wajah yang cenderung berminyak memang akan membuat kita agak jengkel, apalagi dengan wajah yang berminyak akan membuat penampilan kita jadi kurang menarik, selain wajah yang mengkilat, debu/kotoran yang sering menempel di pori kulit dan bisa mengakibatkan jerawat muncul. Sudah banyak jenis/merk kosmetik yang dapat mengurangi minyak berlebih, seperti facial foam yang anti minyak dan juga krim sunblok yang dapat mengurangi kadar minyak berlebih.
Faktor penyebab kulit berminyak :
  1. Sudah pasti pola makan yang buruk akan menjadi penyebab lebihnya kadar minyak, terlalu banyaknya lemak dalam tubuh yang bisa berasal dari makan-makanan yang manis dan berlemak tinggi.
  2. Faktor Hormonal yang bisa menjadi salah satu pula mengapa kulit menjadi berminyak, hormon yang tidak seimbang atau pada saat masa puber yang bisa menjadi pemicu.
  3. Pemilihan jenis kosmetik yang tidak tepat bisa menjadi kadar minyak di wajah menjadi meningkat.
  4. Faktor keturunan bisa dikatakan juga menjadi factor kulit berminyak, biasanya orang tua yang mempunyai masalah kulit berminyak, akan diwariskan juga ke anaknya.
  5. Pengaruh obat-obatan seperti obat untuk KB bisa memicu kulit menjadi berminyak.
Daun Seledri
Daun Seledri
Tradisional Herbal :
Mungkin saya akan menerangkan pengalaman saya untuk mengurangi kelebihan minyak berlebih secara tradisional, karena menurut saya lebih hemat, cepat dan aman tanpa efek samping.dan disini saya menggunakan daun seledri yang sangat ampuh selain bisa mengobati darah tinggi, namun juga bisa mengurangi kadar minyak di wajah.
Daun Seledri atau bisa dikenal dengan nama Apium Graveolens yang bisa anda temui di pasar atau di kebun rumah anda, karena nama daun seledri sudah tidak asing lagi di telinga kita, daun nya juga sering di buat aneka masakan,dan juga bisa dijadikan obat kesehatan.
Cara Penggunaanya :
  1. Ambil daun Seledri secukupnya lalu dipotong hingga kecil-kecil, dan setelah di potong kecil-kecil, potongan seledri tersebut dimasukan ke dalam panic yang sudah dimasuki air yang mendidih, dan biarkan rendaman seledri panas tersebut selama 15-20 menit lamanya, setelah didiamkan selama 15-20 menit, dan bisa dibiarkan agar dingin (20-30 menit).
  2. Oleskan air Seledri yang sudah direbus dan sudah dingin tadi ke bagian seluruh wajah, biarkan hingga air Seledri tersebut meresap dan mengering.Setelah air Seledri meresap dan mengering bisa dibilas atau dibersihkan dengan air hingga bersih. Gunakan 2 hari 1 kali pemakaian untuk mendapatkan hasil yang maksimal.

Eclipta prostrata (L.) L. (alba syn. Eclipta (L.) Hassk., Biasanya dikenali sebagai palsu Daisy, Yerba de Tago, dan bhringraj, adalah sebuah kilang milik keluarga Asteraceae. Akar dibangunkan dengan baik, silinder, kelabu.ia juga dinamakan 'kehraj' dalam Bahasa Assam dan karisalankanni dalam bahasa Tamil Floral mengetuai 6-8 mm, bersendirian; berbentuk bunga putih;. achene termampat dan sempit bersayap Eclipta prostrata biasa tumbuh di tempat-tempat yang lembap sebagai rumpai di temperat panas ke kawasan tropikadi seluruh dunia. Ianya diedarkan secara meluas di seluruh India, China, Thailand, dan Brazil. Dalam perubatan ayurveda, ekstrak daun dianggap sebagai tonik hati berkuasa, rejuvenative., dan sangat baik untuk rambut. Sejenis pewarna hitam yang diperolehi daripada Eclipta prostrata digunakan untuk pencelupan. rambut dan Tatoo Eclipta prostrata juga mempunyai kegunaan luar tradisional, itu sebagai ekzema kaki makan air, dan dermatitis, dan pada kulit kepala untuk menangani keguguran rambut; daun telah telah digunakan dalam rawatan sengatan kala jengking Ia akan digunakan sebagai anti-racun.terhadap gigitan ular di China dan Brazil (Mors, 1991). dilaporkan untuk meningkatkan pertumbuhan rambut dan warna (Kritikar dan Basu tahun 1975 dan Chopra et al. 1955)



Mengatasi Rambut Rontok dengan Cara Alami


Sedikit tips yang emang udah malang melintang di areanya mbah google.
“Mengatasi rambut rontok”
Siapa sih yang ga geger, galau dan malah bisa stress karena rambut rontok (entah karena salah sampo, salah makan atau penggunaan bahan kimia yang berlebihan) yang ga kunjung sehat ?!
Apa lagi kaum hawa. Daripada stress and ngebuat rambut lebih parah lagi gugurnya, yuk dilirik tipsnya ^^

1. Lidah buaya
Lidah buaya berguna untuk menyuburkan dan menebalkan rambut.
Cara penggunaannya mudah, kaliamn ambil lalu potong lidah buaya menjadi dua bagian untuk dan ambil lendirnya.
Usapkan pada rambut lalu diamkan selama beberapa menit (minimal 15 menit)

2. Teh hijau
Teh berfungsi untuk meningkatkan pertumbuhan rambut secara alami dan mencegah kerontokan, karena mengandung antioksidan yang berguna untuk rambut.
Cara pemakaian ambil 2 bungkus seduhan daun teh hijau dengan air hangat. Balurkan pada rambut dan dipijit secara lembut. Diamkan selama 30 menit kemudian bilas hingga bersih.

3. Seledri
memiliki beberapa kandungan yang bermanfaat untuk rambut seperti kalsium, zat besi, natrium, Vitamin A dan B. Seledri mampu menstimulasi pertumbuhan rambut agar lebih sehat, kuat dan berkilau.
Caranya, ambil beberapa batang seledri kemudian bersihkan dan di blender dengan telur yang sudah dikocok. Setelah semua tercampur rata, oleskan secara perlahan pada rambut sambil dijipit lembut. Diamkan selama 20-30 menit kemudian bilas.

4. Urang-aring
Cara lain yang dilakukan beberapa orang adalah menggunakan urang-aring. Caranya ambil segenggam daun urang –aring, cuci hingga bersih. Lalu remas-remas daun urang-aring, kemudian rendam dengan air. Gunakan rendaman air daun urang aring tersebut untuk keramas, kemudian bilas dengan sampo.

5. wortel
Blender beberapa buah wortel sampai halus, kemudian peras airnya. Selanjutnya gunakan airnya untuk memijat kulit kepala, bungkus kepala dengan handuk dan diamkan semalaman. Bilas hingga bersih keesokan harinya.

let’s try it guy





Eclipta alba (L.) atau Eclipta sujud (L.) atau lebih dikenali sebagai palsu daisy, Urang aring (Melayu), bhringraj (Hindi) dan karisilanganni (Tamil). Ia adalah sejenis tumbuhan menjalar dengan hartanah indah perubatan dan telah digunakan untuk beribu-ribu tahun di China kuno, Unani, Ayurvedic dan perubatan Siddha.



Minyak Palsu Daisy mempunyai bahan aktif yang berkesan untuk rawatan rambut dan kulit kepala. Permohonan topikal ekstrak, kelapa atau minyak bijan, penawar uban pramasa dan kebotakan dan menggalakkan pertumbuhan rambut yang sihat, kuat, memulihkan rambut rosak kepada kemuliaan muda. Ekstrak mengandungi pigmen hitam, yang lazim digunakan untuk pencelupan rambut dan tatu. Ia juga luaran digunakan untuk merawat keadaan kulit, seperti kaki makan air, ekzema dan dermatitis. Adalah dipercayai untuk merawat masalah yang berkaitan dengan saluran kencing, menguatkan rahim dan mengandungi hartanah sokongan untuk hati dan fungsi buah pinggang yang lebih baik.

Semua tips herba adalah untuk tujuan umum sahaja. Rujuk doktor anda sebelum mengambil apa-apa rejimen herba jika anda mengambil ubat-ubatan lain. Hentikan penggunaan jika anda mengalami reaksi alahan kepada produk herba, luaran atau dalaman, dan segera berjumpa doktor anda. Wanita mengandung disyorkan untuk mengambil ubat-ubat herba dengan berhati-hati untuk mengelakkan sebarang kesulitan




ibiscus adalah tumbuhan tahunan yang tegang dengan lobed daun dan bunga yang pelbagai warna yang terang, biasanya merah, kuning dan merah jambu. Bunga sering dikeringkan dan digunakan sebagai teh herba kerana mereka adalah kaya dengan polisakarida, pektin, asid organik dan vitamin C. Ia digunakan secara tradisional dalaman untuk merawat hilang selera makan, demam selsema, sebagai diuretik ringan dan julap. Ia juga dipercayai mempunyai potensi untuk menurunkan tekanan darah.

Daun bunga raya digunakan secara luaran untuk meningkatkan keanjalan kulit kerana ia mengandungi lendir, astringen dan anti-radang. Dalam rawatan rambut, syampu yang mengandungi bunga raya daun memulihkan halangan semula jadi rambut, rehydrate dan semula struktur gentian keratin. Pati bunga digunakan untuk merangsang pertumbuhan rambut dan melindungi kulit kepala daripada kerugian rambut. Semua tips herba adalah untuk tujuan umum sahaja. Rujuk doktor anda sebelum mengambil makanan tambahan herba jika anda mengambil ubat-ubatan lain. Hentikan penggunaan jika anda mengalami reaksi alahan kepada produk herba, luaran atau dalaman, dan segera berjumpa doktor anda. Wanita mengandung disyorkan untuk mengambil ubat-ubat herba dengan berhati-hati untuk mengelakkan sebarang kesulitan





URANG-ARING
Nama botani :Eclipta prostrata
Famili:  Astercaeae 
Pengenalan
Urang-aring (bahasa Inggeris Eclipta atau Daun Siput dalam dialek Sumatera)
sejenis tumbuhan liar bertangkai banyak. Tumbuhnya di tempat terbuka seperti
di bahu jalan, tanah lapang dan di tepi pantai yang ketinggiannya 1,500 meter dari
paras laut. Tanaman renek ini hanya setinggi 80 sm tumbuh menegak atau kadangkala terbaring.
Batangnya bulat hijau keperangan, berbulu kasar warna putih.
Daunnya berwarna hijau bentuk bujur telur, kelilingnya bergerigi halus dan ada
kala hampir rata, manakala hujungnya meruncing. Kedua-dua permukaan daun berbulu kasar.
Bunganya berbentuk bongkol, kecil, berwarna putih dan di tengahnya berwarna kuning.
Buahnya memanjang, pipih, keras dan berbulu.
Khasiat dan kegunaan
Dari segi sifat kimia, rasanya bergabung manis dan masam serta sejuk.
Ia berkesan menghentikan pendarahan, menurunkan darah dan antitoksin.
Kesannya masuk menerusi hati dan ginjal.
Untuk merawat, biasanya seluruh bahagian pokok digunakan, sama ada segar atau kering.
Ia turut dipercayai menghentikan muntah darah, batuk darah, kencing darah, berak darah,
pendarahan rahim, kurang gizi pada kanak-kanak, keputihan,
rambut beruban sebelum waktu dan banyak lagi.
Kini herba yang tumbuh meluas di sepanjang daratan India ini, digunakan sebagai
bahan kecantikan terutama untuk merawat rambut.
Jika dulu ia terkenal dijadikan bahan minyak rambut generasi demi generasi,
kini ia dijadikan bahan utama syampu yang dikatakan berkesan mengekalkan seri rambut
di samping memantapkan keaslian warnanya. 
Dalam bentuk tulen, pokok ini juga digunakan sebagai pewarna semula jadi pada rambut.
Ia menyerap cahaya UV dengan berkesan dan menggalakkan peredaran darah pada kulit kepala.
Secara umum ia juga membantu pertumbuhan rambut dan mengurangkan keguguran rambut.

Di sini saya akan turunkan beberapa panduan tentang penjagaan rambut. Harap ianya dapat dimanfaatkan kepada pembaca semua.

*Panjangkan Rambut*Ambil sekurang2nya empat batang serai. Rebus dan biarkan ia mendidih.Kemudian,biarkan sejuk dan Basahkan rambut.Biarkan selama setengah jam.Kemudian bersihkanRambut anda Lakukan dua kali seminggu.*Lembutkan Rambut*Jika anda bercadang untuk shampoo rambut pada pagi esok Malam sebelum tidur hendaklah anda menyapukan minyak Bayi keseluruh bahagian rambut,pada pagi esoknya,syampulah Rambut anda seperti biasa. Anda akan dapat rambut anda lembut seperti biasa.
*Menghitamkan Rambut*Ambil putih telur dan sedikit syampu yg biasa di gunakan.Gaulkan kedua-duanya kemudian lumurkan pada rambut anda dengan menggunakan sikat. Tunggu sehingga setengah jam,selepas itu cuci rambut anda. Selamat mencoba.
*Elakan rambut gugur*Gunakan santan yang di perap semalaman, Ambil patinya yang timbul di permukaan. Sapu rata di kepala dan balut kepala dengan tuala selama satu jam. Selepas itu basuh rambut sebersih-bersihnya. Lakukan dua kali seminggu.Insya Allah masalah rambut gugur tiada lagi.
*Khasiat Buah mengkudu*
Ambil tiga biji buah mengkudu yg sudah tua,Campurkan dgn sedikit air kemudian ramas dan tapis.Ambil airnya,lumurkan ke rambut yang berkelelumur.Biarkan selama 5 minit.Setelah itu cuci dengan sabun mandi.Dan lakukan beberapa kali sehingga kelelumur hilang.
*Mengatasi Rambut Gugur*Ambil beberapa helai daun bunga raya yang muda. Tumbuk hinga lumut.Gosokan pada kulit kepala dan biarkan hingga kering, Kemudian,bilas dgn air suan dan cuci rambut menggunakan shampu. yang sesuai dengan anda.



MINYAK KELAPA DARA CAMPUR LEMON


RM40.00


Produk Baru

Monday, February 27, 2012


TONIK KELAPA DARA PEREMPUAN *BARU!!!!!*



Diperkaya dengan minyak kelapa dara bagi membantu memelihara kesegaran kulit kepala serta menjadikan rambut subur, sihat, lebat dan bersinar.

KANDUNGAN:

Mineral Oil, VCO, Fragrance, Green Cos


KELEBIHAN TONIK RAMBUT KELAPA DARA WANITA HUGO


· Membantu menstabilkan kimia semulajadi pada kulit kepala.

· Menghapuskan kelemumur pada kulit kepala dan mencegah dari mengalami kekeringan kulit dan seterusnya menghalang kulat kelemumur dari membiak serta rambut menjadi subur dan bertambah hitam.

· Membantu pembentukan tisu kulit kepala dan merawatnya.

· Melindungi kulit dari radiasi ultraviolet matahari.

· Menyuburkan kulit kepala dan rambut dari gugur.

· Memberi keharuman aroma Hugo yang mempesona.

TONIK KELAPA DARA LELAKI *BARU!!!!!*



Diperkaya dengan minyak kelapa dara bagi membantu memelihara kesegaran kulit kepala serta menjadikan rambut subur, sihat, lebat dan bersinar.

KANDUNGAN:

Mineral oil, VCO, Fragrance, Green Cos


KELEBIHAN TONIK RAMBUT KELAPA DARA BIO-ASLI


· Membantu menstabilkan kimia semulajadi pada kulit kepala.

· Menghapuskan kelemumur pada kulit kepala dan mencegah dari mengalami kekeringan kulit dan seterusnya menghalang kulat kelemumur dari membiak serta rambut menjadi subur dan bertambah hitam.

· Membantu pembentukan tisu kulit kepala dan merawatnya.

· Melindungi kulit dari radiasi ultraviolet matahari.

· Menyuburkan kulit kepala dan rambut dari gugur.

· Memberi keharuman aroma Polo yang menyerlahkan gaya lelaki.

Thursday, February 9, 2012


GEL MANDIAN MINYAK KELAPA DARA (500ml)

RM35.00


Gel Mandian Kelapa Dara

Gel Mandian Kelapa Dara menggabungkan Minyak Kelapa Dara sebagai pelembap semula jadi dan Madu serta Minyak Zaitun agar melindungi, menjaga dan menyihatkan kulit anda. Nikmatilah haruman yang menyegarkan sementara membersih badan anda dan mengawal bau badan. Gel Mandian Minyak Kelapa Dara juga diuji secara dermatologi agar sesuai walaupun pada kulit yang paling halus. Ia adalah sesuai untuk kegunaan keluarga setiap hari.


Minyak kelapa dara

- Diproses secara semulajadi tanpa haba dan kimia lain. Terdapat sekurang-kurangnya 9 jenis asid lemak (Medium Chain Fatty Acids) iaitu asid caproic, caprylic, capric, lauric, myristic, stearic, oleic dan linoleic. Kajian sains menunjukkan ianya amat berguna untuk kesihatan manusia sama ada bayi, kanak-kanak, dewasa warga tua lelaki atau wanita. Sesuai diminum, disapu pada kulit seluruh badan, boleh dijadikan minyak rambut atau boleh digunakan semasa bersama hubungan suami isteri dengan melumurkannya ke seluruh badan. Untuk keterangan lanjut,sila klik di tajuk ini. Minyak Kelapa Dara.


Tocotrienol

-Tocotrienol adalah ahli dari keluarga vitamin E, Sebuah nutrisi penting untuk tubuh, vitamin E terdiri daripada empat tocopherol (alpha, beta, gamma, delta) dan empat tocotrienol (alfa, beta, gamma, delta). Salah satu contoh fungsi vitamin E dalam tubuh adalah untuk melindungi selaput sel,halaman aktif enzim dan DNA dari sebarang kerosakan akibat radikal bebas.

Bio enzim

-Pemangkin biologi atau pemangkin kepada sel tubuh badan kita.Enzim terdiri daripada pelbagai jenis protein yang bekerja untuk mendorong reaksi kimia yang diperlukan untuk tindakan tertentu atau gizi. Bagi penggunaan kosmetik,enzim yang di gunakan mampu untuk membantu sel kulit bertindakbalas terhadap sebarang radikal dan masalah.

Tuesday, January 17, 2012


SYAMPU KELAPA DARA

RM35.00


Membersihkan lebihan minyak pada kulit kepala dengan satu cucian.

Membersih & Menyegarkan… dan menghilangkan kelebihan minyak pada kulit kepala dengan satu cucian. Diperkaya dengan nutrient Minyak Kelapa Dara, Ia membersih Dan menyuburkan rambut dan kulit kepala serta menghalang kelekitan dan kegatalan setiap hari. Untuk kulit kepala yang bersih dengan kesegaran yang berterusan, gunakan setiap hari.

KANDUNGAN :

1. Minyak Kelapa Dara
Minyak kelapa dara

- Diproses secara semulajadi tanpa haba dan kimia lain. Terdapat sekurang-kurangnya 9 jenis asid lemak (Medium Chain Fatty Acids) iaitu asid caproic, caprylic, capric, lauric, myristic, stearic, oleic dan linoleic. Kajian sains menunjukkan ianya amat berguna untuk kesihatan manusia sama ada bayi, kanak-kanak, dewasa warga tua lelaki atau wanita. Sesuai diminum, disapu pada kulit seluruh badan, boleh dijadikan minyak rambut atau boleh digunakan semasa bersama hubungan suami isteri dengan melumurkannya ke seluruh badan. Untuk keterangan lanjut,sila klik di tajuk ini. Minyak Kelapa Dara.

2. Tocotrienol

-Tocotrienol adalah ahli dari keluarga vitamin E, Sebuah nutrisi penting untuk tubuh, vitamin E terdiri daripada empat tocopherol (alpha, beta, gamma, delta) dan empat tocotrienol (alfa, beta, gamma, delta). Salah satu contoh fungsi vitamin E dalam tubuh adalah untuk melindungi selaput sel,halaman aktif enzim dan DNA dari sebarang kerosakan akibat radikal bebas.

3. Bio enzim

-Pemangkin biologi atau pemangkin kepada sel tubuh badan kita.Enzim terdiri daripada pelbagai jenis protein yang bekerja untuk mendorong reaksi kimia yang diperlukan untuk tindakan tertentu atau gizi. Bagi penggunaan kosmetik,enzim yang di gunakan mampu untuk membantu sel kulit bertindakbalas terhadap sebarang radikal dan masalah.

No comments:

Post a Comment