Monday 9 July 2012

LEMUNI HITAM (Vitex trifolia).


Lemuni Hitam

Vitex trifolia
Khasiat :  LEMUNI HITAM (Vitex trifolia).  Tumbuhan ini merupakan pokok yang rendang dengan ketinggian satu hingga tiga meter. Daunnya jenis bercabang tiga dan ketika muda berwarna biru kehitaman dan apabila matang berwarna hijau dengan tulang daun berwarna biru kehitaman. Lemuni mempunyai bunga yang bersaiz kecil.  Di sebelah utara semenanjung, mereka menggunakan daun lemuni untuk membuat nasi kerabu.  Nasi yang dicampur daun lemuni, dikatakan sedap dan awet muda.  Pucuk mudanya biasa dibuat ulam dengan cara mencelurnya dan dicicah sambal belacan.  Analisis kimia menunjukkan ia mengandungi x-pinene, camphne, terpenyal-acetate dan diterpene alcohol.  Semua sebatian ini merupakan minyak pati atau resin yang memberikan aroma kepada tumbuhan ini.  Di kalangan masyarakat Melayu, daun lemuni boleh digunakan untuk mengubati penyakit Rheumatik.  Daunnya ditumbuk dengan kapur barus kemudian dipupuk pada tempat yang sakit. Air rebusan daun muda digunakan untuk mengubati muntah darah.   Air rendaman daun ini jika dijadikan air mandi dipercayai dapat memulihkan anggota-anggota badan yang lemah, terutama setelah sembuh dari sakit yang berlarutan.  Daunnya juga digunakan untuk mencuci rambut  (menghalau kutu dan mencegah kelemumur), mengubati kurap serta luka-luka di celah kaki. Minyak atau pati daun pula digunakan untuk membunuh jentik-jentik nyamuk manakala daun tua digunakan untuk sakit kepala, mata berair, galak pertumbuhan janggut, barah (kanser) payu dara dan wanita lepas bersalin.  Manakala biji lemuni pula boleh dijadikan ubat cacing. Keistimewaan daun tumbuhan ini boleh dijadikan Makjun Lelaki/Wanita dengan mencampurkan Daun Lemuni Hitam, Bawang Putih, Lada Hitam, Kunyit dan Nasi. 



Tumbuhan ini merupakan pohon yang rendang dengan ketinggian satu hingga tiga meter. Daunnya jenis kompaun bercabang tiga dan ketika muda berwarna biru kehitaman dan apabila matang berwarna hijau dengan tulang daun berwarna biru kehitaman. Lemuni mempunyai bunga yang bersaiz kecil.
Khasiat dan nilai-nilai perubatan dalam Lemuni.
Analisis kimia menunjukkan ia mengandungi x-pinene, camphne, terpenyal-acetate dan diterpene alcohol.Kesemua sebatian ini merupakan minyak pati yang memberikan aroma kepada tumbuhan ini.
Di kalangan masyarakat Melayu, daun lemuni boleh digunakan untuk mengubati penyakit rheeumatism,daunnya ditumbuk dengan kapur barus kemudian dipupuk pada tempat yang sakit. Air rebusan daun muda digunakan untuk mengubati muntah darah. Air rendaman daun ini jika dijadikan air mandi dipercayai dapat memulihkan anggota-anggota badan yang lemah, terutama setelah sembuh dari sakit yang berlarutan.
Manakala biji lemuni pula boleh dijadikan ubat cacing. Sementara itu lain-lain nilai perubatan yang ada pada lemuni ialah daunnya boleh juga digunakan untuk mencuci rambut untuk menghalau kutu dan mencegah kelemumur serta mengubati kurap dan luka-luka di celah kaki
Pokok Lemuni Hitam; hitam, lemuni
Setakat yg sy tau pokok lemuni ni ada dua jenis,hitam dan putih(daun dan batangnya hijau)tapi yang hitam lebih popular.Biasanya digunakan sebagai herba untuk wanita.Nasi yang dimasak bersama air perahan daunnya dihidangkan kepada ibu yang baru bersalin untuk melancarkan pengaliran darah...untuk wanita yang sukar mendapat zuriat juga digalakkan menjadikan pucuknya sebagai ulam(mentah) untuk 3 hari berturut-turut sebagai salah satu ikhtiar..

Chastetree fruit (Manjingzi)


Chastetree fruit (Manjingzi)

Pharmaceutical Name: Fructus Viticis
Botanical Name: 1. Vitex trifolia L. var. simplicifolia cham; 2. Vitex trifolia L.
Common Name: Vitex fruit, Chastetree fruit.
Source of Earliest Record: Shennong Bencao Jing.
Part Used & Method for Pharmaceutical Preparations: The fruit is gathered in summer, dried in the shade and baked until yellow or black.
Properties & Taste: Pungent, bitter and neutral.
Meridians: Liver, stomach and urinary bladder.
Functions: 1. To disperse wind and clear heat; 2. To clear and benefit the head and eyes
Indications & Combinations:
1. Headache and unilateral headache due to invasion by exogenous wind and heat.Chastetree fruit (Manjingzi) is used with Ledebouriella root (Fangfeng), Chrysanthemum flower (Juhua) and Chuanxiong rhizome (Chuanxiong).
2. Upper disturbance of liver-yang manifested as red, painful and swelling eyes, excessive tearing, dizziness and blurred vision. Chastetree fruit (Manjingzi) is used with Chrysanthemum flower (Juhua), Cicada slough (Chantui) and Tribulus fruit (Baijili).
3. Wind-damp bi syndrome manifested as joint pain and cramping or heaviness of limbs. Chastetree fruit (Manjingzi) is used with Ledebouriella root (Fangfeng), Large-leaf gentian root (Qinjiao) and Chaenomeles fruit (Mugua).
Dosage: 6-12 g.
Cautions & Contraindications: This herb should be used with caution for headaches or eye problems due to deficient yin or blood.

LEGUNDI PLANT AS HERBAL CURE FOR SPRAINS







This Legundi or Lemuni Putih (Vitex trifolia L.) plant belongs to Aunt Linda's neighbour.  I was told that her neighbour was run over by a cart and suffered from a few broken ribs. She used this particular herb as a poultice to heal her injuries.  Since I sprained my arm, my Aunt Linda said that I could use these leaves as a herbal cure.

Khasiat daun lemuni



LEMUNI UNGGU

saya tanam pokok ini didepan rumah saya, daun berwarna unggu, ambil beberapa helai dan cuba makan, sangat2 pahit. Kesannya buat minda aktif , tak nyantok, elok kalau nak drive long distance.

lemuni juga dikenali sebagai lengundi. terdapat 2 jenis iatu yang daun dan bunga berwarna unggu. satu lagi jenis yang daun berwarna hijau dan bunga warna putih. pucuknya sangat pahit biasa dimasak dengan nasi yang dipanggil nasi lengundi untuk orang baru bersalin dan daunnya dibuat param dan direbus untuk mandian dan pengubatan orang lepas bersalin.


daun lemuni ada 2 jenis iaitu lemuni putih & lemuni unggu. kerap digunakan sebagai ulam dan juga direbus bersama daun kantan, daun samak,daun inai,daun lengkuas merah,serai wangi, lengkuas kecil,pandan,misai kucing dll untuk mandian ibu selepas bersalin.


Akarnya boleh direbus dan diminum bagi perempuan lepas bersalin.Ia juga boleh digunakan untuk merawat luka terbakar dengan cara memanaskan daunnya didalam periuk yang panas tanpa dicampur air. daun yang panas ini kemudiannya ditekapkan pada luka tadi.Lakukannya dua hingga 3 kali sehari.Daunnya juga boleh digunakan untuk merawat penyakit beri beri, rheumatik dan cirit birit dan juga boleh digunakan sebagai antiseptik.

Dimalaysia daunnya yang telah ditumbuk bersama bawang butih, lada hitam, kunyit dan nasi, kemudian digentel kecil-kecil digunakan selalunya untuk merawat sakit kepala, mata berair dan juga untuk menggalakkan pertumbuhan janggut.Ia juga digunakan untuk merawat kanser payudara.selain itu daunnya boleh juga dijadikan bantal untuk mengubat sakit kepala selain daunnya juga dijadikan ulam dan bahan campuran ketika memasak nasi.Daunnya juga dapat membunuh jentik-jentik dan boleh digunakan sebagai ubat nyamuk (nyamuk aedes).


Top border

Vitex trifolia

Common Name(s): Carnavalito

Synonym(s):

Family: Lamiaceae

Native To: Africa/Asia

Native Habitat:

Growth Habit:

Flowering:

Distinguishing Characteristics:

Images

Vitex trifolia flowers
Vitex trifolia flowers
Vitex trifolia full view
Vitex trifolia full view


Vitex trifolia leaves
Vitex trifolia leaves
Vitex trifolia partial view
Vitex trifolia partial view

Natural History and Cultivation Notes:

~NASI LEMUNI ~~


Kekawan pernah dengar tak Nasi Lemuni...Aida pun baru pertama kali dengar dan makan nasi ni...selepas mengenali FB dan rakan...Ustazah Thaniah Sulaiman ثا نيه yg memperkenalkan ni..wallah sungguh sedap ..Rasanya macam nasi lemak herba..sbb watya pun macam wat nasi lemak tu..cuma di kisar daun pokok lemuni dan ambil airnya , klu suka boleh juga di bubuh sikit daun lemuni yg di kisar dlm beras dan masak... jadilah nasi tu rupa gini....


Ini baru letak sikit aje dah warna nasi hitam....w/p rupamu hitam namun ianya sedap dan banyak khasiatnya pokok lemuni kata org tua2 ... khususnya wat org2 perempuan..Oleh itu ..jom experiment dan Jom layannnnnn. NASI LEMUNI


~~Nasi Lemuni~~

Bahan-Bahan:
3 cawan beras
3 cawan santan 1 tangkai pucuk daun lemuni
Sedikit garam

Cara:

Daun lemuni dikisar bersama santan. Tapis santan ke dalam beras yang telah dibasuh. Tanak sehingga masak.

Dah masak boleh dihidangkan dgn lauk2 pilihan.......seperti ini....wallah sedapppp....:)


daun lemuni

ini daun lemuni putih, sedap dibuat nasi lemuni, pucuknya juga dicampur dengan nasi ulam. rasannya yang pahit pahit lemak dan wangi memang sedap bagi orang yang suka makan. kaknab sendiri suka baunya yang wangi. selain dari lemuni putih, ada lagi satu jenis lemuni hitam.


22 KHASIAT BAWANG PUTIH

1. Menghambat kemerosotan otak dan sistem kekebalan
2. Membantu menghambat proses penuaan.
Menghambat pertumbuhan sel kanker.
3. Dengan mengkonsumsi bawang putih, resiko terkena kanker dapat dikurangi.
4. Bawang putih yang dikonsumsi secara rutin dalam jangka waktu tertentu dapat membantu menurunkan kadar kolesterol.
5. Zat anti-kolesterol dalam bawang putih yang bernama ajoene menolong mencegah penggumpalan darah.
6. Bawang putih dapat membantu meredakan stress, kecemasan, dan depresi.
7. Dengan efek yang lebih lembut.
Bawang putih mengandung vitamin A.
8. Bawang putih mengandung vitamin B.
9. Bawang putih mengandung vitamin C.
10. Bawang putih mengandung  kalsium.
11. Bawang putih mengandung potasium
12. Bawang putih mengandung  antioksidan. Bawang putih mengandung karoten dan selenium
13.  Mengonsumsi 2-3 siung bawang putih sehari, akan menghindarkan dari kemungkinan berpenyakit jantung.
14.  Menyembuhkan tekanan darah tinggi
15.  Meringankan tukak lambung
16.  Menurunkan kolesterol dalam darah
17.  Meningkatkan insulin darah bagi penderita diabetes.
18.  Melumpuhkan radikal bebas yang mengganggu sistem kekebalan tubuh
19.  Bermanfaat sebagai penawar racun (detoxifier) yang melindungi tubuh dari berbagai macam penyakit.
20.  Membantu menambahkan nafsu makan apabila dimakan mentah
21.  Menjaga stamina tubuh
22.  Mengandung khasiat antimikroba, antitrombotik, hipolipidemik, antiarthritis, hipoglikemik, dan juga memiliki antivitas sebagai antitumor.

No comments:

Post a Comment