Wednesday, 29 August 2012

Ilmu Ketuhanan


Menuntut Ilmu Ketuhanan yang Tulin


"Bolehkah wujud bayang tanpa empunya bayang-bayang ?"


Bismillahirahmanirrahim, 

Salam dan selawat kepada junjungan Nabi saw dan Ahlul bait dan keturunan yang suci dan dikasihi, Para Sahabat Radiyallahuanhum yang setia dalam perjuangan, serta rahmat Allah swt keatas seluruh umat muslimin muslimat, dan mukminin mukminat. 

Ilmu Ketuhanan adalah ilmu yang membicarakan tentang ketuhanan Allah Ta'ala yang merangkumi keesaan ZatNYA, SifatNYA, Asma'NYA dan Af'alNYA. Ia juga dikenali sebagai Ilmu Tauhid, (ilmu mengesakan Allah ) Ilmu Usuluddin (Ilmu Dasar Agama) , ilmu Makrifat (Ilmu Mengenal) ilmu Kalam, (Ilmu Permahasan) ilmu Hakikat (Ilmu Haq/kebnaran) ,Ilmu Tahkik (Ilmu Penetap), Ilmu Aqa'id (Ilmu Simpulan Iman)dan sebagainya. 

Orang-orang awam sering kali terkeliru apabila menyebut Ilmu Makrifat sebagai ilmu yang sudah terlalu tinggi dan tak perlu dipelajari oleh mereka-mereka yang di tahap awam. Pendapat itu salah. Sebab hukum mempelajari ilmu ketuhanan itu wajib bukannya sunat . Cuma kita perlu mengetahui had-had pembelajaran di tahap fardhu ain itu berbeza dengan pengetahuan di tahap fardhu kifayah. 

Ilmu Makrifat ditahap fardhu ain membicarakan sifat-sifat yg wajib, mustahil dan harus bagi Allah Ta'ala serta sifat-sifat yg wajib , yang mustahil dan yang harus bagi Rasul. Ilmu Makrifat di tahap fardhu kifayah termasuklah pembahasan ilmu kalam yang dapat menghujjah kaum-kaum ahli bid'ah dan golongan-golongan atheis dan penentang ilmu ketuhanan. Ilmu Makrifat di tahap para-para Sufi dan Aulia'-Aulia' Allah ianya mengesakan Allah Ta'ala dalam fana baqobillah. Maka perlu diketahui had-had ilmu itu dan dituntut secara berperingkat-peringkat menurut kadar kemampuan seseorang. Allah swt tidak membebankan hambaNYA dengan perkara-perkara yang kita tidak berkemampuan. 

Ilmu Makrifatullah adalah intipati dari kalimah Laailahailallah. Pengajian sifat 20 adalah asas kepada mengenal Allah dan tidak dapat tidak, kita wajib dan perlu mempelajarinya dan ianya termasuk di dalam ilmu fardhu ain bukan fardhu kifayah. Sabda Nabi saw bermaksud, "Menuntut ilmu itu fardhu bagi tiap2 muslimin dan muslimat." dan Ulamak Usuluddin mensyarahkan Ilmu yang fardhu ain ini termasuklah 3 ilmu yang asas iaitu usul , feqah dan tasawuf. Maka barangsiapa meninggalkan tuntutan menuntut ilmu yang fardhu ain ini bermakna meninggalkan kewajipan menuntut ilmu dan dia termasuk di dalam golongan orang yang berdosa meninggalkan kewajipan menuntut ilmu dan beramal tanpa ilmu menjadikan amalannya sia-sia. Beramal tanpa ilmu adalah sia-sia , berilmu tanpa amal juga sia-sia. 

"Awwaluddin Makrifatullah" , Ahli hadis tidak menyebutnya sbg hadis sohih akan tetapi Imam Ali as pernah menyebut kata-kata ini di dalam ucapannya yg terkumpul dalam "Nahjul Balaghah". Walau apa pun itu lah isyarat paling penting di mana permulaan daripada mempelajari agama adalah dengan mengenal Allah Ta'ala. Pengenalan kepada Allah Ta'ala adalah berbeza-beza mengikut tingkatan kefahaman masing-masing. Kita tidak boleh menyamakan kefahaman orang awam dengan kefahaman para nabi dan para wali. 

Mempelajari ilmu Tauhid ini termasuk di dalam ilmu fardhu ain di samping ilmu feqah dan tasawuf. Setelah selesai mempelajari ilmu ini baru disusuli dengan ilmu-ilmu yang lain. Inilah kaedah yang diikuti para sahabat nabi dan ulama rabbaniyyun dari kalangan salaf maupun khalaf dalam mempelajari agama ini. Tradisi semacam ini sudah ada dari masa Rasulullah, sebagaimana dikatakan sahabat Ibn 'Umar dan sahabat Jundub: 

“Kami -selagi remaja saat mendekati baligh- bersama Rasulullah mempelajari iman (tauhid) dan belum mepelajari al-Qur’an. Kemudian kami mempelajari al-Qur’an maka bertambahlah keimanan kami". (H.R. Ibnu Majah dan dishahihkan oleh al-Hafidz al-Bushiri). 

Mengenal Allah Ta'ala adalah awal permulaan kita beragama, apakah mungkin kita membawa kehidupan beragama tanpa mengenal Allah? Akan tetapi kita telah lupa akan pesanan Nabi dan Imam Ali as yang sangat penting ini. Apabila ada manusia yang cuba membuka persoalan mengenal Allah atau makrifatullah orang-orang kebanyakan sering memandang sebagai ianya tidak penting. Manusia Islam kebanyakannya mengenepikan ilmu-ilmu tentang makrifatullah ini sedangkan itulah ilmu asas yang menjadi asas pengajian pondok di masa silam. 


Orang awam yang belum mencapai tahap wali seringkali membuat kesilapan besar mengambil kata-kata dan kalam-kalam sufi perihal Ketuhanan. Apabila bahasa-bahasa sufi ini difahami secara zahir dan cara kefahaman awam maka seringkali berlaku kesalahan fahaman yg bahaya dari segi aqidah. 

Ajaran Wahdatul ujud atau dikenali di Nusantara sebagai martabat 7 bukan mudah untuk difahami secara baca kitab atau mengaji ilmu hakikat. Martabat 7 adalah sebenarnya intipati rasa atau zauk para wali di tahap tertinggi dan hakikatnya adalah berbeza dan bukan sperti yang difahami dengan melalui tulisan dan kata-kata . Jadi tak perlu aku menerangkan apa itu Martabat 7 di sini sebab tak siapa dapat memahaminya kecuali sudah merasainya. 

Mereka yang tidak memahami wahdatul ujud akan menolak bulat-bulat kononnya tidak ada nas dari Al quran. sedangkan mereka lupa tentang ilmu laduni dan ilmu mukasyaffah yang diterangkan kewujudannya di dalam Al Quran. Tidakkan mereka mengambil iktibar dari kisah Musa as dan nabi allah Khidir as ??? Maka janganlah kita ikuti dakyah mereka-mereka yg jahil murakkab ini , yakni berhimpun dua jahil, jahil akan dirinya dan jahil akan tuhannya. 

Sedih sekali mereka-mereka yang belajar ilmu hakikat merasakan yang mereka sudah memahami sedangkan pepatah sufi mengatakan " Lam ya zuuk , wa lam ya'rif" Barangsiapa tidak merasai zauk tidak akan mengetahunya. Itu isyarat dari para sufi dan wali Allah kenapa tidak kita pegang. Banyak guru yang belum sampai ke maqam tersebut cuba mengajar anak muridnya , kalau seorang guru yang arifbillah dia tahu had pembelajaran yang sepatutnya diberi kepada anak muridnya. Tapi ini bukan alasan buat kamu untuk menolak mencari guru !!!! 


Komen aku ini mungkin menyentuh hati sesiapa yang berkenaan tetapi ini lah realiti yang sedang berlaku kepada perguruan-perguruan yang ujud di zaman sekarang, tidak di zaman dahulu. Setiap kali matinya orang alim setiap kalilah ilmu itu diangkat sedikit-demi sedikit sehiggalah ada guru yang mengajar tak faham , murid-murid lagilah tak faham. Kita ketandusan para-para alim yang mahir di dalam bidang ilmu ketuhanan ini dan kita ibarat si buta kehilangan tongkat. Walau bagaimana pun masih terdapat guru-guru mursyid dalam bidang ini dalam bilangan yang sedikit dan mereka bukan golongan yang suka menonjolkan diri. Hanya jauhari yang dapat mengenal manikam. Carilah mereka dan kamu akan mendapatkannya dan jangan mempersia-siakan mereka. 


Yang sebenar-benar tuhan itu adalah Zat Laisakamishlihi syaiun. Maka untuk mengenal zat Allah Ta'ala ialah dengan kita mengenal sifatNYA melaui jalan sifat, yakni sifat bagi Zat Allah Ta'ala. Sifat itu adalah Sifat bagi Zat Allah Ta'ala yang berdiri bagi Zat , tidak bercerai dengan ZatNya. 

Alam yang baharu ini sebagai tanda dan dalil wujudnya Zat Allah Ta'ala. Zat itu tidak boleh dikaji sebab aqal kita terbatas dan tidak mampu untuk mengkaji Zat , sebab itu hanya kajian Zat diharamkan dan dilarang keras oleh Nabi saw. Kajian Sifat tidak dilarang oleh Nabi saw maka mengapa kita pula yang melarang orang-orang yang mahu mengenal Allah. Buktinya terdapat banyak ayat-ayat di dalam Al Quran yang menjelaskan tentang sifat bagi Zat Allah swt. 

Peringkat-peringkat mengenal Allah itu berbeza-beza menurut tahap seseorang . Ada yang dapat mengenal Allah Ta'ala dengan aqal semata-mata bagi orang awam. Dan ada yang dapat mengenal Allah dengan hati, jiwa, perasaan , ruh, dan sirr. Peringkat tertinggi adalah bagi Nabi saw diikuti oleh para2 Aulia' Allah sepertimana kisah , Zunnun al Misri rth. pernah ditanya tentang bagaimana memperoleh makrifat itu, beliau berkata :” ariftu rabbi bi rabbi” yang artinya aku mengenal Tuhanku dengan Tuhan. Karena mengenal Allah tidak akan bisa dengan logik dan akal, melainkan dengan hati sanubari yang bersih dan selalu diisi dengan Ismul 'Adzham (Asma' Agung Allah Ta'ala) 

Beliau mengatakan bahwa akhlak seorang arif billah adalah Allah Ta'ala dan orang yang arif billah akan bersifat seperti Akhlak Allah Ta'ala dan selalu menjaga perilakunya agar tidak terjebak dalam kenistaan dunia yang menghanyutkan dan menghinakan orang yang dekat kepada Allah. Jangan salah faham kenyatan ini sebab Nabi saw apabila ditanya kepada Saydatina Ummul Mukminin tentang akhlak Nabi saw , Aisyah ra menjawab , " Akhlak Nabi saw adalah Al Quran" . Maksud nya di sini mempunyai makna yang sama dengan Akhlak Allah kerana Al Quran itu Kalamullah. 

Golongan anti tasawwuf yang tidak mengerti akan senang wenang menuduh kaum sufi sesat , sebenarnya mereka yang tidak faham. Kalau mereka mengkaji kitab-kitab tauhid dan tasawwuf pun mereka tidak akan faham kerana hati mereka telah dibutakan oleh Allah swt. nauzubillahiminzaalik. 

Makna "Ariftu Rabbi bi Rabbi" itu "Aku mengenal Tuhanku dengan Tuhanku" ialah mengenal Allah Ta'ala dengan pengenalan terus daripada Allah Ta'ala yakni dengan ilmu Allah. Ta'ala. Saat paling sempurna semasa hayat Nabi mengenal Allah Ta'ala adalah semata mikraj Nabi saw. Dan saat paling sempurna baginya adalah sejak azali awal kejadian Hakikat Muhammadiah dan juga selepas wafat Nabi saw. Ia adalah satu pusingan makrifat yang sempurna dari awal hingga ke akhir hayat Nabi saw. Nabi telah menyempurnakan pusingan makrifatnya dengan Allah Ta'ala secara mantap berdasarkan ayat "Innalillahi wainna ilahirojiunn". Makna ini aku sesuaikan dengan kefahaman orang awam. Makna hakikinya hanya mereka yang mengalaminya yang akan memahaminya. 

Apakah kita telah menyempurnakan pusingan makrifat kita dengan Allah Ta'ala ? Tanyalah diri masing-masing dan kamu tentu sudah tahu jawapan nya di mana kedudukan kamu. di sisi Allah Ta'ala. Adakah ilmu yang aku bicarakan ini sesat ??? Atau manusia kebanyakkan yang telah jauh tersesat dari landasan makrifatullah . Atau adalah manusia takut untuk mengenal Allah Ta'ala kerana tidak sanggup berjumpa dengan Allah membawa segunung dosa dan melupakan perjanjian dengan Allah di alam Nur dan alam Ruh? 


Kalau kamu ingin tahu bagaimana ajaran tauhid yang tulen dan benar kembalilah kepada Allah Ta'ala dengan melalui jalan dan kaedah pengajian orang 2 yang terdahulu. Bacalah kisah Aulia' dan solefussolhin tentang keesaan Tauhid semuanya sangat jelas di dalam Ar Risalah Al Qusyairiah dan didalam Kitab-Kitab Usul dan Tassawuf Muntahi yang muktabar. Tidak ada yang terlepas dari ikatan Al Quran dan Sunnah rasul saw. Cuma manusia kebanyakan yang sengaja berlepas dari ikatan ini. dan tidak mencari sanad ilmu ketuhanan 

Maka barangsiapa yang tidak menurut jalan Allah dan Rasul serta orang2 soleh adalah mustahil dapat menemui jalan tauhid ini. Ini lah siratul mustaqim yakni jalan makrifatullah , jalan yang lurus meluruskan kita kepada makrifatulah. Awaluddin makrifatullah, akhir agama dengan kalimah Laailahaillallah . Apakah kita mampu untuk mengucapkannya???? Waktu kita hidup di dunia ini cuma di antara waktu azan serta iqamah dan menunggu waktu disembahyangkan. 


Berusahalah mencari guru-guru ilmu tauhid dan mendalami selagi nyawa dikandung badan. Semoga anda semua mendapat menafaat dari perbincangan yang sedikit ini , insyaallah. Mohonlah petunjuk dari Allah Swt , diperlihatkan jalan untuk menghampirinya. Amin

TUJUAN BUAH lian













Wooden Dummy ini atau Mok dibeli daripada Grandmanster Dr. Brandon Chan dari Malaysian International Ving Chun Kungfu Federation di Damansara. Kunjungan saya, Ayahanda Mahaguru dan isteri beliau ke pejabat Dr. Brandon di Damansara merealisasikan impian ini. Memang ada bercadang nak beli terus dari China, tetapi risikonya pula sangat tinggi. Saya terus menghubungi Prof.Dr.Azlan Ghanie dari Majalah Seni Beladiri ( Timbalan Pengerusi MAGMA ketika itu ) dan beliau mengesyorkan GM Dr. Brandon Chan.
 

Beberapa tahun yang lepas memang ada cadangan ahli yang nak beli tetapi keadaan keewangan tidak mengizinkan serta harga WD yang mahal ketika itu. Tapi syukur, bila tiba giliran batch saya menerajui persatuan dan academy, Allah mudahkan jalan. Kita bersatu dan sepakat dalam banyak perkara.

Wooden Dummy ini digunakan untuk mengasah tangan dan kaki ( fokus pada tulang ) untuk menjadi kuat dan keras kepada pelatih-pelatih LP Academy khususnya. Lama kelamaan dengan kekerapan berlatih berterusan, anggota dan sendi yang dilatih itu diibaratkan akan keras seperti kayu.

Latihan ini akan mengambil masa…kerana kita bukan boleh terus pukul macam dengan punching bag. Pihak academi akan sentiasa berusaha untuk menambahkan lagi peralatan-peralatan yang ada keperluan di gelanggang Gombak ini untuk pelatih-pelatih LP.



Latihan menggunakan Wooden Dummy ini akan tetap menggunakan kaedah Lian Padukan. Pergerakkan kaki dan tangan dalam Lian Padukan ini mudah diaplikasikan dengan Wooden Dummy ini. 

Bagi saya, selain punching bag, alat Wooden Dummy ini adalah juga suatu keperluan yang harus ada bagi gelanggang Buah Pukul Lian Padukan, terutamanya dalam aspek membentuk kekerasan, ketahanan dan kekuatan fizikal pelatih Buah Pukul Lian Padukan. Impak nya juga nyata akan berbeza. Yang baik di PADUKAN...


icara Buah Pukul

ini adalah kata - kata yang biasa diucapkan atau yang kita dengar bila kita duduk bersama sama pengamal bual pukul...
  • jangan suka terkinja kinja, apa lagi dijual dijaja, usah dikeji usah dipuja, sikitkan cakap banyakkan kerja.
  • walaupun sedikit biarlah kekal, boleh buat tangkal, tak perlu banyak selalu tertinggal, nanti menyesal dapat sial tak pasal - pasal.
  • jauh dijemput, datang disambut, dekat direbut, balik diturut.
  • buah dagang yatim piatu, dagang dua tanti satu.





Bismillahirahmanirahim..
Basteng Martial Arts *** Personal Diary ***


Dengan Nur Allah Nur Muhammad,tajalli kepada Adam maka bersifatlah Adam,Dia semulajadi dahh

TUJUAN BUAH

Maksud tujuan buah ada 2

1. Tidak hendak kena
2. Hendak mengena

Maka cara-cara tidak hendak kena dan hendak mengena itulah yang dinamakan BUAH. Contohnya jika kita tengok orang bertumbuk. Si 'A' itu tidak kene penumbuk lawannya, sebaliknya penumbuk si 'A' mengena lawannya. Maka, kita pergi jumpa si 'A' untuk belajar macam mana caranya dia boleh tidak kena dan boleh mengena (BUAH nya), atau dipanggil RAHSIA. Bila si 'A' sudi mengajar kita apa yang ingin kita ketahui tadi, maknanya dia telah membuka RAHSIA dia kepada kita. Sebab itu lah dikatakan RAHSIA murid pada guru dan RAHSIA guru pada murid.
Maka sebab itu lah orang buat gelanggang bertutup dan hanya muridnya sahaja yang boleh tahu RAHSIAnya. Oleh itu, bagi pihak kita (murid)tidak boleh membuka RAHSIA kepada sebarang orang.jika kita buat begitu bukan saja RAHSIA kita terbuka malah RAHSIA rakan2 seperguruan kita, GURU kita dan rakan2 seperguruan GURU kita semuanya turut terbuka sama kalau semua orang tahu itu bukan RAHSIA lagi apa kata kalau yang tahu itu MUSUH kita,oleh sebab itu pada permulaan hendak belajar dulu di kehendaki kita memberi pengeras dan ber emas sepuluh mengaku MURID CONTOH seperti kahwin setelah diijab kabul diberi emas kahwin baru boleh diserah segala RAHSIA Tujuan Buah ialah tidak hendak kena hendak mengena jika tidak hendak kena mesti buat salah satu dari empat perkara:

1. Yang menuju SIMPANG KAN
2. Yang kena tuju BERALIH
3. Ada kan DINDING
4. Jangan beri SAMPAI

(Dipetik dari blog Mat Samurai Berbicara : Untuk Pengetahuan pembaca Pak Mat Samurai @ Guru Suleiman Arifin merupakan Guru Buah Pukul Mersing yang pernah menjadi guru peribadi kepada Guru Utama Lian PAdukan Malaysia,Ayahanda Haji Hasyim.


Wushu Hung Gar & Muay Boran

Bismillahirahmanirahim...





Sementara menunggu golongan wanita dirumah saya menyiapkan juadah bersahur saya mencari-cari bahan untuk dimuatkan didalam blog ini..berikut merupakan penemuan saya..Dua gambar diatas merupakan antara Seni Tempur Buah Pukul kepada Cina dan Siam..perhatikan gambarnya yang mana ada antaranya terdapat didalam buah pukul Melayu..Sesuai kata-kata Ayahanda Haji Hasyim : " Yang lama usah dibuang yang baru tetap dipadukan"

Selamat Bersahur dan Menjalani Ibadah Berpuasa..

Friday, August 20, 2010


Bergerak Lebih Luas dan Kehadapan

Bismillahirahmanirahim..

Lian Padukan yang suatu masa bermain dan berkembang hanya di sekitar Johor Bahru dan negeri Johor Darul Ta'zim umumnya tapi kini perkembangannya sungguh drastik.Kini gelanggangnya boleh terdapat dimana-mana khasnya disekitar Lembah Kelang serta dilain-lain negeri.Perkembangan sihat ini tidak datang bergolek dan berlaku semalaman.Ianya hasil kerja yang padu dan bersungguh-sungguh guru-guru khatam yang dipimpin oleh Guru Utama,Ayahanda Haji Hasyim.Di Johor Ayahanda dibantu oleh guru-guru khatam yang dipimpin oleh Cikgu Zaharuddin a.k.a Cikgu Din Gondrong,Kuala Lumpur & Selangor oleh Cikgu Shahruddin a.k.a Cikgu Din Misai,Melaka oleh Cikgu Boy,Pahang oleh Dato' Paduka Azmi dan Cikgu Kamal,Pulau Pinang & Utara oleh Cikgu Hisham a.k.a Sham Giant & Terengganu oleh Cikgu Aimi.Insyallah sedikit hari lagi Perak Darul Ridzuan akan menyusul dibawah pimpinan Cikgu Azhar Kapar.Pelbagai ranjau,suka dan duka dalam memperkembangkan seni tempur yang berakar-umbi dari bumi Johor ini hingga terdaftarnya Lian Padukan Malaysia.Satu episod sejarah terlakar.

Usaha yang kini membuahkan hasil tidak harus dihentikan malah harus terus dibajai dengan pelbagai usaha menaiktarafan(upgrade),program-program pembangunan yang lebih holistik dan menarik serta seminar-seminar yang menjurus memperkenalkan seni tempur ini dimata dunia.Kerjasama dengan perguruan yang berpaksikan Lian Buah Pukul juga boleh diambil berat dalam memartabatkan seni tempur Lian Buah Pukul umumnya kepada seluruh peringkat masyarakat.

Pengenalan seni tempur ini kepada penguatkuasa undang-undang negara seperti PDRM,Kastam,Angkatan Tentera dan lain-lain agensi penguatkuasa kerajaan tempatan harus dipergiatkan kerana dewasa ini sudah menjadi trend mereka menjemput Grand Master/Mahaguru dari luar negara bagi melatih anggota-anggota pasukan terbabit dalam seni tempur yang efisyen dalm pertarungan jalanan.Sayang kepakaran didalam negara dianak tirikan tetapi sekiranya langkah-langkah yang wajar diambil pasti trend ini akan kembali kearah tempatan.Justeru itu setiap perguruan Lian Buah Pukul umumnya Lian Padukan khasnya harus mengambil inisiatif yang progresif agar dapat mengubah landskap trend ini...

Wednesday, August 18, 2010


Hero Lian Padukan Selamatkan Orang Tua Kemalangan

Bismillahirahmanirahim..

Baru-baru ini saya tatkala saya sedang teringatkan beliau tetiba saya terima sms dari beliau.Beliau adalah orang yang saya hormati...Sms berbunyi begini..beliau baru sahaja tibai sorang yang kurang ajar kerana melanggar seorang tua dengan cucunya...Terkesima sementara dibuatnya apabila terbaca bait-bait ayat sms terbabit...terdetik dihati masih ganas lagi dia ni..huhuhu...Mengikut kata beliau lagi teruk juga kena si kurang ajar kena penangannya...

Itulah sifat heroik yang harus dicontohi dan diteladani setiap lapisan masyarakat khasnya anak-anak muridnya...Semoga beliau sentiasa sihat walafiat dan dieri kegembiraan sentiasa hendaknya Amin....

P/S : Nak tahu carilah siapakah gerangannya yang diceritakan diatas..




Legendari Wong Fei Hung




Sudah banyak orang yang tahu bahwa tokoh bahari legendaris asal Cina, Sam Poo Kong alias Muhammad Cheng Ho adalah seorang Muslim. Namun nampaknya masih banyak yang belum tahu bahwa masih banyak tokoh China legendaris yang ternyata beragama Islam. Dua di antaranya ialah Wong Fei Hung dan Judge Bao.

Selama ini kita hanya mengenal Wong Fei Hung sebagai jagoan Kung fu dalam film Once Upon A Time in China. Dalam film itu, karakter Wong Fei Hung diperankan oleh aktor terkenal Hong Kong, Jet Li. Namun siapakah sebenarnya Wong Fei Hung?

Wong Fei Hung adalah seorang Ulama, Ahli Pengobatan, dan Ahli Beladiri legendaris yang namanya ditetapkan sebagai Pahlawan Nasional China oleh pemerintah China. Namun Pemerintah China sering berupaya mengaburkan jatidiri Wong Fei Hung sebagai seorang muslim demi menjaga supremasi kekuasaan Komunis di China.

Wong Fei-Hung dilahirkan pada tahun 1847 di Kwantung (Guandong) dari keluarga muslim yang taat. Nama Fei pada Wong Fei Hung merupakan dialek Canton untuk menyebut nama Arab, Fais. Sementara Nama Hung juga merupakan dialek Kanton untuk menyebut nama Arab, Hussein. Jadi, bila di-bahasa-arab-kan, namanya ialah Faisal Hussein Wong.

Ayahnya, Wong Kay-Ying adalah seorang Ulama, dan tabib ahli ilmu pengobatan tradisional, serta ahli beladiri tradisional Tiongkok (wushu/kungfu). Ayahnya memiliki sebuah klinik pengobatan bernama Po Chi Lam di Canton (ibukota Guandong). Wong Kay-Ying merupakan seorang ulama yang menguasai ilmu wushu tingkat tinggi. Ketinggian ilmu beladiri Wong Kay-Ying membuatnya dikenal sebagai salah satu dari Sepuluh Macan Kwantung. Posisi Macan Kwantung ini di kemudian hari diwariskannya kepada Wong Fei Hung.

Kombinasi antara pengetahuan ilmu pengobatan tradisional dan teknik beladiri serta ditunjang oleh keluhuran budi pekerti sebagai Muslim membuat keluarga Wong sering turun tangan membantu orang-orang lemah dan tertindas pada masa itu. Karena itulah masyarakat Kwantung sangat menghormati dan mengidolakan Keluarga Wong.

Pasien klinik keluarga Wong yang meminta bantuan pengobatan umumnya berasal dari kalangan miskin yang tidak mampu membayar biaya pengobatan. Walau begitu, Keluarga Wong tetap membantu setiap pasien yang datang dengan sungguh-sungguh. Keluarga Wong tidak pernah pandang bulu dalam membantu, tanpa memedulikan suku, ras, agama, semua dibantu tanpa pamrih.

Secara rahasia, keluarga Wong terlibat aktif dalam gerakan bawah tanah melawan pemerintahan Dinasti Ch’in yang korup dan penindas. Dinasti Ch’in ialah Dinasti yang merubuhkan kekuasaan Dinasti Yuan yang memerintah sebelumnya. Dinasti Yuan ini dikenal sebagai satu-satunya Dinasti Kaisar Cina yang anggota keluarganya banyak yang memeluk agama Islam.

Wong Fei-Hung mulai mengasah bakat beladirinya sejak berguru kepada Luk Ah-Choi yang juga pernah menjadi guru ayahnya. Luk Ah-Choi inilah yang kemudian mengajarinya dasar-dasar jurus Hung Gar yang membuat Fei Hung sukses melahirkan Jurus Tendangan Tanpa Bayangan yang legendaris. Dasar-dasar jurus Hung Gar ditemukan, dikembangkan dan merupakan andalan dari Hung Hei-Kwun, kakak seperguruan Luk Ah-Choi. Hung Hei-Kwun adalah seorang pendekar Shaolin yang lolos dari peristiwa pembakaran dan pembantaian oleh pemerintahan Dinasti Ch’in pada 1734.

Hung Hei-Kwun ini adalah pemimpin pemberontakan bersejarah yang hampir mengalahkan dinasti penjajah Ch’in yang datang dari Manchuria (sekarang kita mengenalnya sebagai Korea). Jika saja pemerintah Ch’in tidak meminta bantuan pasukan-pasukan bersenjata bangsa asing (Rusia, Inggris, Jepang), pemberontakan pimpinan Hung Hei-Kwun itu niscaya akan berhasil mengusir pendudukan Dinasti Ch’in.

Setelah berguru kepada Luk Ah-Choi, Wong Fei-Hung kemudian berguru pada ayahnya sendiri hingga pada awal usia 20-an tahun, ia telah menjadi ahli pengobatan dan beladiri terkemuka. Bahkan ia berhasil mengembangkannya menjadi lebih maju. Kemampuan beladirinya semakin sulit ditandingi ketika ia berhasil membuat jurus baru yang sangat taktis namun efisien yang dinamakan Jurus Cakar Macan dan Jurus Sembilan Pukulan Khusus. Selain dengan tangan kosong, Wong Fei-Hung juga mahir menggunakan bermacam-macam senjata. Masyarakat Canton pernah menyaksikan langsung dengan mata kepala mereka sendiri bagaimana ia seorang diri dengan hanya memegang tongkat berhasil menghajar lebih dari 30 orang jagoan pelabuhan berbadan kekar dan kejam di Canton yang mengeroyoknya karena ia membela rakyat miskin yang akan mereka peras.

Dalam kehidupan keluarga, Allah banyak mengujinya dengan berbagai cobaan. Seorang anaknya terbunuh dalam suatu insiden perkelahian dengan mafia Canton. Wong Fei-Hung tiga kali menikah karena istri-istrinya meninggal dalam usia pendek. Setelah istri ketiganya wafat, Wong Fei-Hung memutuskan untuk hidup sendiri sampai kemudian ia bertemu dengan Mok Gwai Lan, seorang perempuan muda yang kebetulan juga ahli beladiri. Mok Gwai Lan ini kemudian menjadi pasangan hidupnya hingga akhir hayat. Mok Gwai Lan turut mengajar beladiri pada kelas khusus perempuan di perguruan suaminya.

Pada 1924 Wong Fei-Hung meninggal dalam usia 77 tahun. Masyarakat Cina, khususnya di Kwantung dan Canton mengenangnya sebagai pahlawan pembela kaum mustad’afin (tertindas) yang tidak pernah gentar membela kehormatan mereka. Siapapun dan berapapun jumlah orang yang menindas orang miskin, akan dilawannya dengan segenap kekuatan dan keberanian yang dimilikinya. Wong Fei-Hung wafat dengan meninggalkan nama harum yang membuatnya dikenal sebagai manusia yang hidup mulia, salah satu pilihan hidup yang diberikan Allah kepada seorang muslim selain mati Syahid. Semoga segala amal ibadahnya diterima di sisi Alah Swt dan semoga segala kebaikannya menjadi teladan bagi kita, generasi muslim yang hidup setelahnya. Amin.

Wong Fei Hung Adalah Islam………?, Sekarang Malah Punya Nama Arab Lagi FAISAL HUSSEIN WONG dan Wong Fei Hung dipercaya muslim adalah salah satu pendiri atau penyebar agama ISLAM di China malah yang lebih unik lagi katanya ternyata tehnik pengobatan Wong Fei Hung seperti akupuntur / tusuk jarum, totok saraf, sambung tulang, dst………. itu berasal dari Arab atau mungkin nyontek Al Qur’an


ilem "The Legend Is Born Ip Man"



Bismillahirahmanirahim..

Ip Man lagi..tu jek filem yang hampir kepada permainan Buah Pukul selain Muay Thai dalam Ong Bak.Saya yang selalu berkempen tetapi oleh kerana tiada tiket free maka terbantut nak tonton filem di pawagam..Semalam adinda ketiga saya,Syafiq yang masak dengan minat saya bagi saya suprise dengan menghadiahkan DVD The Legend Is Born Ip Man.Pergh..suka bukan kepalang..sepatutnya saya punye turn jaga pusat kebajikan sebab adinda ke-4 saya,Omar semalam dari pagi g mancing kat Pulau Ketam..tapi oleh kerana dek syok dapat dvd lupa hasrat...

Jalan citernye menarik gak..menceritakan Ipman dihantar oleh ayahnya bersama saudara angkatnya untuk berguru dengan Chan Wah Shun(aliran ortodox Wing Chun a.k.a oldskool) Selepas kematian gurunya dia dibimbing oleh seniornya Ng Chung Sok.Selepas dia meningkat remaja dia berhijrah ke Hong Kong untuk melanjutkan pelajaran.Disana dia ditakdirkan bertemu dan berguru dengan Sifu Leung Bik yang berfahaman moden a.k.a newskool.Sifu Leung Bik adalah seguru Chan Wah Shun(Guru Ipman yang pertama) yang pernah berguru dengan bapanya iaitu GrandMaster Leung Jan.Leung Bik membawa fahaman yang berbeza dengan gurunya iaitu Leung Jan dan juga seniornya Chan Wah Shun.
Maka disinilah pelajaran yang berbeza diterima dan dipelajari oleh Ipman.Hasil dari kedua-dua aliran inilah yang membuatkan Ip Man berbeza dengan rakan-rakan segurunya yang lain..(perbezaan ketara ialah permainan kaki yang mana aliran oldskool bermain kaki rendah manakala newskool yang diajar oleh Leung Bik bebas bermain kaki tinggi dan lincah)

Nak citer bebanyak karang rugi lak tokey vcd dan dvd so jika sesapa berkesempatan belila dan tontonlah citer ni..pada pendapat saya koreografnya menarik dan realistik sebab koreograf hampir sama dengan buah pukul.

Buah Pukul

Bismillahirahmanirahim..






Amacam ade persamaan??(mesti ade yang cakap eh..eh..sama lah..)Saja saya publish gambar-gambar ni agar yang baru nak mengenali terbuka minda.Ini baru sebahagian..Nak tahu lebih tentang Buah Pukul umumnya Lian Padukan khasnya gi lah cari gelanggang-gelanggang berhampiran anda.Cuba perhatikan gambar no.4 diatas pasti yang belajar tau..

langkah lian




Gerak Lian - Sedikit Penerangan

1. Gerak Lian berbeza dari seni silat Melayu. Asalnya dari negeri China, dan mula berkembang di Johor dan ke utara melalui Mersing dan hingga ke Terengganu.
2. Silat ini lansung tidak ada kaitan dengan unsur-unsur mistik yang sinonim dengan silat-silat Melayu.
3. Silat ini bukan 'self defence' tapi bersifat 'self offence' maknanya, dalam bab gaduh, dia pukul dulu. Sebab dalam gaduh tak kira sapa gentleman. Yang kira, sapa menang.
4. Untuk keyakinan dan kekuatan fizikal, tak ada cara lain. Latihan fizikal seperti pumping kena buat tiap2 hari. Ini termasuk latihan lain seperti jogging, berbasikal, berenang, shadow boxing, dan lain2 aktiviti yang boleh menguatkan badan.
5. Tidak ada short-cut untuk jadi kuat. Dalam Gerak Lian tak ada konsep menurun atau download kebolehan2 luar biasa. Nak kuat, kena buat drill. Simple, macam martial art lain seperti Karate, Taekwondo, dan Kungfu, JKD, Wing Chun.
6. Tak ada unsur kurafat nak panggil jin atau hulubalang yang pesilat terpaksa hormat seolah2 mereka ni semua sama taraf dengan nabi. Ini semua yang jadi perosak aqidah Islam.
7. Atas dasar ini, gelanggang silat Gerak Lian boleh di adakan di mana2
8. Tak ada konsep buka gelanggang dengan bacaan atau mentera, atau yang amalan kurafat seperti kemeyan.
9. Sebab itu gelanggang USJ 4 lebih selesa diadakan di Masjid Annur USJ 4.
10. Tak ada seru2 dalam silat ini. Lagipun kalau nak gaduh mana ada masa nak seru2. Ini semua mengarut.
11. Kalah menang dalam bergaduh ditentukan oleh Allah. Kalau berlatih tapi kalau dah ditentukan oleh Allah yang kita akan kalah di tangan orang yang tak pernah belajar silat, maka kalah lah kita. Oleh itu dalam Silat Gerak Lian, jangan ada rasa takabur.
12. Silat ini memang tak ada seni tari dan gerak geri yang biasa dikaitkan dengan silat Melayu. Silat ini kalau dah jadi gaduh tak ada masa nak menari atau berjoget. Yang penting tumbuk atau perisai pergi dulu. Apa yang nak jadi lepas tu tak perlu fikir panjang.
13. Sesuai untuk wanita dan remaja.
14. Ringkas dan mudah - guna segala anggota untuk menang.



















Feb 24, '10 12:55 AM
for everyone
SUATU SOROTAN RINGKAS MENGIKUT RIWAYAT LISAN GENERASI MENGENAI ASAL USUL SENI SILAT MELAYU BELEBAT LIAN (BELIAN)
Alhamdulillahi rabbil aalamin. Wassolaatu wassalam ala sayyidina Muhammadin Waala aalihi wasohbihi ajmain. Amin.
Assalamuakum wrt. Selamat sejahtera semua pembaca laman. Terutama kapada pencinta seni beladiri Melayu aliran Lian Yunan dan Belebat Jemaja kepulaun Riau-Bentan dan lain-lain pengamal persilatan rumpun Melayu Nusantara yang saya hormati dan kasihi semua. Biar serumpun tak serupa tapi kita tetap bersaudara untuk kebaikan bersama. Insaallah.
Riwayat ini bermula pada tahun-tahun di penghujung abad ke 19 (1890an) bilamana saorang perantau – peniaga dari Perapat Sumatera telah singgah bermastautin di Kepulauan Melayu Riau – Bentan (Penduduk asalnya rumpun Melayu) namanya TOK MAT digelar orang. kemudiannya dikenali sebagai TOK MAT TOK PERPAT PANGLIMA HITAM. Tetapi ada pula yang beriwayat bahawa beliau ini ialah PAK KATUL yang digelar PAK HITAM atau Panglima Hitam atau dipanggil juga PAK HITAM DIRAJA seorang pendekar ahli pertapa di Gunong Daik. Dari alirannyalah konon lahirnya pula nama Silat Kwitang di Betawi dan di lain tempat… Semasa TOK MAT TOK PERPAT menetap di Kepuluan Riau atau Jemaja – Bentan itu beliau telah mempelajari sejenis silat tempatan yang diberi nama SILAT BELEBAT JEMAJA – BENTAN. Mengikut sesetengah pendapat seni silat itu adalah sejenis silat asli Melayu pembawaan Laksamana Hang Tuah dan sahabat-sahabatnya semasa kecil tinggal di Bentan yang telah belajar terlebih dahulu sebelum menyambung pelajaran silat dan kebatinannya dengan pertapa Sang Adi Putera di Bukit Pancalusa (Di Gunung Daik atau banjaran Gunung Ledang?) dan kemudiannya semasa di Jawa, mereka belajar pula dengan Pendita Sang Persanta Nala di Gunung Wirana Pura (Ampeldenta / Surabaya). Erti Belebat dari sudut persilatan ini ialah langkahan-langkahan jurus tertentu bersama pergerakan anggota  tubuh berserta kaki dan tangan pada permainan seni pencak serangan dan mempertahankan diri (beladiri).
Semasa itu (1890an) juga datang pula saorang pendekar juga pedagang dan pendakwah dari Yunan (Cina Islam) yang dikenali namanya sebagai Syeikh Abdul Rahman Al Yunani (Ada kata namanya juga Ali Hassan). Adakah Syeikh Abdul Rahman seorang Cina Islam Yunan atau sebenarnya seorang pendakwah dan pedagang keturunan Arab asalnya ataupun ia seorang Melayu Nusantara yang pernah menuntut di Yunan? kerana Yunan adalah negara Islam di benua Cina yang paling Awal dalam sejarah – Hal ini perlu suatu kajian cermat bagi kebenaran sejarah. Syeikh Abdul Rahman Al-Yunani telah terjebak dalam beberapa pergaduhan jalanan ketika di Pulau Jemaja namun dengan mudah saja beliau dapat menewaskan semua lawannya daripada jenis kuntau Cina. Kehebatan beliau diuji pula oleh beberapa pendekar tempatan. Mereka termasuklah TOK MAT  TOK PERPAT PANGLIMA HITAM. Tidak semua silat aliran tempatan tewas ditangan Syeikh Abdul Rahman. Tetapi Tok Mat Tok Perpat telah memohon belajar juga dengan Syeikh Abdul Rahman kerana ia mendapati silat pembawaan Syeikh itu amat baik dan jika dipadukan dengan silat Belebat Jemajanya akan bertambah bagus lagi. Lantaran itu setelah tamat belajar TOK PERPAT PANGLIMA HITAM telah mengadunkan SENI SILAT BELEBAT JEMAJA – BENTAN itu dengan SENI LIAN YUNAN daripada Syeikh Abd Rahman Al Yunani. Kemudian  Tok Mat Tok Perpat Panglima Hitam telah berpindah  bermastautin di Pulau Bukum di selatan Singapura setelah beberapa lama di Pulau Jemaja. Generasi yang mempelajari silat Tok Perpat Panglima Hitam menamakan silatnya Silat Belebat Lian. Ertian Lian pada pembelajaran silat ini ialah liang liuk (Gayangan) gerakan halus pendekar yang berteras (bertapak) dan berseni hayyun (gerakan seni tangkas-gayong) berkelok  ke kiri  ke kanan ke hadapan dan ke belakang dengan pantas dalam maksud serangan dan belaan seni mempertahankan diri (Gerakan Seni Bunga Yunan).
Semasa di Pulau Bukum Tok Perpat Panglima Hitam didatangi dua orang muda yang ingin belajar kepada beliau (maaf penulis tidak menyebut sesiapa lagi yang selain dua orang ini kerana di luar pengetahuan  penulis) iaitu saorang  yang mempunyai talian darah dengan Kesultanan Singapura (Temasik) iaitu Y.M. TENGKU JAAFAR dan seorang lagi ahli pelaut – seorang perantau dari negeri Terengganu Pantai Timur Malaysia sekarang dipanggil  namanya PAK UDA JEN.
Kononnya Tok Perpat mempunyai seorang anak perempuan yang handal bersilat kerana asuhan ayahandanya Tok Perpat Panglima Hitam. Dalam suatu  ujian kepantasan, kononnya Tengku Jaafar tewas di tangan puteri ini menyebabkan beliau malu dan berundur diri merantau ke Semenanjung untuk menambah ilmunya. Kemudiannya beliau menetap di Dungun Terengganu kemungkinan atas nasihat sahabatnya Pak Uda Jen. Sebenarnya Tengku Jaafar belum tamat belajar dengan gurunya Tok Perpat semasa suwayambara itu berlaku. Sebab itu ia tewas dengan puteri serikandi gurunya itu.
Silibus Silat Belebat Lian Tok Perpat Panglima Hitam mempuyai 12 jurus utama. Ada juga orang yang menyebutnya Gayang Lian Lima, Buah Pukul Mersing, Lian Yunan, Buah Pukul Dungun, Gayong Belebat, Silat Belebat, Buah Buku Belebat, Silat Lian, Gayong Tumbuk, Buah Ku Jaafar Dungun, Silat Buah Ayah Da Manir dan ada yang dah berubah dengan nama lain sama sekali misalnya nama Seni Silat Warisan (Dungun), Silat Tok perpat Panglima Hitam (Dungun) yang tidak di sebut langsung nama Lian itu. Ada juga Silat Lian Belebat ini telah digabungkan silibusnya dalam satu perguruan silat yang memakai nama yang lain saperti mana perguruan Seni Silat Melayu Asli Sejati (Gerak Sejati) yang banyak mempunyai cabangan Silat Melayu Asli  tergabung di dalam pembelajaran silat perguruannya. Maaf  penulis tidak sebut semua nama perguruan silat lain yang  berketurunan silat Lian Yunan yang ada di Malaysia ini atau silat  rumpun Melayu Nusantara sebab perkara tersebut di luar pengetahuan penulis.
BIDANG PELAJARAN SILAT  BELEBAT LIAN (RINGKAS).
Peringkat Asas :
Melatihkan kemantapan kedudukan dan berbelebat iaitu di sebut belebat tinggi dan belebat rendah. Bermula dengan bergilir gilir (kiri dan kanan)melakukan pancungan tangan kebawah, tubuh badan pesilat berkedudukan menyendeng kiri dan kanan lalu melakukan tusukan tangan berpepisau kehadapan bertubi tubian, terus mara sepanjang gelanggang dan gerakan undur berkelek (sendeng) kiri dan kanan  dengan sisipan tangan kiri dan kanan hingga kembali ke tempat bermula.
Peringkat kedua:
Asas serangan tangan: Pesilat dilatih dengan tumbukan padu seturut dan tumbukan sumbang seturut (songsang), Tumbukan biring, Tumbukan  empat pedahat dan permainan siku.
Peringkat ketiga :
1. Asas serangan kaki: Pesilat diajar tendangan. Ada dua tendangan utama iaitu tendangan lurus dan tendangan sisi (jembret) dalam istilah pantai Timur Semenanjung disebut `tendang kuda sisi` dan pergerakan lutut.
11. Asas belaan (tangan, siku, lutut dan kaki).
Peringkat keempat:
1. Menerima buah asas resmi 13 biji (tanpa senjata). Melibatkan semua kemahiran 1,2 dan 3 di atas.
2. Pesilat diajar gerak pukul belebat (beregu) maksud latihan `sparing` pukulan Belebat Lian ini di Pantai Timur Semenanjung disebut  dengan istilah `Masuk Pukul` iaitu gerakan saling mendada dalam jarak selengan antara satu sama lain. Bergerak ke hadapan (penyerang) atau kebelakang (yang diserang) dengan pukulan bertubi-tubi dengan dua tangan, dua siku, dua lutut, dua kaki dan begitu juga buangan, tepisan pun cepat bertubi-tubi juga `siapa cepat dia dapat`. Pada peringkat ini juga pesilat juga berlatih membuat tangkisan, tepisan, elakan, kuncian (cekak) dan  juga jatuhan. Aplikasi buah pukulan asas yang 13 dan juga menggalakkan kreativiti sendiri ketangkasan diri. Melalui latihan-latihan yang lasak dan berat (Bengkak bengkil tubuh dengan cakap rinkasnya) inilah sebabnya terkadang pelajar Silat Belebat Lian hanya belajar sekerat jalan saja. Jika pelajar mahir `banyak perkara` di peringkat ini dia akan mula menyedari nilai persilatannya akan bidalan kata berikut:
Molek liannya- pada kemas kedudukan
Molek belebatnya- pada kaedah buangan
Molek cekak (kunci)nya- pada buah pukulan
Molek bunga (gayang)nya -pada surupan
PERINGKAT KE LIMA: Diajar gerakan lima jenis Bunga Lian Belebat disebut juga Pecah Tapak Empat Belebat Lian untuk aplikasi pelajaran berikut:
Lian bunga Satu:
1. Untuk pukulan (gelut) tangan kosong aplikasi buah pukulan asas 13.
11. Memberi buah asas kuncian 19  biji.
111. Permainan buah lapisan dua.                    
Bunga Lian Dua:
Untuk senjata keris dan senjata-senjata pendek.
Bunga Lian Tiga:
Untuk senjata tekpi (Trisula).
Bunga Lian Empat:
Untuk senjata tongkat-tombak-lembing.
Bunga Lian Lima:
Untuk senjata keris panjang dan pedang.
Peringkat Keenam:
Rahsia serangan dan rahsia belaan.
Peringkat ke Tujuh:
Kerohanian dan Pengiktirafan sebagai Guru.
Apabila Pak Uda Jen tamat belajar di Pulau Bukum dengan gurunya Tok Mat Tok Perpat Panglima Hitam beliau ingin pulang ke Terengganu. Gurunya berpesan jika bertemu dengan Tg. Jaafar hendaklah menyuruhnya datang semula ke Pulau Bukum untuk menamatkan pelajaran Belebat Lian dan untuk menerima mandat sebagai pewaris yang akan menurunkan ilmu persilatan itu kepada generasi berikut sebagaimana mandat yang diterima Pak Uda Jen. Pak Uda Jen telah bertemu semula dengan Tg. Jaafar di Dungun yang ketika itu telah mashor kepakarannya sebagai penangkap buaya ganas (sumber lisan dari arwah Ayah Da Haji Jusoh  iaitu Murid Tg. Jaafar).
Mematuhi pesanan gurunya Tok Perpat Panglima Hitam yang disampaikan oleh sahabat seperguruannya yang lalu (Pak Uda Jen) Tg. Jaafar kembali semula ke Pulau Bukum belajar dengan Tok Perpat Panglima Hitam hingga di khatamkan. Selepas tamat belajar di Pulau Bukum Tengku Jaafar pulang semula ke Dungun dan mengajar ilmu persilatan Belebat Lian. Ketika ini  penduduk Pantai Timur negeri-negeri Semenanjung Tanah Melayu (dari pantai timur Johor hingga Pahang, Terengganu dan Kelantan) sedang dilanda kegundahan kerana aktiviti perlanunan yang aktif sebab zaman kemelesetan ekonomi selepas perang dunia pertama. Kumpulan perompak laut (lanun) yang paling ganas dan ditakuti ialah kumpulan Pendekar Helang Merah. Pendekar Helang Merah memang hebat ilmu persilatannya. Ia boleh melompat terbang dari kepala jong (kapal)nya yang berlabuh hingga ke gigian pantai. (Sumber lisan dari Pendekar Pak Khalid – Silat Cekak Pongok @ Punggok Dungun). Pendekar Helang Merah sebenarnya orang Kelantan tapi berguru di selatan Johor. Mungkinkah gurunya juga Tok Perpat Panglima Hitam? Sebab mengikut cerita lisan  apabila  Lanun Helang Merah tamat belajar dengan gurunya dia memberitahu kepada gurunya ia mahu kerja `Melanun` (menjadi perompak laut). Zaman dulu sesetengah tempat di Nusantara dakwah dalam syariat agama islam belum meluas jadi perbuatan melanun atau merompak itu semacam suatu pekerjaan khas atau sambilan oleh orang handal dan berani (yang mana dosa pahala tidak diambil berat) di sesuatu tempat dan juga ia bermusim mengikut banyaknya kegiatan perniagaan melalui pesisir laut. Apabila Helang Merah memberitahu gurunya ia mahu melanun saja kerjanya dan nasihat gurunya yang mengata `jangan` dia (Helang Merah) tidak ikut. Gurunya yang kasihkan murid itu berpesan` Jika engkau mahu melanun juga jangan lah engkau menjejak kakimu (merompak) di tanah Dungun `nanti engkau terkena bahaya`. Takwilan daripada larangan ini semacam ada satu firasat gurunya yang ia akan tewas di Dungun atau kalaulah guru Helang Merah ini memang Tok Mat Tok Perpat Panglima Hitam juga  tentulah beliau tahu ilmu pendekar yang ada di Dungun itu (muridnya juga) lebih tinggi dan lebih banyak diberi rahsia ilmu persilatannya daripada Helang Merah yang berniat jahat bila menguasai ilmu persilatan. Wallahu`alam.
Anggota Perompak Lanun Helang Merah mengikut cerita lisan daripada salah seorang penduduk lama Dungun sekarang (Pak Manan – pakar rawatan urut dan patah di Belakang Hospital Dungun sekarang) terdiri dari sembilan orang pendekar. Mengikut kata Pak Manan dan juga Pendekar Silat Seni Cekak Melayu Asli (Pak Khalid) Dungun kesemua mereka memakai nama samaran belaka iaitu: Helang Merah, Tagar Maut, Kerisik, Demam tak Kebah, Tunggul buloh, Sabut Kering, Urat Dawai, Guruh, Buloh Sumpit (nama samaran terakhir yang tiga itu tidak pasti benar oleh kedua orang sumber kerana mereka sudah `ingat tak ingat` kerana peristiwa berlaku zaman tahun 192oan.
Pada suatu masa tahun 1920an penduduk Dungun (Trg) gempar mengatakan kedatangan sebuah jong lanun Helang Merah di perairan Dungun. Mengikut cerita lisan, pendekar pendekar Dungun di bawah pimpinan Tengku Jaafar murid Tok Mat Tok Perpat Panglima Hitamlah yang bertindak sukarela untuk memberkas kumpulan lanun ini. Tengku Jaafar melantik lapan orang pendekar pilihannya untuk menentang lapan orang anggota lanun Helang Merah (Sama ada Pak Uda Jen sahabatnya juga berserta tidak  dapat di pastikan). Manakala beliau sendiri akan menentang satu sama satu dengan Helang Merah. Pada suatu malam apabila Jong Helang Merah berlabuh di pantai Dungun dengan tujuan merompak, Tengku Jaafar dan orangnya menunggu di pantai dengan membuat unggun api dan berlagak seperti orang kampung memanggang ikan yang ditangkap. Tujuannya ialah untuk menarik perhatian perompak laut tersebut untuk ditangkap. Tengku Jaafar memberi tugas satu lawan satu. Apabila Helang Merah melihat unggun api `orang kampong itu` ia memerintahkan orang-orangnya datang menyerbu terlebih dahulu manakala beliau masih di kapal. Berlaku perkelahian sengit antara lapan orang pendekar pimpinan Tengku Jaafar dengan lapan orang pendekar pengikut Helang Merah. Dengan menggunakan kaedah persilatan Belebat Lian kelapan orang perompak itu dapat ditewaskan dan diberkas oleh orang-orang Tengku Jaafar.
Setelah berjaya Tengku Jaafar telah mencabar Helang Merah turun dari kapalnya untuk berlawan satu lawan satu dengan beliau. Cabar mencabar berlaku. Untuk memancing Helang Merah turun dari kapal lanunnya Tengku Jaafar telah membaling kerisnya ke arah Helang Merah yang sedang berdiri di haluan kapalnya (ertinya Tengku Jaafar tidak bersenjata sekarang) lalu Helang Merah melompat terbang menyambar keris yang dibaling ke arahnya dan beliau mendarat dengan baik di gigi air separas betis di mana Tengku Jaafar berdiri lalu berlakulah pergelutan silat antara kedua mereka dengan begitu sengit sekali. Akhir sekali tewaslah Helang Merah dengan kuncian kemas dari Tengku Jaafar. Helang merah dan gerombolannya dibawa ke balai polis Dungun untuk menghadapi pengadilan kerana jenayah merompak mereka. Dari tarikh peristiwa itu terkenallah silat aliran Tengku Jaafar dengan nama Buah Ku Jaafar atau Buah Dungun. Tetapi yang asalnya ialah Seni Silat Belebat Lian atau Belian Tok Perpat Panglima Hitam.
Kemashuran nama Tengku Jaafar atas peristiwa menewaskan Perompak Lanun Helang Merah yang ditakuti penduduk sepanjang pesisir pantai timur semenanjung itu cepat merebak maka ramailah para pencari ilmu persilatan yang berkesan dalam pergelutan sebenar menjadi murid Tengku Jaafar. Antara yang tersohor antara mereka ialah Awang Hakim Mersing dan Ayah Da  Haji Jusoh Bukit Gemuruh K. Berang Trg. (lain sebutan: Ayah Da Paloh dan Ayah Da Manir). Awang Hakim Mersing itu mungkin orang yang sama dengan Pendekar Awang Daik atau pun bukan, telah membuka aliran Tengku Jaafar di Mersing dan mungkin dengan nama `Buah Pukul Mersing` yang mashur itu atau pun dengan nama silat lian yang lain. Walau bagaimana pun Awang Hakim itu mungkin juga seorang Terengganu dan`Bukannya Awang Daik` sebenar yang mashor dalam persilatan Lian Mersing. Kerana sebahagian besar penduduk Mersing itu zaman dulu ialah para perantau dari gulongan nelayan Terengganu juga. Jika Tuan guru Awang Daik bukan murid kepada Tengku Jaafar bermakna keturunan silat Lian beliau yang bersasilah daripada Syeikh Abd Rahman al Yunani  adalah dari pendekar lain yang juga menjadi murid kepada Syeikh Abdul Rahman Al-Yunani. Tetapi silat Lian beliau bukanlah Silat Belabat Lian aliran Tok Perpat Panglima Hitam. Hal ini mungkin lebih jelas penghuraiannya oleh para pencinta Silat aliran Lian Yunan dari jalur salasilah persilatan beliau sendiri.
Di Terengganu silat aliran Belebat Lian telah merebak dari dua pendekar utama Murid Tok Perpat iaitu Pak Uda Jen dan Tengku Jaafar. Murid Tengku Jaafar yang tersohor mainan Belebat Lian ialah Pendekar Che Muda bin Haji Jusoh (Ayahda Hj. Jusoh) yang ada talian darahnya dengan Syeikh Abadul Malik bin Abdillah (Tok Pulau Manis pengarang kitab Hikam Melayu) yang susur galur keturunannya hingga  kapada Sayyed Hussein jamadil Kubra Moyang muyut kapada para Wali Sembilan Indonesia. Kuburan beliau sekarang berada berjiran dengan makam keramat Tok Pulau Manis, Terengganu. Silat Belebat Lian aliran beliau sekarang sedang dipelihara dan dikembangkan oleh Guru Seni Silat Melayu Asli sejati Ustaz Haji Wan Ismail W.E. al Fakir Ilallah yang juga ada talian keturunan dengan sayyed Hussein Jamadil Kubra melalui jalur keturunan Syeikh Abdul Malik Abdillah (Tokku Pulau Manis dan menerima mandat secara bersasilah guru (bersanad)mengajar kitab Hikam Melayu Tok pulau Manis – sekarang) dan juga mendapat mandat dari arwah Pendekar Arifinbillah Ayah Da Hj Jusoh yang juga murid kepada pendekar Tok Wali Hassan Cik Hir. Wallahu`alm.
diambil dari Laman Web Rasmi Seni Silat Melayu Asli Sejat



Tuesday, August 21, 2012


Teknik Gayang Lima - 2

Lian buah pukul merangkumi pukulan keliling 360 darjah. Ia bukan hanya sekadar berdepan dengan musuh dan buat pukulan gulung macam keretapi, kedepan dan kebelakang. Bila berdepan dengan orang yang bukan ahli bolehlah begitu. Bagaimana jika musuh kita seorang ahli silat dan buah pukul yang tahu gunakan unsur unsur gelek dan elak serta elat. Atau musuh kita ramai dan berdiri keliling.

Dalam Gayang Lima, penekanan terhadap terhadap pukulan tunggal, pukul lapis pukul, gelek, melangkah dan elak amat dititikberatkan. Dibawah ini ditunjukkan bagaimana permainan siku dalam Gayang Lima boleh dilapis dan pukul dengan elemen gelek yang tersedia ada pada Lian. Tidak ketinggalan juga, sapuan yang boleh dilakukan bersempena degan langkah Lian yang kita buat. Selamat mencuba. 










Semuanya Berkenaan Buah Pukul
[ ]Topik Umum Buah Pukul
Tulis apa sahaja topik mengenai buah pukul di sini
Moderator: buah pukul
546on Aug 13, 2012, 7:21am
by cucugajah
in Video Pengakuan Pak Ma...
[ ]Buah Pukul Mersing
Bincang Buah Pukul Mersing di sini
18on Nov 17, 2011, 11:41am
by Lian Paduka
in BPM Gelanggang Pak Mat...
[ ]Gayang Lima
Bincang mengenai Gayang Lima di sini
323on Aug 13, 2012, 6:56am
by cucugajah
in Gayang Lima gelanggang...
[ ]Lian Padukan
Bincang mengenai Lian Padukan di sini
23on May 27, 2010, 12:50pm
by dan
in Lian Padukan Terengganu
[ ]Jurus Senjata Lapan
Bincang mengenai Jurus Senjata 8 Pak Mat Kedidi di sini
22on May 17, 2010, 4:01pm
by js8
in Majlis Tahlil
[ ]Gerak Silat Lian
Bincang mengenai Gerak Silat Lian di sini
11on May 17, 2010, 11:57am
by buah pukul
in Sejarah Gerak Silat Lian
[ ]Lain-lain Aliran Buah Pukul
Bincang mengenai aliran Buah Pukul selain di atas
217on Aug 27, 2012, 2:38pm
by cruelpredator
in Lian Yunan, Kwangtung


Info Center


Orang Kayu @ Wooden Dummy

Assalamualaikum w.b.t... Dalam Gerak Pukul Lian Yunan ( GPLY , Lian Campur ) yang aku belajar ini, Sparring Partner utama yang digunakan ialah Orang Kayu @ Wooden Dummy. Sifu aku memberi tunjuk ajar bagaimana latihan menggunakan Orang Kayu dibuat iaitu1. Teknik menggunakan anggota kaki untuk blocking/menyerang dilakukan ke atas Orang Kayu => Teknik blocking dibuat dengan menggunakan anggota tapak kaki di bahagian anggota tapak kaki yg berlengkuk !=> Teknik serangan pukulan dibuat dengan menggunakan anggota tapak kaki di bahagian hadapan ( untuk Lian jurus # 6 & # 7 ) . Juga dengan menggunakan anggota tumit kaki ! ( untuk Lian jurus # 8 & # 9 ) 2. Teknik menggunakan anggota lutut untuk blocking / menyerang di buat dengan menggunakan Orang Kayu .=> Sifu aku memberi tunjuk ajar tentang bilamana seorang pengamal Lian menggunakan anggota lutut untuk melakukan serangan maka teknik yang betul ialah kedudukan posisi anggota badan hendaklah melentur ke belakang sedikit ! Ini untuk memastikan agar pukulan anggota lutut kita tepat mengenai ke sasaran yang di buat !Di bawah ini aku sertakan beberapa video yang aku perolehi daripada YouTube yang berkaitan dengan Orang Kayu . Teknik yang ditunjukkan adalah seakan serupa sepertimana yang Sifu aku telah memberi tunjuk ajar kepada aku 

Teknik Anggota Siku & Kaki

Assalamualaikum w.b.t.... Alhamdulillah aku suka berkongsi akan beberapa teknik yang terdapat dalam majalah Beladiri edisi untuk bulan August ini. Antara teknik yang sebenarnya amatlah berkesan untuk kita menumpaskan pihak lawan sekiranya kita menguasai & mahir dalam pergunaan teknik menggunakan anggota siku !Dalam Gerak Pukul Lian Yunan ( GPLY - Lian Campur ) mempunyai beberapa teknik anggota siku yang popular ialah teknik siku helang,siku sendeng , siku kapak & Angkat Siku !Silalah mengadap guru sekiranya ingin mengetahui & mempelajari secara lebih terperinci akan semua teknik anggota siku yang di atas . Secara peribadi aku sangat mengemari akan teknik siku kapak & juga teknik angkat siku !Teknik di atas boleh digunakan sekiranya kita dengan tidak semena mena tanpa disangka diserang daripada arah belakang ! Perlu difahami kawasan sasaran serangan kita ialah dengan cara kita menyerang dengan menekan anggota pelapik sendi lutut pihak lawan dengan menggunakan anggota tapak kaki kita !Percayalah dengan teknik yang sebenarnya kelihatan mudah ini membolehkan kita menumpaskan apa jua pihak lawan tanpa mengira saiz anggota badan lawan kita tersebut !Lihatlah YouTube di atas bagaimana Tony Jaa & Jason Bourne mengunakan ilmu beladiri masing masing dalam street fighting ! Jason Boune sedang beraksi !