Wednesday 5 September 2012

Untuk merawat muntah


kenapa aku mesti sakit bila nak dekat exam?semalam dalam bus aku rasa mual sangat sangat tapi aku tahan tak nak kasik muntah.tapi last last muntah jugak kt rumah.banyak gila kot.nak dekat 3 1/2 cawan.ingat habis takat situ rupanya tak.malam tuh rasa loya dan tak dapat nak tidur sangat.bangun pukul 5 pagi pastu muntah balik.pahit gila sebab malam tu aku makan ubat.then pagi tadi aku tak makan pape pun sebab komfem muntah balik.tapi bila pi rumah sue byk pulak kuih raya aku pun baham jelah.bfore makan tghari aku muntah sekali lagi.memandangkan risau nak trial aku pon pi la klinik dr rosli.tup tup balik tuh muntah lagi sekali.ah gila cmane aku nak study ni.tadek energy doe.hurm.

ni yg aku search kt internet tadi.

Untuk merawat muntah, ada beberapa garis panduan yang harus diikuti:
• Elakkan memakan makanan pejal, susu, kopi dan jus sitrus.
• Minum minuman bergas, jus buah-buahan dan berais sedikit demi sedikit.
• Makan makanan dengan kerap dalam jumlah yang sedikit sepanjang hari.
• Elakkan mengambil makanan yang pedas.
• Kerap mandi dan minum untuk mengelakkan kekeringan tubuh.
• Elakkan makanan yang berminyak dan berlemak.

rawatan Herba dan Ruqyah untuk Muntah dan cirit birit

Assalamualaikum,

penulis ingin berkongsi rawatan ruqyah dan herba untuk demam, muntah dan cirit birit.

Anak sulung, isteri, adik ipar penulis dan juga kenalan penulis mendapat ujian ini beberapa minggu lepas. penulis terpaksa membatalkan rancangan menghadiri KIRI akrine 30-31 Oktober. menurut Wak, penulis blog Diari Ana, ini adalah satu wabak.

Penulis telah membaca dan melakukan sedikit studi bekenaan herba untuk rawatan wabak ini yang hampir menyerupai kolera@thypoid@taun. Maklumlah musim hujan ni mudah kena. banyak juga herba yang ada namun fokus penulis ialah herba yang paling mudah didapati dan ringkas. Satu herba yang paling simple dan praktikal telah dibuat di India iaitu LEMON!
alhamdulillah, Izin-Nya.hasilnya sakit isteri makin berkurangan dan akhirnya dipulihkan oleh Allah SWT.

caranya: Lemon diperah begitu sahaja@diblender dan dicampur garam kasar (garam halus beracun), atau campur gula batu@ boleh dicampur air ribena. Minum sedikit-sedikit, sesudu @ selepas setiap kali selepasmuntah @ cirit birit.

Menurut kajian semasa, Bahan dalam Lemon dengan Izin Allah, dapat membunuh kuman bascili pada perut. Sebaiknya juga diamalkan untuk pencegahan di musim wabak melanda.

Rawatan Ruqyah :
1. fatihah 7 x
2. Solawat Thib 7x, solawat Kamilah 7x
3. Ayatul Kursi 7x
4. Al hasyr 21-24,Lauanzalna
5.Surah al Lahab: ayat 1 diulang-ulang min 7x


Pengalaman penulis semasa membaca ayatul Kursi dan Al Lahab, anak penulis masa itu tengah tidur, seolah-olah terkanjat-kanjat kakinya. (rawatan dillakukan dihospital-anak penulis terpaksa dimasukkan air, masalah muntah tak boleh masuk apa pun).

Segalanya dengan kehendak dan Izin-Nya jua. 

Obat tradisional lainnya untuk mengobati sakit perut karena perut kembung bisa juga dibuatkan air beras kencur. Selainpengobatan alternatif mengatasi sakit perut dengan kunyit, bisa juga dengan menggunakan beras kencur. Jadi, ramuan bersas kencur tidak hanya untuk mengobati keseleo dan memar saja.


Untuk mengatasi muntah-muntah karena perut kembung pada anak-anak, berikut cara membuat ramuan obat tradisionalnya. Caranya, cuci 1 sendok makan beras dan direndam sebentar. Sangrai beras tersebut sampai berwarna kecokelatan, lalu ditumbuk halus bersama dengan 1 ruas jari kencur, 1 ruas jari kunyit, dan 1/4 sendok teh adas manis. Setelah itu diseduh dengan air panas, tambahkan gula merah, sedikit garam, dan asam jawa. Saring, lalu diminumkan pada anak agar tubuhnya hangat.



No comments:

Post a Comment