Wednesday 29 August 2012

TUJUAN BUAH lian













Wooden Dummy ini atau Mok dibeli daripada Grandmanster Dr. Brandon Chan dari Malaysian International Ving Chun Kungfu Federation di Damansara. Kunjungan saya, Ayahanda Mahaguru dan isteri beliau ke pejabat Dr. Brandon di Damansara merealisasikan impian ini. Memang ada bercadang nak beli terus dari China, tetapi risikonya pula sangat tinggi. Saya terus menghubungi Prof.Dr.Azlan Ghanie dari Majalah Seni Beladiri ( Timbalan Pengerusi MAGMA ketika itu ) dan beliau mengesyorkan GM Dr. Brandon Chan.
 

Beberapa tahun yang lepas memang ada cadangan ahli yang nak beli tetapi keadaan keewangan tidak mengizinkan serta harga WD yang mahal ketika itu. Tapi syukur, bila tiba giliran batch saya menerajui persatuan dan academy, Allah mudahkan jalan. Kita bersatu dan sepakat dalam banyak perkara.

Wooden Dummy ini digunakan untuk mengasah tangan dan kaki ( fokus pada tulang ) untuk menjadi kuat dan keras kepada pelatih-pelatih LP Academy khususnya. Lama kelamaan dengan kekerapan berlatih berterusan, anggota dan sendi yang dilatih itu diibaratkan akan keras seperti kayu.

Latihan ini akan mengambil masa…kerana kita bukan boleh terus pukul macam dengan punching bag. Pihak academi akan sentiasa berusaha untuk menambahkan lagi peralatan-peralatan yang ada keperluan di gelanggang Gombak ini untuk pelatih-pelatih LP.



Latihan menggunakan Wooden Dummy ini akan tetap menggunakan kaedah Lian Padukan. Pergerakkan kaki dan tangan dalam Lian Padukan ini mudah diaplikasikan dengan Wooden Dummy ini. 

Bagi saya, selain punching bag, alat Wooden Dummy ini adalah juga suatu keperluan yang harus ada bagi gelanggang Buah Pukul Lian Padukan, terutamanya dalam aspek membentuk kekerasan, ketahanan dan kekuatan fizikal pelatih Buah Pukul Lian Padukan. Impak nya juga nyata akan berbeza. Yang baik di PADUKAN...


icara Buah Pukul

ini adalah kata - kata yang biasa diucapkan atau yang kita dengar bila kita duduk bersama sama pengamal bual pukul...
  • jangan suka terkinja kinja, apa lagi dijual dijaja, usah dikeji usah dipuja, sikitkan cakap banyakkan kerja.
  • walaupun sedikit biarlah kekal, boleh buat tangkal, tak perlu banyak selalu tertinggal, nanti menyesal dapat sial tak pasal - pasal.
  • jauh dijemput, datang disambut, dekat direbut, balik diturut.
  • buah dagang yatim piatu, dagang dua tanti satu.





Bismillahirahmanirahim..
Basteng Martial Arts *** Personal Diary ***


Dengan Nur Allah Nur Muhammad,tajalli kepada Adam maka bersifatlah Adam,Dia semulajadi dahh

TUJUAN BUAH

Maksud tujuan buah ada 2

1. Tidak hendak kena
2. Hendak mengena

Maka cara-cara tidak hendak kena dan hendak mengena itulah yang dinamakan BUAH. Contohnya jika kita tengok orang bertumbuk. Si 'A' itu tidak kene penumbuk lawannya, sebaliknya penumbuk si 'A' mengena lawannya. Maka, kita pergi jumpa si 'A' untuk belajar macam mana caranya dia boleh tidak kena dan boleh mengena (BUAH nya), atau dipanggil RAHSIA. Bila si 'A' sudi mengajar kita apa yang ingin kita ketahui tadi, maknanya dia telah membuka RAHSIA dia kepada kita. Sebab itu lah dikatakan RAHSIA murid pada guru dan RAHSIA guru pada murid.
Maka sebab itu lah orang buat gelanggang bertutup dan hanya muridnya sahaja yang boleh tahu RAHSIAnya. Oleh itu, bagi pihak kita (murid)tidak boleh membuka RAHSIA kepada sebarang orang.jika kita buat begitu bukan saja RAHSIA kita terbuka malah RAHSIA rakan2 seperguruan kita, GURU kita dan rakan2 seperguruan GURU kita semuanya turut terbuka sama kalau semua orang tahu itu bukan RAHSIA lagi apa kata kalau yang tahu itu MUSUH kita,oleh sebab itu pada permulaan hendak belajar dulu di kehendaki kita memberi pengeras dan ber emas sepuluh mengaku MURID CONTOH seperti kahwin setelah diijab kabul diberi emas kahwin baru boleh diserah segala RAHSIA Tujuan Buah ialah tidak hendak kena hendak mengena jika tidak hendak kena mesti buat salah satu dari empat perkara:

1. Yang menuju SIMPANG KAN
2. Yang kena tuju BERALIH
3. Ada kan DINDING
4. Jangan beri SAMPAI

(Dipetik dari blog Mat Samurai Berbicara : Untuk Pengetahuan pembaca Pak Mat Samurai @ Guru Suleiman Arifin merupakan Guru Buah Pukul Mersing yang pernah menjadi guru peribadi kepada Guru Utama Lian PAdukan Malaysia,Ayahanda Haji Hasyim.


Wushu Hung Gar & Muay Boran

Bismillahirahmanirahim...





Sementara menunggu golongan wanita dirumah saya menyiapkan juadah bersahur saya mencari-cari bahan untuk dimuatkan didalam blog ini..berikut merupakan penemuan saya..Dua gambar diatas merupakan antara Seni Tempur Buah Pukul kepada Cina dan Siam..perhatikan gambarnya yang mana ada antaranya terdapat didalam buah pukul Melayu..Sesuai kata-kata Ayahanda Haji Hasyim : " Yang lama usah dibuang yang baru tetap dipadukan"

Selamat Bersahur dan Menjalani Ibadah Berpuasa..

Friday, August 20, 2010


Bergerak Lebih Luas dan Kehadapan

Bismillahirahmanirahim..

Lian Padukan yang suatu masa bermain dan berkembang hanya di sekitar Johor Bahru dan negeri Johor Darul Ta'zim umumnya tapi kini perkembangannya sungguh drastik.Kini gelanggangnya boleh terdapat dimana-mana khasnya disekitar Lembah Kelang serta dilain-lain negeri.Perkembangan sihat ini tidak datang bergolek dan berlaku semalaman.Ianya hasil kerja yang padu dan bersungguh-sungguh guru-guru khatam yang dipimpin oleh Guru Utama,Ayahanda Haji Hasyim.Di Johor Ayahanda dibantu oleh guru-guru khatam yang dipimpin oleh Cikgu Zaharuddin a.k.a Cikgu Din Gondrong,Kuala Lumpur & Selangor oleh Cikgu Shahruddin a.k.a Cikgu Din Misai,Melaka oleh Cikgu Boy,Pahang oleh Dato' Paduka Azmi dan Cikgu Kamal,Pulau Pinang & Utara oleh Cikgu Hisham a.k.a Sham Giant & Terengganu oleh Cikgu Aimi.Insyallah sedikit hari lagi Perak Darul Ridzuan akan menyusul dibawah pimpinan Cikgu Azhar Kapar.Pelbagai ranjau,suka dan duka dalam memperkembangkan seni tempur yang berakar-umbi dari bumi Johor ini hingga terdaftarnya Lian Padukan Malaysia.Satu episod sejarah terlakar.

Usaha yang kini membuahkan hasil tidak harus dihentikan malah harus terus dibajai dengan pelbagai usaha menaiktarafan(upgrade),program-program pembangunan yang lebih holistik dan menarik serta seminar-seminar yang menjurus memperkenalkan seni tempur ini dimata dunia.Kerjasama dengan perguruan yang berpaksikan Lian Buah Pukul juga boleh diambil berat dalam memartabatkan seni tempur Lian Buah Pukul umumnya kepada seluruh peringkat masyarakat.

Pengenalan seni tempur ini kepada penguatkuasa undang-undang negara seperti PDRM,Kastam,Angkatan Tentera dan lain-lain agensi penguatkuasa kerajaan tempatan harus dipergiatkan kerana dewasa ini sudah menjadi trend mereka menjemput Grand Master/Mahaguru dari luar negara bagi melatih anggota-anggota pasukan terbabit dalam seni tempur yang efisyen dalm pertarungan jalanan.Sayang kepakaran didalam negara dianak tirikan tetapi sekiranya langkah-langkah yang wajar diambil pasti trend ini akan kembali kearah tempatan.Justeru itu setiap perguruan Lian Buah Pukul umumnya Lian Padukan khasnya harus mengambil inisiatif yang progresif agar dapat mengubah landskap trend ini...

Wednesday, August 18, 2010


Hero Lian Padukan Selamatkan Orang Tua Kemalangan

Bismillahirahmanirahim..

Baru-baru ini saya tatkala saya sedang teringatkan beliau tetiba saya terima sms dari beliau.Beliau adalah orang yang saya hormati...Sms berbunyi begini..beliau baru sahaja tibai sorang yang kurang ajar kerana melanggar seorang tua dengan cucunya...Terkesima sementara dibuatnya apabila terbaca bait-bait ayat sms terbabit...terdetik dihati masih ganas lagi dia ni..huhuhu...Mengikut kata beliau lagi teruk juga kena si kurang ajar kena penangannya...

Itulah sifat heroik yang harus dicontohi dan diteladani setiap lapisan masyarakat khasnya anak-anak muridnya...Semoga beliau sentiasa sihat walafiat dan dieri kegembiraan sentiasa hendaknya Amin....

P/S : Nak tahu carilah siapakah gerangannya yang diceritakan diatas..




Legendari Wong Fei Hung




Sudah banyak orang yang tahu bahwa tokoh bahari legendaris asal Cina, Sam Poo Kong alias Muhammad Cheng Ho adalah seorang Muslim. Namun nampaknya masih banyak yang belum tahu bahwa masih banyak tokoh China legendaris yang ternyata beragama Islam. Dua di antaranya ialah Wong Fei Hung dan Judge Bao.

Selama ini kita hanya mengenal Wong Fei Hung sebagai jagoan Kung fu dalam film Once Upon A Time in China. Dalam film itu, karakter Wong Fei Hung diperankan oleh aktor terkenal Hong Kong, Jet Li. Namun siapakah sebenarnya Wong Fei Hung?

Wong Fei Hung adalah seorang Ulama, Ahli Pengobatan, dan Ahli Beladiri legendaris yang namanya ditetapkan sebagai Pahlawan Nasional China oleh pemerintah China. Namun Pemerintah China sering berupaya mengaburkan jatidiri Wong Fei Hung sebagai seorang muslim demi menjaga supremasi kekuasaan Komunis di China.

Wong Fei-Hung dilahirkan pada tahun 1847 di Kwantung (Guandong) dari keluarga muslim yang taat. Nama Fei pada Wong Fei Hung merupakan dialek Canton untuk menyebut nama Arab, Fais. Sementara Nama Hung juga merupakan dialek Kanton untuk menyebut nama Arab, Hussein. Jadi, bila di-bahasa-arab-kan, namanya ialah Faisal Hussein Wong.

Ayahnya, Wong Kay-Ying adalah seorang Ulama, dan tabib ahli ilmu pengobatan tradisional, serta ahli beladiri tradisional Tiongkok (wushu/kungfu). Ayahnya memiliki sebuah klinik pengobatan bernama Po Chi Lam di Canton (ibukota Guandong). Wong Kay-Ying merupakan seorang ulama yang menguasai ilmu wushu tingkat tinggi. Ketinggian ilmu beladiri Wong Kay-Ying membuatnya dikenal sebagai salah satu dari Sepuluh Macan Kwantung. Posisi Macan Kwantung ini di kemudian hari diwariskannya kepada Wong Fei Hung.

Kombinasi antara pengetahuan ilmu pengobatan tradisional dan teknik beladiri serta ditunjang oleh keluhuran budi pekerti sebagai Muslim membuat keluarga Wong sering turun tangan membantu orang-orang lemah dan tertindas pada masa itu. Karena itulah masyarakat Kwantung sangat menghormati dan mengidolakan Keluarga Wong.

Pasien klinik keluarga Wong yang meminta bantuan pengobatan umumnya berasal dari kalangan miskin yang tidak mampu membayar biaya pengobatan. Walau begitu, Keluarga Wong tetap membantu setiap pasien yang datang dengan sungguh-sungguh. Keluarga Wong tidak pernah pandang bulu dalam membantu, tanpa memedulikan suku, ras, agama, semua dibantu tanpa pamrih.

Secara rahasia, keluarga Wong terlibat aktif dalam gerakan bawah tanah melawan pemerintahan Dinasti Ch’in yang korup dan penindas. Dinasti Ch’in ialah Dinasti yang merubuhkan kekuasaan Dinasti Yuan yang memerintah sebelumnya. Dinasti Yuan ini dikenal sebagai satu-satunya Dinasti Kaisar Cina yang anggota keluarganya banyak yang memeluk agama Islam.

Wong Fei-Hung mulai mengasah bakat beladirinya sejak berguru kepada Luk Ah-Choi yang juga pernah menjadi guru ayahnya. Luk Ah-Choi inilah yang kemudian mengajarinya dasar-dasar jurus Hung Gar yang membuat Fei Hung sukses melahirkan Jurus Tendangan Tanpa Bayangan yang legendaris. Dasar-dasar jurus Hung Gar ditemukan, dikembangkan dan merupakan andalan dari Hung Hei-Kwun, kakak seperguruan Luk Ah-Choi. Hung Hei-Kwun adalah seorang pendekar Shaolin yang lolos dari peristiwa pembakaran dan pembantaian oleh pemerintahan Dinasti Ch’in pada 1734.

Hung Hei-Kwun ini adalah pemimpin pemberontakan bersejarah yang hampir mengalahkan dinasti penjajah Ch’in yang datang dari Manchuria (sekarang kita mengenalnya sebagai Korea). Jika saja pemerintah Ch’in tidak meminta bantuan pasukan-pasukan bersenjata bangsa asing (Rusia, Inggris, Jepang), pemberontakan pimpinan Hung Hei-Kwun itu niscaya akan berhasil mengusir pendudukan Dinasti Ch’in.

Setelah berguru kepada Luk Ah-Choi, Wong Fei-Hung kemudian berguru pada ayahnya sendiri hingga pada awal usia 20-an tahun, ia telah menjadi ahli pengobatan dan beladiri terkemuka. Bahkan ia berhasil mengembangkannya menjadi lebih maju. Kemampuan beladirinya semakin sulit ditandingi ketika ia berhasil membuat jurus baru yang sangat taktis namun efisien yang dinamakan Jurus Cakar Macan dan Jurus Sembilan Pukulan Khusus. Selain dengan tangan kosong, Wong Fei-Hung juga mahir menggunakan bermacam-macam senjata. Masyarakat Canton pernah menyaksikan langsung dengan mata kepala mereka sendiri bagaimana ia seorang diri dengan hanya memegang tongkat berhasil menghajar lebih dari 30 orang jagoan pelabuhan berbadan kekar dan kejam di Canton yang mengeroyoknya karena ia membela rakyat miskin yang akan mereka peras.

Dalam kehidupan keluarga, Allah banyak mengujinya dengan berbagai cobaan. Seorang anaknya terbunuh dalam suatu insiden perkelahian dengan mafia Canton. Wong Fei-Hung tiga kali menikah karena istri-istrinya meninggal dalam usia pendek. Setelah istri ketiganya wafat, Wong Fei-Hung memutuskan untuk hidup sendiri sampai kemudian ia bertemu dengan Mok Gwai Lan, seorang perempuan muda yang kebetulan juga ahli beladiri. Mok Gwai Lan ini kemudian menjadi pasangan hidupnya hingga akhir hayat. Mok Gwai Lan turut mengajar beladiri pada kelas khusus perempuan di perguruan suaminya.

Pada 1924 Wong Fei-Hung meninggal dalam usia 77 tahun. Masyarakat Cina, khususnya di Kwantung dan Canton mengenangnya sebagai pahlawan pembela kaum mustad’afin (tertindas) yang tidak pernah gentar membela kehormatan mereka. Siapapun dan berapapun jumlah orang yang menindas orang miskin, akan dilawannya dengan segenap kekuatan dan keberanian yang dimilikinya. Wong Fei-Hung wafat dengan meninggalkan nama harum yang membuatnya dikenal sebagai manusia yang hidup mulia, salah satu pilihan hidup yang diberikan Allah kepada seorang muslim selain mati Syahid. Semoga segala amal ibadahnya diterima di sisi Alah Swt dan semoga segala kebaikannya menjadi teladan bagi kita, generasi muslim yang hidup setelahnya. Amin.

Wong Fei Hung Adalah Islam………?, Sekarang Malah Punya Nama Arab Lagi FAISAL HUSSEIN WONG dan Wong Fei Hung dipercaya muslim adalah salah satu pendiri atau penyebar agama ISLAM di China malah yang lebih unik lagi katanya ternyata tehnik pengobatan Wong Fei Hung seperti akupuntur / tusuk jarum, totok saraf, sambung tulang, dst………. itu berasal dari Arab atau mungkin nyontek Al Qur’an


ilem "The Legend Is Born Ip Man"



Bismillahirahmanirahim..

Ip Man lagi..tu jek filem yang hampir kepada permainan Buah Pukul selain Muay Thai dalam Ong Bak.Saya yang selalu berkempen tetapi oleh kerana tiada tiket free maka terbantut nak tonton filem di pawagam..Semalam adinda ketiga saya,Syafiq yang masak dengan minat saya bagi saya suprise dengan menghadiahkan DVD The Legend Is Born Ip Man.Pergh..suka bukan kepalang..sepatutnya saya punye turn jaga pusat kebajikan sebab adinda ke-4 saya,Omar semalam dari pagi g mancing kat Pulau Ketam..tapi oleh kerana dek syok dapat dvd lupa hasrat...

Jalan citernye menarik gak..menceritakan Ipman dihantar oleh ayahnya bersama saudara angkatnya untuk berguru dengan Chan Wah Shun(aliran ortodox Wing Chun a.k.a oldskool) Selepas kematian gurunya dia dibimbing oleh seniornya Ng Chung Sok.Selepas dia meningkat remaja dia berhijrah ke Hong Kong untuk melanjutkan pelajaran.Disana dia ditakdirkan bertemu dan berguru dengan Sifu Leung Bik yang berfahaman moden a.k.a newskool.Sifu Leung Bik adalah seguru Chan Wah Shun(Guru Ipman yang pertama) yang pernah berguru dengan bapanya iaitu GrandMaster Leung Jan.Leung Bik membawa fahaman yang berbeza dengan gurunya iaitu Leung Jan dan juga seniornya Chan Wah Shun.
Maka disinilah pelajaran yang berbeza diterima dan dipelajari oleh Ipman.Hasil dari kedua-dua aliran inilah yang membuatkan Ip Man berbeza dengan rakan-rakan segurunya yang lain..(perbezaan ketara ialah permainan kaki yang mana aliran oldskool bermain kaki rendah manakala newskool yang diajar oleh Leung Bik bebas bermain kaki tinggi dan lincah)

Nak citer bebanyak karang rugi lak tokey vcd dan dvd so jika sesapa berkesempatan belila dan tontonlah citer ni..pada pendapat saya koreografnya menarik dan realistik sebab koreograf hampir sama dengan buah pukul.

Buah Pukul

Bismillahirahmanirahim..






Amacam ade persamaan??(mesti ade yang cakap eh..eh..sama lah..)Saja saya publish gambar-gambar ni agar yang baru nak mengenali terbuka minda.Ini baru sebahagian..Nak tahu lebih tentang Buah Pukul umumnya Lian Padukan khasnya gi lah cari gelanggang-gelanggang berhampiran anda.Cuba perhatikan gambar no.4 diatas pasti yang belajar tau..

No comments:

Post a Comment