Thursday 12 July 2012

HEMPEDU BUMI


HEMPEDU BUMI RAJA HERBA PAHIT


Nama Saintifik    : Andrographis Paniculata
       (Bum. f.) wall.ex Nees
Keluarga           : Acanthaceae
Lokasi               : Malaysia, Thailand, India, Indonesia
Nama Lain : Hempedu tanah, akar cerita, pokok cerita (Malaysia), king of bitter, creat, green chireta, andrographis, India echinacea (Inggeris), kalmegh (India), Kirta (Sanskrit), Chuan xin lian (穿心蓮), Yi jian xi, Lan he lian (China), Sambiloto (Indonesia), Quasabhuva (Arab)

PENGENALAN : Hempedu Bumi (Andrographis paniculata) 


Pokok Hempedu Bumi juga dikenali sebagai pokok akar cerita. Pokok Hempedu bumi banyak dijumpai di China, India, Thailand dan gugusan kepulauan Melayu serta senang di jumpai di tanah gambut. Hempedu Bumi merupakan satu tumbuhan herba yang tumbuh menegak. Herba semusim jenis renek ini boleh tumbuh dengan ketinggian sehingga 70-90 cm.  Daunnya berwarna hijau tua di permukaan atas dan hijau muda di bawah permukaannya, licin dan tersusun secara bersilang. Daun Hempedu Bumi juga mempunyai bentuk bujur, runcing di hujung dan nipis di pangkal. Batangnya pula berwarna hijau, berbentuk empat segi dan berbuku serta mempunyai banyak dahan. Setiap buku mempunyai dua helai daun.  Bunganya pula kecil dan berwarna ungu. Buah atau lengainya bersaiz purata 25 mm panjang dan 3 mm lebar. Pada peringkat awal, lenggai berwarna hijau muda dan apabila matang menjadi coklat muda. Lengainya pecah apabila matang dan menyebarkan benih di sekitarnya.

Nama Melayu herba iniHempedu Bumiditerjemahkan kedalam bahasa Inggeris sebagai "bile of the earth" dansesungguhnya herba ini terbukti kuat melindungi hati danmengelokkan kesan hempedu.  Secara perbandinganklinikal Hempedu Bumi menunjuk keungulannya  lebih daripada pokok Milk Thistle.  Kandungan aktif Andrographolide melindungi hati, pankreas dan sistempenghadamanUjian makmal dan klinikal menunjukkeberkesanannya dalam kes kerosakan hati toksik, fungsi hati yang lemah dan hepatitisAndrographis juga dapat mencegah pe mbinaan kolesterol teroksida dalam arteri ketahap yang lebih besar daripada omega 3 minyak ikanIajuga amat sesuai bagi mereka yang mengamal dietkolesterol tinggiAndrographolide juga melindungi sel-selpengeluar insulin pankreas dan meningkat metabolismeglukosa dan diabetik retinopati.

Secara tradisi,  herba ini digunakan untuk tekanan darah tinggi dan penyelidikan moden juga mengesahkan kesanlembut dan selamat hypotensivenyaPenyelidikan herba terkini  memberi tumpuan ke atas sifat dan ciri peningkatan imun dan anti-virus, walaupun terhadap virus HIVDi Chinaia adalah herba pilihan untuk sakit tekakdan selesemaKajian terbaru juga memberi tumpuan kepada keupayaan Andrographis dalam melindungi ulser perut dan duodenum.

ETYMOLOGY

Andrographis paniculata adalah tumbuhan tahunan herba menegak yang amat pahit pada semua bahagian tumbuhan. Tumbuhan itu dikenali di timur-utara India sebagai Maha-Tita, bermaksud "raja pahit", dan dikenali dengan pelbagai nama panggilan. Sebagai herba Ayurveda ia dikenali sebagai Kalmegh atau Kalamegha, yang bermaksud "awan gelap". Ia juga dikenali sebagai Bhui-neem, yang bermaksud "Daun tanah", walaupun tumbuhan ini  kecil sebagai herba tahunan, ia memiliki rasa yang sama kuat pahit seperti pokok besar Neem (Azadirachta indica). Di Malaysia, ia dikenali sebagai Hempedu Bumi, kerana ia adalah salah satu tumbuhan yang paling pahit yang digunakan dalam perubatan tradisional.

Genus Andrographis terdiri daripada 28 spesies pokok renek kecil tahunan yang pada asasnya diedarkan di Asia tropika. Hanya beberapa spesies adalah untuk ubatan, yang mana Andrographis paniculata adalah salah satu yang paling terkenal.

PENGGUNAAN DALAM UBATAN




Semenjak zaman purba, A. peniculata telah digunakan dalam sistem rawatan tradisional Siddha dan Ayurveda serta dalam perubatan badawin (tribal) di India dan beberapa negara lain untuk pelbagai aplikasi klinikal. Dari perspektif biomedicinal, nilai terapeutik Kalmegh adalah disebabkan oleh mekanisme tindakan yang mungkin secara aruhan enzim (enzyme induction). Ekstrak tumbuhan memperlihatkan aktiviti antityphoid dan antikulat. Kalmegh  juga dilaporkan  memiliki antihepatotoxic, antibiotik, malaria, antihepatitic, antithrombogenic, antiiradang, anti-racun ular, dan ciri-ciri memulihkan demam (antipyretic) , sekadar menyebut beberapa, selain kegunaan umum sebagai satu ejen imuno-perangsang (immunostimulant), satu kajian yang dijalankan di Bastyr Universiti, menunjukkan peningkatan ketara dalam tahap CD4 lymphocyte pesakit HIV selepas ditadbirkan 10 mg / kg andrographolide, kandungan utama ekstrak dari daun tumbuhan.  Herba ini telah menunjuk kebolehannya dalam mengurangkan radang (haba) dan melawan jangkitan virus, dan digunakan sebagai bahan utama dalam rumusan ubat-ubatan tradisional Cina untuk sokongan paru-paru dari selsema.

Andrographolide adalah cecair pahit –mudah larut lactonemempamerkan kesan perlindungan dalam carbon tetrachloride penyebab hepatotoxicity  pada tikus. LD50nya dalam tikus jantan adalah 11, 46 gm / kg, ip. Prinsip pahit ini telah diasingkan dalam bentuk tulen oleh Gorter (1911). Aktiviti lain sebagai perlindung hati di bawah pelbagai keadaan uji-kaji rawatan dengan galactosamine, paracetamol dan lain-lain juga adalah penyumbang kepada andrographolide. Tindakan hepatoprotectiveandrographolide berkaitan dengan aktiviti enzim metabolik tertentu.

Ekstrak tumbuhan Andrographis paniculata dikenali mempunyai pelbagai aktiviti farmakologi. Andrographolide, unsur utama daripada ekstrak, terbabit dalam aktiviti farmakologi. Satu kajian telah dijalankan ke atas proses dan sasaran perubahan sel-sel dengan andrographolide pada kanser manusia dan sel-sel imun. Rawatan andrographolide menghalang percambahan in vitro talian sel tumor yang berbeza, yang mewakili pelbagai jenis kanser. Sebatian itu mengenakan secara langsung aktiviti antikanser ke atas sel-sel kanser melalui penangkapan pusingan sel pada fasa G0/G1 melalui induksi perencatan protein kitaran sel p27 dan mengurangkan penggantungan kinase 4 (CDK4) (enzim yang menjadi pemangkin penukaran proenzyme kepada enzim aktif) kepada cyclin(Cyclins keluarga protein yang mengawal perkembangan sel-sel melalui kitaran sel dengan mengaktifkan enzim bergantung cyclin kinase (Cdk)).

Aktiviti immunostimulatory andrographolide adalah bukti penambahan pesat kembang-biak (proliferation)lymphocytesdan penghasilan interleukin 2 (Mana-mana dari beberapa lymphokines yang menggalakkan makrofaj (macrophages ) dan sel- T pembunuh dan sel B dan komponen-komponen lain dalam sistem imun) Andrographolide juga meningkatkan pengeluaran faktor nekrosis tumor  (tumor necrosis factor) dan CD penanda ungkapan (marker expression), menyebabkan peningkatan pada aktiviti limfosit sitotoksik terhadap sel-sel kanser, yang boleh menyumbang kepada aktiviti antikanser tidak langsung. Sebatian aktiviti antikanser in-vivo jauh mengukuh lagi terhadap B16F0 syngenic melanoma dan HT 29 xenograft model. Keputusan ini menunjukkan bahawa andrographolide adalah pharmacophore yang menarik dengan aktiviti antikanser dan immunomodulatory  dan oleh itu mempunyai potensi untuk dibangunkan sebagai agen kanser terapeutik.

Dalam satu kajian dari Chile, herba mempunyai kesan pengeringan ketara pada lelehan hidung (nasal secretions) pesakit sejuk (cold) yang mengambil 1,200 miligram ekstrak Andrographis setiap hari selama lima hari. Satu kajian secara sistematik sastera dan meta-analisis secara ujian rawak dan terkawal (randomized controlled trials) mencadangkan herba ini sama ada bersendirian atau dalam gabungan bersama eleuthero (eleuthero) sesuai menjadi rawatan alternatif  jangkitan teruk saluran atas pernafasan (upper respiratory tract infection), yang tidak rumit. Herba ini terkenal sebagai ubat  'chiretta hijau' ('green chiretta') Kalmegh, dan merupakan bahan utama ubat rawatan kampung ('alui'), yang digunakan sebagai tonik pahit dan hipotemia (febrifuge). Orang Tamil India menggunakan Nilavempu (dalam bahasa Tamil) selama berabad-abad. Dalam perubatan Siddha, Andrographis paniculata digunakan secara meluas untuk merawat demam seperti chikenguinea, selesema babi, demam kepialu dan sebagainya

Pada tahun 2011 satu kajian dilakukan secara  rawak, double-blind, multicentre mendapati Andrographis paniculata sama berkesan seperti mesalazine(mesalamine) pada ulcerative colitis. Seterusnya, andrographolide menghalang interleukin-6 ungkapan (interleukin-6 expression) dan menyekat ketumbuhan sel-sel barah prostat in vitro.

Terbukti bahawa Andrographis adalah botani tradisional yang selamat untuk membantu kesihatan saluran atas pernafasan. Herba ini telah terbukti menghalang rembesan RANTES dalam sel-sel radang bronkial. RANTES adalah chemoattractant (Chemoattractants dan chemorepellents adalah bahan organik atau bukan organik yang mempunyai kesan chemotaxis-pencetus dalam sel mobil) untuk eosinophils monocytes dan lymphocytes menyimpan dan mengeluarkan platelet dan mengaktifkan sel T.

Dalam penyelidikan berkaitan Andrographolide, satu ramuan aktif Andrographis, ditunjukkan bertanggun jawab keatas tindakan radang herba modulasi (herb's inflammatory modulating actions), termasuk pengurangan cytokine dan pemendakan peritoneal dari neutrofil, dan modulasi radang paru-paru in vivo.  Ekstrak Andrographis. melihatkan kesan tindakan radang modulasi dan antioksidan dalam model tikus.

Ekstrak Andrographis paniculata menghalau nyamuk dan boleh menyebabkan terjadi membunuh diri dikalangan nyamuk dewasa, seperti Culex quinquefasciatus dan Aedes aegypti.

FITOKIMIA




Andrographolide adalah unsur utama ekstrak dari daun tumbuhan  Bicyclic (Memiliki molekul yang terdiri daripada dua cincin terlakur) diterpenoid (juga dipanggil isoprenoids, adalah kelas terbesar dan pelbagai yang berlaku secara semulajadi bahan kimia organik yang serupa dengan terpenes, berasal dari unit isoprene lima karbon terpasang dan diubahsuai dalam beribu cara) lactone (Satu siri sebatian organik, yang dianggap sebagai anhidrida asid hidrosil tertentu. Secara umumnya, ia cecair tidak berwarna, mempunyai bau aromatik lemah. dipanggil kerana lactone  dari asid laktik).

Unsur pahit utama ini telah diasingkan dalam bentuk tulen oleh Gorter (1911). Selain itu, aktiviti lainnya sebagai perlindungan hati di bawah rawatan dalam pelbagai keadaan uji kaji dengan galactosamine (Saraswat et al., 1995), paracetamol  (Visen et al., 1993) dan sebagainya, juga disebabkan kerana Andrographolide. Tindakan hepatoprotective dari andrographolide berkait dengan aktiviti enzim metabolic tertentu (Choudhury dan Poddar, 1984, 1985; Choudhury et al, 1987).

Beberapa juzuk yang diketahui adalah seperti berikut:

• "14-Deoxy-11-dehydroandrographolide, Tumbuhan
• 14-Deoxy-11-oxoandrographolide, Tumbuhan
• 5-Hydroxy-7, 8,2 ', 3'-Tetramethoxyflavone, Tumbuhan
• 5-Hydroxy-7, 8,2 '-Trimethoxyflavone, Tisu Kebudayaan
• Andrographine, Akar
• Andrographolide, Tumbuhan
• Neoandrographolide, Tumbuhan
• Panicoline, Akar
• Paniculide-A Tumbuhan,
• Paniculide-B, Tumbuhan
• Paniculide-C, Tumbuhan

Aktiviti Larvicidal (sejenis kimia yang digunakan untuk membunuh jentik jentik) Andrographis paniculata(Burm.f) Nees terhadap Culex quinquefasciatus Say(Insecta: Diptera - Culicidae)vektor filarial
Kemunculan dan kedatangan semula penyakit bawaan nyamuk seperti malaria, denggi, ensefalitis Jepun dan Filariasis di negara-negara Asia selatan terkenal kerana iklim tropika atau subtropika, sistem saliran yang lemah menyediakan tempat-tempat pembiakan nyamuk dengan banyak. Lebih daripada dua bilion orang, kebanyakan dari negara-negara tropika, berisiko penyakit bawaan nyamuk seperti malaria, denggi, demam berdarah dan Filariasis.
Pengawalan penyakit bawaan nyamuk menjadi lebih sukar kerana rintangan meningkat terhadap racun perosak, kekurangan vaksin dan ubat-ubatan dan keberkesanan terhadap nyamuk menyebabkan penyakit. Kawalan biologi di peringkat jentik-jentik (larva) pembentukan nyamuk adalah salah satu kaedah yang mampu, murah, mesra alam dan mudah untuk digunakan dalam kawalan malaria.Racun serangga semulajadi kurang fitotoksik dan tidak mengumpul sisa kimia keatas flora, fauna dan tanah. Fitokimia aktiviti larvicidal berlaku dalam daun, akar dan minyak tumbuh-tumbuhan. Dengan itu, satu pendekatan alternatif untuk kawalan nyamuk adalah penggunaan ekstrak yang berasal daripada tumbuhan.
Produk tumbuhan telah digunakan secara tradisi dalam masyarakat manusia di seluruh dunia terhadap kuman (vector) dan spesies serangga. Fitokimia (Phyto-chemical) diperolehi daripada sumber tumbuh-tumbuhan bertindak sebagai ubat serangga (larvicides), pengawal selia pembiakan serangga, penghalau, menarik serangga untuk bertelor (ovipositional) dan mempunyai tindakan menghalang (deterrent actions) sepertimana yang diperhatikan oleh para penyelidik. Kamaraj dan Rahuman mengkaji aktiviti larvicidal dan adulticidal dari kesanhexane, ethyl acetate dan ekstrak metanol dari Momordica charantia, Moringa oleifera, Ocimum gratissimum, Ocimum tenuiflorum, Punica granatum dan Tribulus Terrestris terhadap Culex gelidus dan Culex quinquefasciatus.
Zahir et al. mengkaji penghalangan kemunculan kedewasaan dan aktiviti adulticidal dari heksana (Cecair mudah terbakar yang tidak berwarna diambil dari petrolium sebagai solvent), kloroform, etil asetat, dan ekstrakacetone dari daun Anisomeles malabarica, Euphorbia hirta, Ocimum basilicum, Ricinus communis, Solanum trilobatum, Tridax procumbens dan biji dari Gloriosa Superba terhadap Anopheles stephensi. Kajian menunjukkan terdapat kebarangkalian bahawa prinsip aktif yang terkandung dalam ekstrak daripada tumbuhan, terutamanya kloroform, etil asetat dan pecahan ekstrak aseton lebih merencatkan lagi kemunculan nyamuk dewasa dan meyebabkan adulticidal berbanding dengan bentuk mentahnya. Aktiviti perencatan larvicidal dan kemunculan dewasa dari ekstrak biji  kastor (Ricinus communis) terhadap tiga potensi pembawaan penyakit (vector) nyamuk Anopheles stephensi, Culex uinquefasciatus, Di India penyakit  Aedes albopictus telah dikaji oleh Mandal dan penemuan dari kajian ini menunjukkan bahawa ekstrak biji menyediakan potensi yang teramat baik untuk mengawal penyakit pembawaan (vektor) nyamuk.

ABSTRACT

Objektif: Tujuan kajian ini adalah untuk menilai ekstrak aseton dan etanol Andrographis paniculata terhadap vektor filarial Culex quinquefasciatus.

Kaedah: Ekstrak etanol dan aseton dari daun tumbuhan telah digunakan pada 25, 50, 100, 200 dan 300 ppm pencairan dalam penilaian (bioassays) terhadap larva, sejenis serangga atau arthropod lain seperti kutu (instar) Culex.quinquefasciatus. Sepuluh ekor larva didedahkan kepada ekstrak daun pada kepekatan yang berbeza dalam jumlah akhir sebanyak 100 ml penggubalan diambil dalam 500ml mangkuk kaca. Untuk mengelakkan kesilapan tiga-kali (triplicates) dikekalkan. Air paip diambil sebagai kawalan. Kadar kematian larva pada kepekatan yang berbeza dan dalam kawalan dicatatkan pendedahan berterusan 24 jam.

Hasil Uji Kaji: ketoksikan ekstrak etanol dari Andrographis paniculata terhadap kemandirian Culex quinquefasciatus mendedahkan bahawa kematian bergantung pada dos ekstrak tumbuhan dan juga pada jangka waktu pendedahan. Kadar kematian yang tertinggi sebanyak 20% dan 73.3% dicatatkan pada 300ppm pada 3 dan 24 jam masing-masing. Trend yang sama diperhatikan dalam kes ketoksikan ekstrak aseton.

Kesimpulan: Hasil kajian ini mencadangkan bahawa ekstrak daun Andrographis paniculata mungkin mempunyai berpotensi untuk digunakan sebagai satu pendekatan ideal mesra alam bagi kawalan  penyakit pembawaan serangga (vektor filarial) Culex quinquefasciatus.

Perbincangan
Tumbuhan ubatan telah diiktiraf sebagai suatu simpanan (
repository) sebatian bioaktif. Tumbuhan aktif secara biologi menunjukkan potensi besar sebagai ubat jentik-jentik (larvicides). Kajian terkini menunjukkan dengan jelas bahawa alkohol dan ekstrak aseton dari Andrographis paniculata mempunyai kesan larvicidal ketara ke atas nyamuk Culex quinquefasciatus. Ia mungkin disebabkan kehadiran fitokimia seperti alkaloid, asid karboksilik, flavanoids, fenol, protein, quinines, resin, steroid, dan saponin. Kesan larvisid ini mungkin disebabkan jumlah tertinggi andrographolide (2.39%), fitokimia yang paling aktif dalam tumbuhan perubatan Andrographis paniculata. Selain ini, komponen aktif yang lain termasuk 14-deoxy-11, 12 - didehydroandrographolide (andrographlide D), homoandrographolide, andrographan, andrographosterin, dan stigmasterol juga hadir dalam daun Andrographis paniculata. Ekstrak aseton dari Andrographis paniculata, ekstrak metanol dari Eclipta prostrata dan Tagetes erecta menunjukkan aktiviti baik penghalang penteloran (oviposition), menyebab kemusnahan ovum (ovicidal) dan aktiviti menghalau  ejen (vector) malaria, Anopheles subpictus Grassi (Diptera: Culicidae). Elango et al. melaporkan bahawa ekstrak heksana dan kloroform dari Andrographis paniculata menyumbangkan kematian 100% (tanpa penetasan) pada 1,000 ppm dan pada 250 ppm penetasan yang sangat rendah.

Kajian lepas mencadangkan bahawa benzena, heksana, etil asetat, metanol dan ekstrak kloroform dari daun Andrographis paniculata didapati lebih berkesan terhadap Culex quinquefasciatus daripada Aedes aegypti. Rawatan produk berbeza Andrographis paniculata banyak memberi kesan kepada pertumbuhan larva Anopheles stephensi dan menyebabkan kecacatan dan kematian pada bergantung dos. Penghalang penteloran (oviposition), kemusnahan ovum (ovicidal) dan kesan kematian pada peringkat terakhir mengandung (gravid mortality) dari ekstrak ethanolic daripada Andrographis paniculata menyebabkan aktiviti sederhana kemusnahan ovum (ovicidal) terhadap pelbagai kumpulan umur Aedes stephensi, mendatangkan kesan melambatkan yang mempengaruhi keatas kematian tinggi  larva, kematian pupal dan nyamuk dewasa, dengan itu mengurangkan pembawa penyakit (vektor) dan mengurangkan penyebaran wabak jangkitan penyakit patogen.
Keputusan kami selari dengan beberapa kajian sebelum ini, tanpa syak, hasil bahan toksik tumbuhan yang diperolehi adalah sumber aktiviti berpotensi larvisid yang berharga. Kajian yang sama telah dijalankan oleh Medhi et al. dalam Eucalyptus camaldulensis terhadap malaria vektor, Anopheles stephensi dan melaporkan bahawa kemunculan perencatan dewasa dan aktiviti kematian dewasa (adulticida)l telah ditemui dalam ekstrak etil asetat dari Anisomeles malabarica, ekstrak kloroform dari Ocimum basilicum, Solanum trilobatum, ekstrak aseton dari Ricinus communis, Tridax procumbens dan ekstrak dari biji Gloriosa Superba EI50 dengan nilai 143,12, 119,82, 157,87, 139,39, 111,19 dan 134,85 μg / mL, dan aktiviti adulticidal yang berkesan diperhatikan dalam kloroform, ekstrak aseton dengan LD50 nilai 120,17, 108,77, 127,22, 163,11, 118,27 dan 93,02 μg / mL, masing-masing.


 
 
Figure 4

Perubahan morfologi  pada seksyen paru-paru tikus dengan pengenalan dari sepsis LPS dengan / tanpa rawatanmelalui  ekstrak EtOAc dari Andrographis paniculata.Histopatologi analisis telah dilakukan ke atas hematoxylindan eosin (HE) seksyen berlumuran dari paru-paru 6 jamselepas pentadbiran LPS(a) kumpulan PBS setelah diberi suntikan i.p. dari penampan PBS(b) kumpulan LPS,menerima suntikan ip 15 mg kg−1 BW LPS paru-parubengkak teruk dan penyusupan sel-sel radang (anak panah) telah diperhatikan dalam kumpulan ini(c)kumpulan PDTC + LPSmenerima suntikan ip 50 mgkg−1 BW PDTC 1 jam sebelum pentadbiran LPS(d)kumpulan AP 1telah diberi dos oral 0,78 mg kg−1 BW AP;(e) kumpulan AP 2, telah diberi dos oral 1,56 mg kg−1 BWAP(f) kumpulan AP 3telah diberikan 1 dos lisan 3,12 mgkg−1 BW AP(pembesaran 400x).   



Figure 5
In vitro dan in vivo tindakan biologi ekstrak  etil asetatdari Andrographis paniculata (AP) sebagai herba perubatan tradisional anti-radangTanda larangan menunjukkankesan perencatan ekstrak etil asetat AP.

Kesan Antihyperglycemic andrographolide dalam tikus diabetik akibat streptozotocin; Yu BC, Hung CR, Chen WC, Cheng JT. sumber: Jabatan Farmakologi, Kolej Perubatan, Universiti Kebangsaan Cheng Kung, Tainan City, Taiwan.

Tindakan antihyperglycemic andrographolide, prinsip aktif dalam daun Andrographis paniculata (Burm. f) Nees, telah disiasat pada tikus yang dijangkitkan dengan diabetik streptozotocin (tikus- STZ diabetes). Rawatan lisan daripada andrographolide menurun kepekatan glukosa plasma tikus STZ-diabetes secara bergantungan kepada dos. Rawatan yang serupa dengan andrographolide juga menurun glukosa plasma pada tikus normal dan kesan termaksimal lebih menonjol pada tikus STZ-diabetes. Andrographolide pada dos yang berkesan (1.5 mg / kg) dengan ketara mengurangkan peningkatan glukosa plasma yang dilakukan melalui cara intravena glukosa dalam ujian cabaran pada tikus normal. Pada otot terpencil soleus tikus STZ- diabetes, andrographolide meningkatkan pengambilan glukosa radioaktif dengan cara bergantungan kepada kepekatan. Selain itu, mRNA dan tahap protein subjenis4 dari pengangkutan glukosa (GLUT4) pada otot soleus telah meningkat selepas pentadbiran berulang intravena andrographolide pada tikus STZ-diabetes selama 3 hari. Keputusan ini mencadangkan andrographolide boleh meningkatkan penggunaan glukosa kepada glukosa plasma yang lebih rendah dalam tikus diabetik yang kurang insulin.


KEGUNAAN DAN KHASIAT

Horny Goat Weed, great Aphrodisiac herb





Horny Goat Weed leafs
Scientific names: Epimedium grandiflorum
What is Horny Goat Weed?Horny goat weed is a rhizomatous perennial herb. It is native to Japan, Korea, and parts of China, and grows on hillsides and in cliff crevices and shady areas. The plant has light yellow, violet, red, and white flowers, and oval fruits.
What is Horny Goat Weed used for?
Traditional usesHorny Goat weed species have has used as tonics in Chinese herbal medicine to enhance sexual performance by increasing testosterone production, sexual energy, and overall well-being. Historically, horny goat weed have aphrodisiac effects and use to:

. Improve impotence conditions
. Treating spermatorrhea (low sperm count)
. To over come premature ejaculation

It is “natural sexual stimulator. It helps very much those suffering long time from Erectile Dysfunction (ED), or male impotence

The soft green heart-shaped leaf of the horny goat weed could hold the key to a new herb for treating erectile dysfunction. Researchers say the Horny goat weed asViagra alternative, could be as effective as the famous blue pill, but have fewer side effects.

At the University of Milan, Italy, tested the plant which is used as natural aphrodisiacs in traditional cultures to establish their potential as alternatives to Viagra.
Viagra's active compound, sildenafil, works by inhibiting an enzyme called (PDE5). Because PDE5 helps control blood flow to the penis, inhibiting PDE5 promotes male erection.
Horny goat weed had great effect to promote male pines erection. This confirmed previous studies showing thatIcariin, a compound found inside the horny goat weed, is a PDE5 inhibitor.
Horny Goat weed use mainly as AphrodisiacAccording to legend, a Chinese Goat herder who noticed sexual activity in his flock after they ate the weed discovered this property. It is use as health supplement; usually in raw herb in many medicinal forms
Nama botani: Andrographis paniculata
Nama lain: Hempedu bumi, hempedu tanah, akar cerita, pokok cerita, king of bitter, creat, green chireta (Inggeris), kalmegh (India), Kirta (Sanskrit), Chuan xin lian, Yi jian xi, Lan he lian (China), Sambiloto (Indonesia)
Famili: Acanthaceae

Khasiat perubatan : Tumbuhan hempedu bumi dilaporkan berkesan untuk antiradang, antibakteria, antivirus, melegakan demam dan pencair kahak. Ia juga boleh membantu melawaskan pembuangan air besar, menghapuskan cacing dalam sistem pencernaan, mempercepatkan pembekuan darah, membersih dan mengawal kandungan gula dalam darah. Tanaman ini juga dilaporkan berupaya meningkatkan sistem imuniti badan, berupaya merawat gejala yang berkaitan dengan penyakit AIDS dan kanser. Hempedu bumi juga berpotensi untuk penghasilan bahan ubatan secara komersial bagi rawatan kencing manis dan darah tinggi

Nama saintifik : Phyllanthus amarus 
Nama lain : English: Stone breaker, shatter stone Malaysia: Dukung anak, buah amin, nipon-nipon Indonesia: Meniran South America: Quebra pedra China: Zhen chu cao, Ye xia zhu
Keluarga : Euphorbiaceae.
Khasiat perubatan : Secara tradisi tumbuhan ini banyak digunakan dalam sistem perubatan Ayurvedic, Yunani, perubatan Cina dan Amerika Selatan untuk rawatan penyakit berkaitan dengan buah pinggang seperti batu karang, malaria, asma, pelawas kencing, penambah selera makan dan penyakit yang berkaitan dengan hati. Di Malaysia, tumbuhan ini banyak digunakan untuk rawatan kencing manis, darah tinggi, gigitan serangga berbisa, cirit-birit, gatal-gatal dan jaundis. Sejak akhir-akhir ini, kajian saintifik terhadap tumbuhan ini mula diberi perhatian khusus oleh para penyelidik memandangkan ia mempunyai sifat antivirus terutama virus hepatitis B.
EHINGGA kini masih belum ada penawar paling mujarab untuk selesema. Malah, kadar jangkitannya kian meningkat melibatkan penyakit sistem pernafasan lain seperti asma dan rinitis alergi.

Kita semua takut dengan gejala-gejala awal selesema yang boleh melarat menjadi demam selesema seperti sakit tekak, kelesuan dan sakit-sakit badan diikuti mata serta hidung berair.

Dalam usaha kita mencari penawar yang berkesan, kita ditawarkan pelbagai ubatan tradisional oleh kaum keluarga ataupun sahabat handai yang berniat baik.

Antaranya termasuk minuman halia, limau nipis dan madu, kopi dengan madu, hinggalah kepada kaedah luar biasa yang mungkin anda sendiri belum pernah dengar iaitu campuran telur mentah dengan Coca-Cola!

Persoalannya, apakah sebenarnya ubat yang boleh membantu mencegah selesema, memendekkan tempoh jangkitan dan melegakan gejala-gejalanya?

Ramai yang telah mengalami saat-saat dijangkiti selesema dengan kanak-kanak merupakan golongan yang paling mudah dijangkiti.

Ini menyebabkan ramai ibu bapa keresahan dan tercari-cari rawatan alternatif untuk melepaskan diri daripada kitaran teruk ini, terutamanya apabila anak-anak cenderung mengalami jangkitan pernafasan aras rendah berikutan selesema mereka.

Tetapi sebenarnya kita tidak perlu lagi mencari jauh kerana hasil penyelidikan yang paling berpotensi telahpun merungkaikan persoalan mengenai rawatan selesema.

Sejenis pokok kecil yang sering ditemui ditanam di kampung-kampung serata Asia Tenggara dengan nama botani Andrographis paniculata dari keluarga tumbuhan acanthaceae adalah jawapannya.

Di Malaysia, pokok ini lazimnya dikenali sebagai HEMPEDU BUMI, POKOK CERITA atau HEMPEDU PAHIT. Nama hempedu ini adalah ekoran rasanya yang amat pahit.

Pokok hempedu bumi menjadi bahan kajian beberapa penyelidikan dalam tempoh 50 tahun lalu. Ia tersenarai dalam farmakopia (buku senarai dalam ubatan) China dan India.

Ubat herba ini telah dikaji berkaitan sifat-sifat pelindung hati,
perangsang imun, antiradang, antidemam panas dan anti-HIV serta sebagai rawatan klinikal untuk selesema, demam selesema, demam panas, sakit tekak dan cirit-birit.

Juzuk (kandungan) utama Andrographis paniculata ialah suatu sebatian yang amat pahit yang dikenali sebagai andrografolida, yang pertama kali ditemui pada tahun 1911. Andrografolida didapati pada seluruh bahagian pokok hempedu bumi tetapi lebih banyak tertumpu pada bahagian daunnya.

Pokok kecil ini barangkali merupakan pokok herba tradisional Malaysia paling utama yang kita miliki. Ia bagaikan satu kit pertolongan cemas herba yang mampu meredakan derita segala macam masalah dan penyakit yang telah dinyatakan.

Adalah agak menarik apabila herba Asia ini sedang pesat mengambil alih dua herba Barat yang paling popular di pasaran ubatan herba dunia iaitu Milkthistle untuk masalah hati dan Echinacea untuk selesema dan demam selesema.

Dalam pelbagai kajian, hempedu bumi telah terbukti lebih ampuh daripada Milkthistle dari segi sifat pelindung hati dan perangsang hempedu tubuh.

Di Scandinavia, selama beberapa tahun berturut-turut, bahan pokok ini
menjadi herba terlaris sebagai rawatan untuk selesema, demam selesema, resdung dan alahan.

Kandungan aktif dalam hempedu bumi iaitu andrografolida bertindak sebagai antipengoksida kuat, melindungi hati dan sistem pencernaan.

Ujian makmal dan klinikal telah membuktikan keberkesanannya dalam kes kerosakan hati akibat keracunan, fungsi hati yang lembap dan hepatitis.

Selain kesan-kesannya pada hati dan sistem pencernaan, hempedu bumi juga terbukti berupaya mencegah pengumpulan kolesterol dalam sistem peredaran darah ke tahap yang lebih ketara berbanding dengan minyak ikan.

Hempedu bumi paling sesuai bagi mereka yang lazimnya memakan makanan penuh kolesterol. Secara tradisi, herba ini juga digunakan untuk merawat tekanan darah tinggi, manakala hasil penyelidikan saintifik moden mengesahkan kesan hipotensi (pengurangan tekanan darah) yang sederhana dan selamat.

Kajian klinikal terbaru menunjukkan bahawa pati hempedu bumi merupakan agen berkesan dalam pencegahan selesema.

Satu kajian terkawal plasebo rabun dua pihak (double blind), yang dijalankan di Chile, menyelidik kesan pencegahan hempedu bumi terhadap selesema.

Kajian ini merumuskan bahawa hasil penggunaan hempedu bumi, keletihan berkurangan sebanyak 30 peratus, menggigil berkurangan 40 peratus, sakit otot berkurangan 48 peratus dan pening serta sakit akibat resdung berkurangan 30 peratus.

Ia jauh berbeza berbanding kumpulan yang menelan plasebo atau pil gula.

Nisbah mereka dijangkiti selesema juga didapati dua kali ganda lebih rendah bagi kumpulan hempedu bumi berbanding dengan kumpulan plasebo.

Kajian ini seterusnya merumuskan bahawa hempedu bumi memberikan tahap keberkesanan tinggi dalam mengurangkan kejadian dan keseriusan gejala selesema biasa, bermula pada hari kedua rawatan.

Malah tiada kesan buruk yang tidak diingini dilihat atau dilaporkan.

Satu lagi kajian terawal plasebo rabun dua pihak yang dibuat di Sweden mendapati pesakit yang dirawat dengan hempedu bumi dua kali ganda lebih cenderung melaporkan pengurangan dan penyembuhan dari segi gejala selesema.

Hampir tiga kali ganda pula lebih cenderung mengisytiharkan diri mereka pulih sepenuhnya daripada selesema berbanding pesakit yang diberi plasebo.

Selanjutnya, kajian itu menunjukkan bahawa terdapat perbezaan ketara dalam bilangan hari cuti sakit di antara dua kumpulan ini yang menggunakan kaedah rawatan yang berbeza ini.

Jadi, daripada hempedu bumi kita mempunyai sejenis herba Asia yang didapati tumbuh di kampung-kampung di Malaysia yang sudah popular secara meluas di Eropah dan Amerika.

Namun hakikatnya kelebihan dan kehebatannya masih tidak begitu dikenali di sini!

Perlukah kita menunggu orang Amerika atau Eropah menjualnya semula kepada kita?

Herba ini telah terbukti berkesan dalam banyak kajian klinikal rabun dua pihak, masalah hati, selesema dan demam selesema, sakit tekak dan cirit-birit.

Malah hempedu bumi juga sedang dicuba dalam ujian AIDS di Amerika Syarikat.

Ia bergabung baik dengan sejenis herba tropika Asia lain iaitu DUKUNG ANAK (Phyllanthus nirun) yang juga merupakan satu herba antivirus dan pelindung hati.

Bagaimanapun, hempedu bumi tidak disyorkan bagi wanita yang sedang hamil, wanita yang menjangka akan hamil atau merancang untuk hamil.



herba yang mampu meredakan derita akibat segala macam masalah, 

terutamanya selsema, demam selsema dan demam panas, sakit tekak, 

mpenggunaan Hempedu Bumi, keletihan berkurangan sebanyak 30%, 

menggigil berkurangan sebanyak 50%, sakit tekak berkurangan sebanyak 

40%, sakit otot berkurangan sebanyak 48%, dan pening dan sakit kerana 









WALAUPUN pokok KANTAN sudah popular dan tidak asing lagi di kalangan masyarakat namun tidak banyak maklumat ditemui mengenai keunikannya sama ada menerusi buku-buku herba atau media cetak.

Mingguan juga sebelum ini menerima banyak e-mel daripada pembaca yang meminta agar disiarkan khasiat kantan yang selalu digunakan sebagai ramuan dalam masakan.

Kantan atau nama saintifiknya Phaeomeria speciosa Koord adalah daripada keluarga tumbuhan herba saka Zingiberaceae yang hidup semusim.

Pokok herba monokot yang berasal dari Malaysia ini ditanam di sekitar rumah untuk jambak bunganya dengan menggunakan rizomnya untuk pembiakan.

Ia mempunyai daun yang agak panjang dan juga rizom di dalam tanah manakala jambak bunganya besar dan mempunyai involuker braktea berwarna steril.

Jambak bunganya juga mempunyai tangkai yang panjang dan terkeluar dari pangkal tunas daun menyebabkan ia kelihatan cantik dan unik.

Selalunya jambak bunga kantan yang masih muda dan belum mengembang merupakan perencah utama untuk membuat kuah laksa utara. Laksa dan kantan sememangnya tidak dapat dipisahkan.

Bagi suku kaum Mandailing, bunga kantan menjadi ramuan terpenting untuk masakan pucuk ubi tumbuk yang digoreng bersama serai racik, ikan bilis dan terung rembang.

Ia juga menjadi ramuan untuk lauk asam pedas dan tomyam. Bau bunga kantan yang harum dan unik menjadikan masakan lebih menyelerakan.

Selain bunga kantan, buahnya juga boleh digunakan sebagai perasa makanan, malah di sesetengah tempat buah kantan yang telah ranum juga dimakan begitu saja.

Kurator Muzium Negara, Zainal Abidin Jamaluddin memberitahu Mingguan, kantan juga berkhasiat untuk mengubati sakit telinga dan membersihkan luka.

Ketika ditemui sewaktu Pameran Ulam dan Peram di Muzium Negara, Kuala Lumpur baru-baru ini, beliau berkata, sakit telinga boleh dirawat dengan menggunakan air rebusan buah kantan.

``Selepas merebus buah kantan selama beberapa minit, air rebusan perlu dititikkan ke dalam telinga.

``Jika diamalkan selalu, ia bukan saja melegakan kesakitan akibat bengkak malah boleh mengatasi masalah telinga berair,'' kata Zainal Abidin.

Menurutnya, bagi mencuci luka di badan, air rebusan daun kantan yang masih suam digunakan dengan melumurkannya ke seluruh bahagian luka.


TANGGAPAN masyarakat terhadap kesan pemakanan sayur-sayuran dan ulaman banyak dipengaruhi oleh kepercayaan tradisi dan juga pengamatan sifat fizikal.

Kebanyakan amalan dan kepercayaan yang dikaitkan dengan khasiat atau kebaikan apabila memakan sayur-sayuran dan ulaman tertentu dapat dibuktikan kebenarannya secara saintifik.

Namun, persepsi negatif turun-temurun terhadap sesuatu herba menyebabkan orang ramai ragu-ragu malah mengelak daripada memakannya.

Misalnya terung, termasuk terung telunjuk kononnya boleh mengurangkan keperkasaan atau melemahkan tenaga batin lelaki.

Sedangkan sehingga kini tiada penyelidikan yang mengesahkan dakwaan itu.

Sebaliknya, kajian mendapati TERUNG TELUNJUK atau nama saintifiknya Solanum melongena dari keluarga tumbuhan solanaceae, salah satu daripada beberapa jenis terung mempunyai banyak zat dan khasiat.

Setiap 100 gram yang dimakan, ia mengandungi 1.75g protein yang penting untuk membina tisu-tisu badan, 5.65g karbohidrat untuk menambah dan mengekalkan tenaga.

Selain itu, terdapat 18.4g vitamin C di samping 1.0g fiber atau serat yang diperlukan untuk penghadaman dan 15 miligram kalsium untuk menguatkan gigi dan tulang.

Terung telunjuk mengandungi 90ug karatenea beta untuk penjagaan mata atau penglihatan di samping zat fosforus (10mg), garam galian yang diperlukan oleh badan untuk metabolisma iaitu pengekalan fungsi badan.

Pegawai Pusat Sumber Genetik Tumbuhan, Institut Biosains Universiti Putra Malaysia (UPM), Tajuddin Abdul Manap memberitahu, kandungan terung telunjuk juga mempunyai pelbagai khasiat.

Kata beliau, selain dijadikan ulam dan ramuan masakan daun dan buah malah akarnya boleh melegakan batuk, asma atau lelah, sakit gigi dan bengkak gusi.

``Untuk mengubati batuk, buah terung muda perlu direbus dan air rebusannya diminum satu atau dua kali sehari sehingga menampakkan kesannya.

``Manakala air rebusan akar pokok terung telunjuk pula boleh mengurangkan sakit lelah atau asma,'' kata Tajuddin.

Menurutnya, buahnya juga boleh dibakar dan dimakan begitu saja atau dijadikan ubat sapu untuk mengatasi masalah penyakit kulit.

Kata Tajuddin, air rebusan daun terung telunjuk pula boleh melegakan dan mengubati sakit gigi, bengkak gusi dan radang mulut.

``Caranya, rebus tiga empat helai daun terung telunjuk dalam dua gelas air selama 10 minit. Gunakan air rebusan itu untuk mencuci mulut dan berkumur,'' jelas beliau.








DALAM rencana terdahulu, ruangan ini pernah menyiarkan beberapa jenis pokok herba yang dikatakan berkhasiat bagi membantu melegakan sakit telinga, khususnya telinga bengkak dan bernanah.

Pembaca mungkin masih ingat dengan pokok geruda atau nama saintifiknya Ruta grareolens yang popular di kalangan masyarakat India dan turut dikenali sebagai inggu.

Pesakit telinga bernanah atau berair selalunya mengambil air perahan daun geruda dan kemudian menyapukannya pada tepi dan dinding telinga.

Selain itu satu lagi herba yang tidak kurang popularnya ialah kantan atau nama saintifiknya Phaeomeria speciosa Koord dari keluarga tumbuhan saka Zingiberaceae.

Menggunakan buah kantan, sakit telinga boleh dirawat dengan mengambil air rebusannya yang dititikkan ke dalam telinga.

Minggu ini, satu lagi herba yang boleh membantu mengubati sakit telinga ialah pokok GELENGGANG KECIL atau nama saintifiknya Cassia tora dari keluarga tumbuhan Leguminosae.

Selain mengubati sakit telinga, gelenggang kecil yang turut dikenali di sesetengah tempat sebagai GELENGGANG PADANG juga boleh melegakan bengkak-bengkak badan, sakit gigi dan ulser atau seriawan mulut.

Pegawai Laboratori Fitoubatan, Institut Biosains, Universiti Putra Malaysia (UPM), Tajuddin Abdul Manap memberitahu, herba ini juga berkhasiat mengurangkan suhu badan, melegakan sakit kaki, gout dan seliuh.

Menurutnya, untuk sakit telinga, biji gelenggang kecil digoreng tanpa minyak atau digoreng bersama pasir terlebih dahulu.

``Selepas digoreng, biji gelenggang itu ditumbuk sehingga halus hingga mengeluarkan minyak sebelum ia disapu atau dititikkan ke dalam telinga.

``Cara yang sama juga dilakukan bagi mengubati sakit gigi,'' tambah Tajuddin.

Bagi sakit ulser mulut, daun gelenggang kecil direbus dan kemudian dikumur-kumurkan.

``Untuk mengurangkan suhu badan terutama ketika demam, air rebusan daun itu dilapkan ke seluruh badan,'' ujarnya.

Sementara itu, Tajuddin memberitahu, bagi sakit gout, bengkak-bengkak, terseliuh dan sakit kaki, daun gelenggang kecil perlu dipanaskan atau dilayur sebelum dituam ke bahagian berkenaan.









ASMA atau lelah adalah antara penyakit yang boleh membawa maut jika tidak dirawat dengan sebaik-baiknya.

Selain faktor genetik atau keturunan, asma juga berpunca sistem pernafasan seseorang yang alah kepada persekitaran.

Terdapat pesakit yang alah kepada keadaan berhabuk termasuk jerebu, cuaca panas atau cuaca sejuk dan bulu-bulu binatang.

Setiap kali diserang asma, pesakit akan menghadapi sesak nafas sehingga kadang-kadang mengalami semput.

Pelbagai kaedah rawatan secara perubatan moden diamalkan termasuk penggunaan alat inhaler dan juga ubat-ubatan.

Dalam perubatan berasaskan herba pula, terdapat beberapa pokok yang dikatakan boleh membantu mengubati atau mengurangkan komplikasi penyakit asma.

Salah satu daripadanya ialah pokok JERANGAU atau nama saintifiknya Acarus calamus dari keluarga Acaroceae.

Menurut Pegawai Laboratori Fitoubatan, Institut Biosains, Universiti Putra Malaysia (UPM), Tajuddin Abdul Manap, selain merawat asma, pokok jerangau juga boleh mengubati sakit gigi di samping banyak kegunaannya untuk ibu-ibu lepas bersalin.

Kata beliau, untuk pesakit asma, rizom atau ubi jerangau yang segar dipatah-patahkan dan ia kemudian dihidu.

``Rizom yang dipatahkan mengeluarkan bau harum tersendiri yang dipercayai dapat membantu memudahkan pernafasan pesakit.

``Selain itu, pesakit boleh merebus rizom jerangau dan meminum sedikit demi sedikit airnya iaitu antara satu atau tiga sudu setiap hari.

``Kekerapan amalan ini perlu dimulakan secara berperingkat untuk mendapatkan keserasian sebelum melakukannya secara harian,'' ujarnya.

Tambah Tajuddin, kepada ibu-ibu lepas bersalin, rizom jerangau boleh dijadikan campuran rebusan air akar kayu untuk diminum bagi membuang angin.

Pada masa yang sama, jelasnya, keseluruhan pokok juga selalu dijadikan ramuan mandian lepas bersalin.

``Selain menggunakan herba lain yang pernah disiarkan khasiatnya dalam ruangan ini, ibu-ibu yang bakal bersalin patut mendapatkan pokok jerangau untuk kesihatan dan kesegaran badan,'' kata Tajuddin.

Sementara itu, beliau memberitahu, bagi pesakit gigi, rizom jerangau perlu digigit untuk mengeluarkan airnya yang dikatakan boleh melegakan kesakitan.


















Teh Pembersih Hati
Hempedu Bumi kisar mengandungi herba antioksida yangdigunakan secara tradisional untuk hati dan senak(terutamanya selepas makanan berlemakdan untuk meningkatkan imuniti, sakit tekak, tekanan darah tinggi dan kencing manisSebagaimana orang tua-tua sukaberkata, "pahit baik untuk anda!" Pengambilan harianmenyokong sistem penghadaman dan pembuangan (eliminatory) dan mencegah selsema dan selsema berhingus!

Teh Hempedu Bumi kisar menggabungkan 3 herba alam semula jadi pembersih (detox) hati yang paling berkuasa:Andrographis paniculataPhyllanthus niruri dan CurcumaLongaGabungan ini mempunyai sifat berikut:

• Perlindungan Antioksida untuk hatipankreas dan sistempenghadaman
• pembersih hati dan darah semulajadi 
• Melindungi daripada ulser perut dan duodenum
• Meningkatkan imuniti
• Melindungi hati dari toksin pemakanan, teroksida lemakdan alkohol
• Membantu fungsi pankreas dan menambah baik metabolisma glukosa
• Menggalakkan pertumbuhan semula hati
• Menggalakkan pemulihan dari hepatitis (selepas fasaakut)

Daun Hempedu bumi boleh dijadikan ubat untuk menurunkan darah tinggi, disamping merawat kencing manis, antiradang, antibakteria, antivirus, melegakan demam dan pencair kahak. Ia juga digunakan sebagai pelawas pembuangan air besar, menghapuskan cacing dalam sistem pencernaan dan mempercepatkan pembekuan darah.

Caranya ialah dengan mengambil beberapa helai daun dan bersihkan terlebih dahulu. Kemudian rendam daun-daun itu dalam segelas air panas dan biarkan sehingga air panas itu menjadi suam. Selepas itu, minumlah perlahan-lahan. Rasanya agak pahit, khususnya bagi mereka yang pertama kali meminumnya. Cukup untuk minum sekali sehari.

Daun ini juga boleh merawat luka dengan cara menumbuk lumat dan letakkannya pada tempat luka. Kandungan bahan kimia daun ini membolehkan ia memecahkan molikul-molikul lemak yang ada disekeliling salur darah yang tersumbat yang menyebabkan tekanan darah tinggi. Air rebusan daun ini yang pahit  juga merangsang pemecahan molikul lemak. Tumbuhan ini juga sesuai untuk merawat kesan gigitan serangga. Cara yang paling mudah adalah mengambil beberapa helai daunnya dan hancurkan. Sapulah di tempat yang terkena gigitan serangga itu.

SUKATAN PENGGAMBILAN

Ubatan mentah kering (1,5-ke-3,0 g) pada amnyaditadbirkan untuk aktiviti antipiretik dan anti-jangkitan,manakala herba segar digunakan dalam dos 25-ke-75 g untuk anti cirit birit. Untuk kepahitanekstrak dos cecairadalah 0,5-ke-1,0 ml.

Herbanya terdiri daripada daun-daun kering dan pucukmuda;seluruh tumbuhan berwarna hijau kekelabuan,menghasilkan tidak kurang daripada 1% Andrographolide dari asas berat kering. Pada kebiasaannya herba serbuk yang digunakan amat pahit dan tidak berbauUbat ini tidak seharusnya mengandungi lebih daripada 2% bahan organik asing.


MANJAKANI INDAH KHABAR DARI RUPA


Nama Tempatan : Pokok Manjakani (mempening)
Nama Saintifik  : Quercus infectoria Oliv
Famili              : Fagaceae/cupuliferae

Nama Lain        : 


Nama Arab: ‘Afas, Qashaf, Bahash

Nama Bengal: Majoophal, Majuphal

Nama Cina: Mo shih tzu

Nama Inglish: Oak Galls, Dyer’s Oak

Nama French: le chêne éorche

Nama German: Gallapfeleiche, Galleiche

Nama Gujarati: Muajoophal, Mayaphal 

Nama Hindi: Majuphal, Muphal 

Nama Kannada: Machikaai, Mapalakam 

Nama Latin: Quercus infectoria Oliv. 

Nama Marathi: Maayaphal 

Nama Parsi: Mazu 

Nama Punjabi: Maju 

Nama Sanskrit: Majuphal, Mayaphal 

Nama Urdu: Mazu, Mazuphal



PENGENALAN

Manjakani ialah sejenis puru atau benjolan yang terhasil pada kulit sesetengah pokok seperti pokok mempening hasil dari tindakbalas pokok terhadap serangan sejenis tebuan (cynipsh gallae tinctoria). Serangan ini akan menyebabkan kulit pokok bertunas, apabila tebuan mengeluarkan larva dan larva ini menetas sejenis bahan kimia yang merangsang pertumbuhan puru akan terhasil. Buah manjakani yang berkualiti baik selalunya ialah buah yang dipetik ketika anak tebuan mula membesar kerana ketika ini peratus tanin yang tinggi akan dimakan oleh anak-anak tebuan tersebut. Tanin yang tinggi akan meningkatkan lagi khasiat manjakani. Biji manjakani berbentuk bulat berkerutu sebesar biji guli. Warna hijau kebiruannya akan berubah menjadi kelabu atau putih apabila ia kering,dalamnya berwarna putih kekuningan.
Di Malaysia ia biasa dihasilkan oleh pokok mempening. Mempening ialah sejenis tumbuhan renek dan selalunya mempunyai ketinggian sekitar 1.8 meter. Daun mempening menyerupai daun ubi kayu manakala batangnya tumbuh bersilang licin, berbentuk bulat dan berwarna hijau muda. Manjakani telah digunakan secara meluas dalam perubatan tradisional masyarakat Arab, India, China dan Melayu. Manjakani kaya dengan tannin mengandungi 50-70 % tanin dan 3 %  asid gallic dan dikenali kerana kemampuannya untuk memerangi virus pelbagai, dan pada masa yang sama mengukuhkan tisu. Menurut  kajian, manjakani yang terbaik dikenali sebagai “Mecca Manjakani” atau “Allepo Manjakani”.  Biji manjakani yang terbaik dikatakan berasal dari daerah Aleppo Syria.
Quercus infectoria, Olivier.—The Gall, or Dyer's Oak.
Sex. Syst. Monoecia, Polyandria. (Galla; Tumor ramuli a Cynipe; Gallae tinctoriae excitatus, L.—Gallae: Excrescences, E.—Galls, the excrescences formed by Diplolepis Gallas tinctorium, D.)

MORFOLOGI




Sejarah:-
Hippocrates menggunakan nutgall (χηχιςsebagai astringen, kedua-duanya sekali dalaman dan luaran[Ed. Faesms609, 267, & c.] Dioscorides [Lib. i. topi. 146] menerangkansebagai buah oak dan kesilapan yang sama didapati dalamkarya-karya penulis perbandingan terkini, contoh padaPomet[Hist. DadahEnglterjemahan1712.].
Botani. Gen. Char.—Vide Quercus pedunculata.
Sp. Char.Pokok renek4-6 kaki tinggi. Berbatangbengkok. Daun-bujur melunjung, melengkung-lengkung bergigi (sinuate-dentate), sangat licin, rendang berpayung,  Buah jenis melekat pada tangkai (Fruit sessile) panjang.[Olivier, Voy. dans l'Empire Ottom. t. ii. p. 64.]


Pembentukan Gall:.- maksud Gall (galla) diguna pakai kepada  benda yang timbul menggerutu atau benjolaan(excrescence) atau ketumbuhan bonggol terbentuk di atasmana-mana bahagian sayur-sayuran dan buah-buahan,akibat tusukan serangga

Secara umum, serangga yang menyebabkan galls adalah lalat gall, dari serangga genus Cynipsdan membentuksuku Gallicolae (Diphlolepariae, Lat) dari jalur lebah, wasps, semut, lalat buah (Hymenoptera). Kutu tumbuhan, atau Aphidii daripada jalur Hemiptera juga boleh menyebabkan terjadinya benjolan pada buah-buahan. Sebagaimana buah masam  (astringen) galls Cina yangdipanggil Woo pei-Tze [Farmaseutikal Jurnal, vol. iiop.3841844.Diberi penerangandari hasil lewat En. Double-day [Ibid. vol. Vilp. 310, tahun 1848.menunjukkantumbuhan yang dihisap oleh seranga (Aphidian)

Lalat gall (Cynips) adalah seranga dari tusukan nya terhasil ubat galls. Lalat betina dari serangga ini dibekalkan dengan saluran mengeluarkan telur (ovipositor),dipanggil sebagai penebuk Latreille (Latreille the borer(terebra), bersalurkan dengan gigi pada sisinyaDenganperalatan ini serangga serangga ini dapat menebuk lubang ke bahagian permukaan kulit (foliaceous atau cortical)tumbuhan bagi tujuan menyimpan telur nya, bersama-sama dengan sejenis cecair berasid, kedalam tusukkan yang dibuatKerengsaan yang dihasilkan oleh cecair itu menyebabkan timbulnya bentuk benjolan pada bahagia tusukan pada tumbuhandan bentuk benjolan ini dipanggilgall (galla). Di sini serangga itu mengalami transformasi:telur menghasilkan larva (ulat), yang memakan jus dari buah dan tumbuhan, kemudian bertukar ke pupa dan akhir kebentuk seekor serangga yang sempurna (imago), dan, melubangi benjolan dengan lubang yang kecil, bulat, untuk melepaskan diri.
Oak Galls.-Kebanyakan, jika tidak semua tumbuhan,terutamanya oaks, terbiasa kepada penghasilan galls. Oak Galls berbeza dari segi saiz, bentuk, tekstur, dan ciri,mengikut jenis spesies dan bahagian oak di mana iamembesardan tusukan yang dihasilkan dari serangga.Dari persamaan yang paling digemari seperti kacangepal,berri (currants), dan cherri. Ia dipanggil sebagai  galls-kacang, galls-epal, galls-anggur, galls-berri, galls-ceri, galls-articok[Untuk maklumat lanjut bekenaan galls, silarujuk kepada artikel Reaumur mengenai perkara inidalamMémoires pour servir à l'Histoire des Insectes, 4th. vol. iii. 1737. Juga dalam Westwood's Introduction to the Modern Classification of Insects, 2 vols. 8vo. 1838-40.]
Galls dari spesis pelbagai dihasilkan pada daun oakSalahsatu daripada bahagian terbesar adalah merah dan berair,dan dipanggil sebagai cherry gall . Yang terkecil dipanggiloleh Reaumur (ahli Fizik Perancis yang mencipta termometer alkohol(1683-1757) currant-gall




Mekah besar atau galls Bussorah, [oleh penulis, dalam Jurnal Farmaseutikal, vol. viii. p. 422.] Kadang-kadang dipanggil Epal Laut Mati, Epal-gila (mala İnsana), atau epal dari Sodom (Poma sodomitica) yang dihasilkan pada infectoria Quercus oleh spesis Cynips yang Encik En.Westwood gelarkan C. İnsana. 

KANDUNGAN: -Nutgalls dianalisis oleh Sir H. Davy[Phil.Trans. pada 1830yang mendapat keputusan berikut: -

Bahan larut air = 37; viz.
Tannin
26.0
Asid Gallic, dengan sedikit pengekstraktif
6.2
Lendir dan perkara-perkara yang diberikantidak larut oleh penyejatan
2.4
Bahan Karbonat dari kapur dan saline
2.4
Bahan tidak larut air (lignin)
63.0
-----
Good Aleppo nutgalls
100.0

Pelouze [Ann. de Chimie et de Physiquetlivp. 337] kandungan ditemui dalam 100 bahagian nutgalls berikut:asid tannic 40.0, asid Gallic 3.5asid elagik dan tidak larutperkara 50, perkara pewarna ekstraktif 6.5 = 100,0.
  1. Asid tannic (lihat ms 325).
  2. Asid Gaul (lihat p326).
  3. Asid Ellagic atau Bezoardic (Acidum Ellagicum VelBezoardicum), C14H2O7,3HO.-ditemui oleh Braconnot,yang menggelarnya asid ellagicdari perkataan Perancisgalle dieja terbalikIa mungkin dihasilkan melaluipenguraian (decomposition) perlahan tanin yang terkandung dalam nutgallIa adalah serbuk kelabukekuningan hambarhampir-hampir tidak larut dalam air sejuk, lebih sedikit dalam alkoholtetapi tidak larut dalam eterSeperti asid tannic dan gallic ia membentukmendakan hitam kebiruan garam peracid (persalts) daribesiAsid nitrik panas, mengikut Braconnot,memberikan warna merah darahAsid ini telah menarik minat tambahan akibat daripada penemuan oleh MrThomas Taylor [Lond. dan EdinbFalsafah. Majalahuntuk bulan Mei 1844dan juga bagi Januari 1846danKatalog Muzium Royal College of Surgeonsyangdisiarkan dalam Julai 1845(kemudiannya disahkan olehMerklein dan Wöhler [Ann der Chem u Pharm Bd lv.. S.129, 1845.]) bahawa Bezaar Oriental kalkulus asidellagic  yang terbentuk di dalam usus haiwan (biasanyaspesis kambing liar, dikenal sebagai Pasen Parsi), yangmemakan bahan sayur-sayuran yang mengandungitanindari mana asid elagik dihasilkanAsid elagik,oleh itu, boleh dianggap sebagai sama denganbezoarine (Bezoarstoff John).
SIFAT KIMIA:- Kertas penyerapan (Infusion) (kertas yang dirawat dengan litmus untuk digunakan sebagai penunjuk dasar asid (acid-base indicator )) litmus merah dari nutgallsmembentuk sebatian dakwat (tannogallate daribesipada penambahan garam-sesqui (sesquisalt) besi,dan mendakan putih kekuningan (tannate gelatin) bersama cecair gelatinJika sekeping kulit, dibuang bulunya dengankapurdirendam dalam rendaman, dan digodak dari masake semasasemua asid tannic akan diserap, cecair yangditapis akan menunjukkan warna biru (gallate dari besi) bersama garam sesqui (sesquisalts) besi, tanpa mendakan cecair gelatin. Rendaman (Infusion)  membentukmendakan dari galls (metalik tannates atautanno-gallates) dalam banyak cecair logamia jugamenghasilkan mendakan (a tannate) dalam larutan cecair alkaloid sayur 
Jadual Logam mendakan melalui infusi Galls kukuh[Brande, ManualKimia1818.]

Logam.
Penggunaan Pelarut.
Mendakan menurut [*]
Brande.
Dumas.
Mangan
Protochloride Semulajadi
Kuning keladak
0
Besi
Protosulphate Semulajadi
Ungu
0
Besi
Persulphate
Hitam
Biru-Hitam
Zink
Chloride
Kuning Keladak
0
Timah
Asid protochloride
Straw-yellow
kekuningan.
Timah
Asid perchloride
Fawn-yellow
kekuningan.
Klorida
Chloride
(?)
0
Copper
Protochloride
Kuning cokelat
?
Copper
Nitrate
Hijau
Kelabu.
Lead
Nitrate
Kuning pudar
Putih.
Antimony
Emetic tartar
Straw-yellow
Putih.
Bismuth
Tartrate of bismuth and potassa
Yellow and copious
Oren.
Cobalt
Chloride
0
Kuning putih.

Perbezaan timbul daripada kekuatan cecair serta dariasid atau ukuran (diameter) asas masing-masing, supayacecair semulajadi setakat mana yang boleh digunakan.]
KESAN FISIOLOGI :Sebagaimana nutgalls mengandungibahagian terbesar asid tannic berbanding mana-mana hasilsayur-sayuran lain yang dikenali, ia memiliki tahaptertinggi sifat astringen (lihat vol iMs 200 dan 243).
KEGUNAAN:-Berikut adalah kegunaan utama nutgalls-
  1. Sebagai tonik jangka penggerak  (intermittent).seperti mana terdapat dalam arsenic, kulit pokok cinchona sumber quinine and quinidine dan sulfate dari quinia,jauh lebih berkesan dan penurun panas badan dan mengelak demam (febrifuges).
  2. Sebagai pembeku pendarahan (astringen in hemorrhages)terutama pendarahan usus lemah(passive alvine hemorrhages)
  3. Dalam pembuangan lendir kronik  (chronic mucous discharges)sebagai cirit birit lama.
  4. Sebagai penawar  kimia (lihat vol i, ms 198..) -Nutgalls boleh diberikan untuk keracunan dalam Akar herbarubiaceous Brazil (Cephaelis Ipecacuanha), kebiasaannya diguna sebagaipenyebab muntah;  tumbuhan ini juga, dengan sendiri adalah ubatekstrak akar (ipecacuanhaemetina)alkalies organiksecara amnyadan kebergantungan pengeluaran sayur-sayuran yang mana aktivitinya bergantung kepada alkaliorganik; seperti candutumbuhan Amerika white hellebore,ColchicumNux Vomica & cKeberkesanan herba ini datang dari asid tannic, yang bergabung dengan alkali sayur untuk membentuk tannate yang mempunyaiaktiviti yang kurang daripada garam lain-asas, mungkinkerana kemampuan sedikit terlarutnyaNutgallsdisyorkan sebagai penawar dalam kes keracunan daritartar emetic  (lihat volIp 670).
  5. Sebagai ubat penggunaan pembekuan (topical astringent):Nutgalls boleh digunakan dalam mana-mana keadaan yang memerlukan penggunaan jenis ubattopikal astringen sayuran yang kuat. samada, dalambentuk berkumur, untuk melegakan anak tekak, sebagai suntikan, dalam   cacair dari luka dan  nanah (gleet danleucorrhosa), sebagai basuhan untuk kudis  ulser yang lendihnya melempar keluar; prolapsus ani seu vaginae;dalam bentuk salap, untuk buasir.
PENTADBIRAN




Sukatan (Dos) dari serbuk 10-20 bijiNutgalls juga digunakan dalam bentuk infusi dan tincture. 
Nutgalls panggang (gallae torrefactaedigunakan dalampembuatan dakwat (lihat p329). Selain formula yang di nyatakan berkenaan penggunaan galls, seperti yang telahditerbitkan oleh Mouchon[Gaz. des HopCIVet Milit13Avril1837.]
1.INFUSUM GALLAE; penyerapan Galls (Infusion of Gall)s.-Disediakan dengan mengisar biji nutgalls dalam bentuk  serbuk kasar dan di masukkan kedalam air yang mendidih.-Digunakan sebagai penawar bahan kimia dan sebagai pembasuh (reagent) atau ujian (lihat ante, ms 324.).
2. TINCTURA GALLAE, L.D. [U. S.]; Tinctura Gallarum, E.; tincture bagi Galls - (Galls untuk lebam-lebam dibuat secara  rendaman  bercampuran alkohol (Proof Spirit Oij) selama tujuh hari, kemudian di tapis atau dengan cair alkohol Oij selama empat belas hari, dan ditapis] "tincture ini boleh disediakan sama ada melalui rendaman atau secara penyerapan, seperti yang diarahkan untuk tincture daripada capsicum," E.)-astringen kuat. Dicairkan dengan air, ia digunakan untuk berkumur dan basuhan. Kegunaan utamanya adalah sebagai uji kaji kimia, terutamanya bagi persalts besi, gelatin, dan alkaloid sayur-sayuran. Selepas ia telah disimpan untuk beberapa waktu untuk ditukarkan kepada asid tannic ke asid Gallic, kemudiannya akan berhenti untuk beberapa ketika penguraiannya dalam cecair gelatin dan alkaloid sayur.  (it then ceases to occasion precipitates in solutions of gelatin and of the vegetable alkaloids).
3.UNGUENTUM GALLAE, D. [U. S.]; salap dari Galls (Ointment of Galls) - (Galls, dalam serbuk yang sangat halus dicampurkan dengan  Lilin Putih atau dengan lemak khinzir]-Astringen. Dicampur dengan salap zink digunakan untuk buasir selepas peringkat keradangan berlalu. Ini adalah formula Dr Cullen; tetapi Encik B. Bell [Syst. Pembedahan.] mencadangkan salap yang terdiri daripada bahagian yang sama serbuk galls dan lemak khinzir atau mentega, pada bengkak pendarahan (hemorrhoidal) luaran. [satu ubat sapu yang lembut dan licin, dan yang tidak meninggalkan hampas (gritty), deposit kasar pada permukaan yang disapu, disediakan dengan menambah ekstrak cecair Galls kedalam salap.-Ed.] \
4. UNGUENTUM GALLAE COMPOSITUM, L; Unguentum Gallae et Opii, E.; Kompaun salap Galls - (Galls, dalam serbuk halus, dicampur dengan serbuk Candu, dan lemak khinzir atau metega-Menurut Edinburgh College, serbuk Galls,dicampur serbuk halus Candu, dan serbuk Axunge) Suatu penggunaan terbaik astringen untuk buasir buta (buasir tanpa pendarahan) dan terkeluar dari tempatnya (prolapsus ani). Candu mengurangkan kesakitan yang disebabkan dari kesan galls, keatas tumor hemoroid.  Ada juga mencampur kapur barus pada salap ini.
5. ACIDUM TANNICUM, L.D. [U. S.]; Acidum Quercitannicum; Asid Tannic: pada peringkat mentahnya dipanggil Samakkan (Tannin), Prinsip penyamakan (Tanning) atau Materia Scytodephica (σκυτοδεφικος, kepunyaan seorang curriers [Seorang tukang penyamak kulit untuk digunakan])-Ekstrak nutgalls dengan ether secara serapan atau radas anjakan. [Pelouze, Ann. de Ckim. et de Physique, t. liv.] ether yang digunakan adalah dari jenis yang di perdagangkan (yang mengandungi kira-kira 10 peratus air). Asid tannic pada mulanya dilarut dalam ether, selepas itu dijadikan, ke dalam bentuk sirap yang tebal, oleh air yang terkandung dalam ether. Lapisan bersirap akan berulang kali dicuci dengan ether tulen, kemudian di sejat in-vacuo, atau pada suhu tidak melebihi 212 ° F. Sisanya hampir kepada asid tannic tulen. 
Galls, dalam bentuk serbuk halus, (sulfurik Eter Oiij  danAir suling). Menggabungkan air dan ether denganpergolakan (agitation)dan curahan (pour ) hasil campuran, menurut sukatan ditentu untuk gallsyangterdapat didalam balang kaca atau rapang penapis kopiporselinCecair yang terkumpul di dalam bahagian bawah botol terdiri daripada dua lapisan yang berbezayang lebih berat akan berpisah dan sejat, akhirnya digunakan habaketuhar untuk pengeringan, yang mana tidak boleh melebihi 212 °Dari cecair ringan ether boleh diasingkan dengan cara penyulingan dengan bantuan Liebig condenser.-D.
Asid tannic seperti spanberkilauringan, berwarna putih tidak berbau, atau biasa berwarna kekuninganpepejalIa larut dalam airalkoholether (tetapi kurang dalam eterberbanding alkohol)Dalam keadaan pepejalia tidak boleh berubah di udara, tetapi, larut di dalam airia menyerap oksigendan bertukar menjadi asid karbonikmelepaskan diri, meninggalkan asid Gallic dalam larutan:oleh itu ia boleh dibubar pada masa kita menggunakannya.
Berikut adalah ciri-ciri bahan iniIa mempunyai rasayang teramat masam (intensely astringent)dan mengeluarkan cecair gelatinmendakan putih (tannategelatin) bersama cecair sesquisalt besikompaun birupekat (tannate daripada besilihat vol i.p. 711); dan cecairalkalies sayuranmendakan putih (tannates) sedikit larut didalam air, tetapi mudah larut dalam asid asetik. Asid Mineral juga menyebabkan mendakan dengan cecair pekatasid tannicseperti mana alkalies dan karbonatAluminagelatin (Gelatinous alumina) berterusan menyerap asidtannic dari cecairdan membentuk sebatian tidak larutdengannya.
Hampir tidak berwarna; cecair ini amat masam astringen, dengan isinglass ia membentuk mendakan putihDalam aspek lain ia bersesuaian dengan ciri-ciri yang diberikankepada asid GallicPh Lond.
Asid tannic terdiri daripada:
C18H8O12=C18H5O9,3HO; hampir dengan berat atau setara berat atom adalah 212. Lambangnya adalah Tan,3HO; or Qt,3HO.
Asid tannic diguna-pakai dalam bidang perubatan, kimia, dan uji kaji keatas tikus. Dianggap sebagai ubat, asid tannic adalah ejen terkuat kelas astringen. Sebagai ubat sapuan (topical) ia mungkin adalah yang paling berkuasa diantar semua sejnis astringen sayuran atau styptics. Tindak balas kimianya ke atas fibrine, albumen, dan gelatin menerangkan ini. Ia adalah prinsip aktif bahagian terbesar astringen sayuran (lihat vol. I., Ms 200 dan 243). Diberikan kepada anjing dalam dos dari 7 1/2 bijirin kepada kira-kira 93 bijirin, ia tidak menjejaskan kesihatan haiwan ini: ia menyebabkan sembelit, tetapi selera kekal sama. Air kencing secara beransur-ansur berwarna gelap dan keladak (opake), dan didapati mengandungi kedua-dua asid Gallic dan pyrogallic dan seperti bahan-bahan  tidak larut (humus). Asid tannic telah bertukar menjadi benda benda ini semasa melalui sistem haiwan. [Wöhler dan Frerichs, Kimia Warta, vol. vi. p. 231, tahun 1848.] Asid Gallic telah dikesan melalui hasil mendakan kehitaman biru dari persalts besi, dan bukan mendakan yang dikeluarkan oleh gelatin. Asid pyrogallic dikesan melalui mendakan kebiruan hitam yang dihasilkan oleh protosalts besi. Keatas Manusia, asid tannic bekerja sebagai ejen sembelit apabila diberikan dalam dos yang mencukupi dan berulang. Cavarra [Cavarra, Lond. Med. Gaz. vol. xx. p. 171, 1837.] Menyatakan bahawa 2 1/2 biji diambil tiga hari berturut-turut menghasilkan kesan ini ke atas dirinya. Kesan mendalam asid tannic tidak begitu jelas, tetapi muncul sebagai astringen, walaupun dalam tahap yang lebih lemah (feebler). Semasa asid tannic berubah menjadi asid Gallic melalui sistem, ia sebagai ejen yang kemudiannya beroperasi di bahagian terpencil sebagai astringen apabila asid tannic ditadbir. Jika pendapat ini adalah betul, asid tannic akan bertindak sebagai mana  Dr. Garrod [Lancet, 30 Disember, 1848.] mencadangkan, ia kurang hebat sebagai astringen terpencil seperti mana asid Gallic. Tetapi, sebagai astringen sapuan (topical), tannic jauh lebih berkuasa daripada asid Gallic, kerana tindak balas kimianya pada albumen, gelatin, dan fibrine  adalah lebih bertenaga.
Asid tannic digunakan sebagai astringen terutamanya dalam pendarahan (hemorrhages) dan penghasilan berlebihan rembesan; dan juga ketegangan gentian santai. Dalam pendarahan (hemorrhages), ia telah digunakan kedua-dua sapuan (topically), sebagai tasak (dalam gusi berdarah, buasir dan pendarahan rahim), dan secara rawatan terkemudian, sebagai astringen (pendarahan paru-paru, perut, usus, buah pinggang, dan uterus). Dalam kes cecair berlebihan (chronic fluxes)  ia digunakan sebagai sapuan dan rawatan terkemudian (remote remedy):
Sapuan (topically) dalam  kes penyakit kelamin (gonorrhea), cecair dari luka (gleet), lendih putih (leucorrhoea), and radang konjunktivitis (ophthalmia);
Rawatan terkemudian(remote remedy) dalam penyakit paru-paru dan hidung (pulmonary catarrh) seperti penyakit selesema, cirit-birit, disentri, keputihan, penyakit kelamin, dan lendir dari pundi kencing (cystirrhoea).
Untuk menahan peluh batuk kering (phthisical sweating) ia telah disyorkan oleh Charvet, Giadorow [Annali universali. di Medicina, yang disebut oleh Dr. Dunglison, dalam Pemulihan Baru, sunting 5. 1846.] dan lain-lain, mengatakan,  diberi secara campuran dengan candu, dia telah sembuh (?) pada dua kes diabetes olehnya.
Untuk takanan gentian (constringe fibres), ia disapukan pada gusi dan dubur usus(prolapsed bowel).
Untuk kegunaan luka, ia telah diguna pakai oleh Ricord dalam benjolan kecil keras yang tidak menyakitkan di tapakkemasukan patogen (seperti sifilis) (chancres), dan oleh En. Druitt [Provincial Med. Jurnal, Okt 9, 1844. Pada sakit puting.
Dr Scott Alison [London Journal of Medicine, 1850.] mencadangkan penggunaan dalam pelbagai kes-kes lain: sebagai tonik atau pengalak penghadaman (peptic) dalam gangguan pecernaan (dyspepsia); sebagai “pembentukan dan perubahan pada tisu” ("histogenesis") untuk menggalakkan keterunan (genesis) dan memperbaiki kualiti darah, dalam penyakit kanak kanak (rickets) , &c; sebagai sejenis ubat penenang saraf dalam melegakan kelesuan saraf dan ketenangan; dan untuk menangkap atau merencat pertumbuhan daripada pembentukan heterologous (bonggol kecil, penyakit malignan, & c). Ia juga telah diberikan sebagai penawar muntah berlebihan dari akar pokok herba rubiaceous Brazil (ipecacuanha) atauKristal Alkaloid perasa pahitC29H40N2O4berasal dari akar Ipecac dandigunakan dalam rawatan amebiasis dan sebagai yg menyebabkan muntah (emetina).-Asid Tannic boleh ditadbir dengan dos dari 3 hingga 10 atau lebih biji, serbuk, pil, atau cecair. Apabila digunakan sebagai ejen terkemudian, bentuk pil menjadi cara yang paling sesuai untuk penonjolan. Sebagai losyen atau suntikan, ia boleh digunakan dalam bentuk larutan akueus yang mengandungi dari 4 hingga 6 atau lebih bijian dalam fluidounce (Kapasiti atau isipadu unit imperialis British (cecair atau kering) bersamaan dengan 8 drams cecair atau 28,416 sentimeter padu (1,734 inci padu) / Satu unit kapasiti atau isipadu Amerika Syarikat yang sama dengan 1,804 inci padu)
Dalam bidang kimia, asid tannic bekerja sebagai reagenatau ujian. Cecairnya (solution) disediakan dalam keadaansegar apabila menggunakannya.
Dalam seni menghidangkan kepelbagaian tujuan, adalahprinsip aktif  bahan-bahan tanningDalam pembuatan wainputih ia digunakan untuk membeku bahan dipanggilglaïadineyang adalah amat sesuai untuk membangkitkanpenapaian likat dalam wain.
6. ACIDUM GALLICUML. D. [U.S.]; 



Asid Gallic - Juga dikenali sebagaiasid 3,4,5-Trihydroxybenzoic, gallate149-91-7,asid benzoik, 3,4,5-trihydroxy, asid Gallictek, Pyrogallol-5-karboksilik asid. Formula Molekul: C7H6O5.  Berat Molekul: 170,11954.  Satu sebatian hablur tidak berwarnaatau sedikit kuning yang diperolehi daripada nutgallsIa digunakan dalam fotografi, farmaseutikal, dan sebagai reagen analisis



Acid Gallic. Disediakan dengan cara mendedahkannyauntuk masa yang lama bagi  penyerapan udara ke nutgalls; sambil membersihkan dari masa ke semasa kulat yangmembentuk pada permukaan kulit yang mencairMendapanmentah asid Gallic diperolehiyang memerlukan process penyucian dengan cairan dalam air mendidih, membuang warna dengan arang haiwan, dan mengkristalkan (crystallized).

Dalam proses ini asid tannic daripada nutgalls menyerap oksigen di atmosfera, dan menukarkannya kepada asidGallic, asid karbonikdan air.
C18H8O12
+ O4
= 2(C7H3O5)
+ 4CO2
+ 2HO
/ \
/ \
/ \
/ \
Asid tannicterhidrat.
Asid Gallic.
Asid karbonik.
Air.
Kehadiran jerisim nitrogenized dalam process ini bertindaksebagai pergolakan (ferment)dan penguraian(decomposition)  digelar penapaian Gallic (gallic fermentation)Kulit berkulat yang terbentuk di permukaandipanggil mycodermadan menyerupai ibu cuka (lihat ante, ms 85 [Tidak menyebut ibu cuka pada muka surat 85, tetapi ada menyebut mycoderma-Henriette]).
Galls, dalam serbuk kasar, Ib.jAir sulingseberapa banyak yang mungkin perluSetelah memasukkan gallsdalam mangkok tembikar, isikan air sehingga ia menjadi pes tebaldan pastikan ia dalam keadaan lembab selama enam minggupada suhu antara 60 ° dan 70 °menambahair dari masa ke semasa, bagi membekal kehilangdisebabkan dari penyejatan. Rebus mendakan nya selama20 minitdengan 45 auns airkemudian dicurahkan ke ataspenapis belacu (calico filter). Cecair tapisan, apabila telah sejukakan menampakkan mendakan yang banyakBiarkania di salurkan ke  penapis belacukemudian sekali lagidilarutkan kedalam 10 auns air mendidihApabila telahsejuk sehingga 80°, curahkan ia dalam bentuk kristal yang telah terbentuk dan basuh nya dengan tiga auns air sejukais, dan keringkannya - pertama kali dalam kertas penyedutdan akhirnya dengan oleh haba stim atau air panas.   
Rebus bahagian tidak larut galls kedalam 45 auns airtambahan, tapiskan ke dalam kapsul yang mengandungicecair yang terhasil dari kristal yang terbentuk dari prosessebelumnyawap kan sebahagian besar sehingg 10 auns,dan sejukan sehingga 80°, kuantiti tambahan asidi kristalakan berjaya diperolehi.
Asid Gallic yang diperolehi daripada salah satu prosesterdahulu boleh dijadikan hampir putih dengan melarutkannya kedalam dua puluh kali ganda berat air sulingmendidihdan menyebabkan larutan itu merentasi lapisanarang dari haiwan  menyerap kedalam penapis belacu.Apabila cecair melepasi tanpa berwarnaia akan sejatkepada satu per enam daripada jumlahnyadan kemudianmenyejuk, untuk ia berjaya berpisah membentuk asid pembekuaan (crystallized acid).-D.
Asid tulen Gallic tidak berwarnaasid mudah beku (crystallizable)dengan rasa tambahan asam (acidulous)dan tasak (styptic)Ia mudah larut dalam air, alkohol, dan sedikit dalam etherIa menghasilkan warna biru pekat bersama garam seskuioksida dari besidalam keadaandimana, ia bersetuju dengan asid tannictetapi berbeza daripada asid tannic tanpa mendakan gelatin garamalkaloidUntuk mengesan asid Gallic campur dengan asidtannic, asid tannic hendaklah dikeluarkan terlebih dahulu dari larutan itu dengan merendam di dalamnya sekepingkulit dilemur dengan kapur. Apa bila Asid tannic diserap, asid Gallic boleh dikesan melalui garam seskuioksida daribesi.
Tanpa Warnadimusnahkan oleh kebakaranLarutkan kedua-duanya di dalam air dan ke dalam rectified spiritIa menghasilkan warna biru kehitaman dengan larutan seskuioksida dari besitetapi tidak menghasilkanmendakan dengan larutan dari  isinglass (Mana-mana  darimineral pelbagai terdiri daripada silikat hidros dari aluminium atau potassium atau sebagainya yang mampu menghablur dalam bentuk yang membolehkan belahan yang sempurna pada daun yang sangat nipis;digunakan sebagai rintang arus kerana rintangan elektriknya) Ph Lond.
Asid Gallic terdiri daripada C7H3O5maka beratnyabersamaan berat atom ialah 85Apabila dipanaskankepada 410 ° atau 420 ° F.ia menghasilkan asid karbonik,dan meyerap ke dalam asid pyroyallic (C6H3O3). Jika asidini dipanaskan kepada 480 °F.ia mengeluarkan air dan menjadi asid metagallic (C12H3O3).
7.ASID GALLIC ACIDUM PYROGALLICUMPyrogallicAcid.-Pada suhu dari 410° ke 420° F, asid gallic bertukar kepada asid pyrogallic dan asid karbonik.
C7H2O5
= C6H2O3
+ CO2
/ \
/ \
/ \
Hidros asid Gallic.
Asid pyrogallic.
Asid karbonik.
Asid pyrogallic adalah asid meruap mampu beku (crystallizable)Ia lebih mudah  larut di dalam air daripadaasid GallicIa menghasilkan warna biru yang amat cerah berserta garam protoxide dari besidan denganmendedahkan nya  kepada udara ia menyerap oksigen, danbertukar menjadi bahan berwarna perang gelapyang tidak larut dalam air dan alkohol.
Asid pyrogallicdalam bentuk mentahnya, digunakan dalam penyediaan pewarna rambut dan dakwat. Melaluipenyulingan kering gallsia boleh diperolehisebahagiannya dalam bentuk sempurna (sublimate),sebahagian lagi nya dalam bentuk cecair. Kedua-dua ini akan dilarutkan kedalam air suling, bauan dari larutan ini dihilangkan dengan arang haiwan, bertumpukan melaluipenyejatan, dan kemudian dicampurkan dengan arak (spirit of wine) dan minyak meruap yang bersesuaian. Sebatianyang dihasilkan adalah pewarna rambutyang mewarnakan rambut coklat gelap dan warna ini tidak dapat dibasuhkanoleh peluh atau kelembapanIa mesti digunakan denganberhati-hatikerana ia mengotorkan tangan.[Farmaseutikal Jurnal, vol. iii. p. 5851844]. NutgallsPanggang digunakan dalam pembuatan dakwat berwarnagelap yang dihasilkan dari asid pyrogallic bersama sulfat dari  protoxide besi.  
KANDUNGAN KIMIA
Manjakani kaya dengan Tannin, Vitamin A & C, Kalsium & Gallic Asid, Fiber, Protein & Karbohidrat. Selain itu, manjakani juga mengandungi unsur yang berkaitan dengan ubat penggerut kulit, anti-kuman & anti radang.
KEGUNAAN @ KHASIAT





Manjakani atau Quercus Infectoria Oliv

1)   Awet Muda – Anti oksidan dalam manjakani dapat mengurangkan proses penuaan.
2)   Pencegahan Diabetis - Gallic Acid dapat membantu mencegah diabetis &  asma.
3)   Pencegahan dari kanser serviks dan payu dara
4)   Pencegahan dari bau yang kurang menyenangkan / keputihan (kandungan  estrigent dalam manjakani membantu menyingkirkan jangkitan bakteria, ragi dan fungus yang mendatangkan bau kurang menyenangkan di kawasan intim).
5)   Menyembuhkan tisu vagina (tannins dalam manjakani dapat menegangkan otot faraj dan melawan kehilangan keanjalan kulit selepas kelahiran bayi, proses penuaan dan pertukaran hormone).
6)   Mengurangkan lebihan mukus, membantu menstabilkan hormon, melancarkan darah dan memberi tenaga.
7)   Kecantikan kulit & mencegah jerawat
8)   Kesihatan mata-memperbaiki tahap penglihatan
9)   Rawatan Payudara -tabiat meminum manjakani dapat mengembalikan keanjalan payu dara.
10)               Rawatan tulang & gigi -kalsium dalam manjakani dapat menguatkan gigi dan tulang
11)               Memelihara kebersihan mulut
12)               Mencegah dari kulit kering dan berminyak
13)               Merawat barah kronik
14)               Kaya dengan vitamin
15)               Mujarab untuk merawat luka dalaman (selepas bersalin) dan juga untuk luka luaran
Untuk kegunaan luaran buah manjakani boleh diasah pada belakang pasu dan habuk yang terhasil ditampal pada luka. Asid galik yang terdapat didalamnya juga boleh digunakan untuk merawat kencing manis dan asma, membantu melawaskan pembuangan air besar kerana mengandungi kandungan serat yang tinggi.
Buah manjakani ini banyak khasiatnya. Ia amat popular dikalangan wanita yang mengalami masalah penyakit keputihan. Caranya ialah dengan merebus enam biji buah manjakani bersama tiga helai daun beluntas dan sehelai daun tapak sulaiman. Rebus semua bahan ini sehingga airnya berubah menjadi warna keperang-perangan. Kemudian tapis dan minum sekali sehari. Walaupun begitu anda dinasihatkan supaya tidak menggunakan semula bahan rebusan yang disimpan dalam tempoh masa yang lama.
Selain merawat masalah keputihan, manjakani juga boleh bertindak bagi mengeratkan hubungan kelamin antara suami isteri. Ini kerana manjakani bertindak sebagai astrigen iaitu memperbaiki tisu-tisu yang rosak atau kembang dengan cara mengurangkan lelehan mukus. Ia juga mampu memulihkan pengeluaran hormon, melancarkan darah dan memberi tenaga. Caranya ialah dengan merendam manjakani dengan air suam lalu minum sehari sekali sebelum makan bersama sedikit madu. Manjakani bukan sahaja menjadi perhatian dalam rawatan dalaman tetapi ia juga mampu merawat masalh luaran seperti luka, bisul atau kulit yang melecur. Caranya mudah iaitu dengan mengasahkan manjakani pada bahagian bawah pasu, kemudian campurkan sedikit air dan tampalkan pada bahagian yang sakit.
Di setengah tempat, bijinya yang telah direbus dan dikeringkan dan dikisar hingga menjadi tepung dan dijadikan bahan untuk memekatkan rebusan dan sup dan juga di campur bersama tepung gandum dan dijadikan roti. Bijinya yang telah dipanggang dan dikisar boleh dijadikan minuman untuk menggantikan kopi.

No comments:

Post a Comment