Monday 16 July 2012

PATIKAN KERBAU/SUSU NABI/GATAS-GATAS/GELANG SUSU







Daun Patikan Kerbau Melawan Kanker

Daun patikan kerbau berkhasiat melawan/mengobati kanker, berbentuk bulat memanjang dengan taji-taji. Letak daun yang satu dengan yang lain berhadap-hadapan. Patikan kerbau yang punya nama latin Euphorbia hirta L. termasuk dalam familia tumbuhan euphorbiaceae. Herbal ini biasa ditemukan di kebun, pinggir sawah, lapangan bahkan pekarangan rumah.
Patikan kerbau mempunyai sifat anti inflamasi (antiradang), diuretic (peluruh kencing) dan anti pruritic (menghilangkan gatal). Patikan kerbau mengandung beberapa unsur kimia, diantaranya : alkaloida, tanin, senyawa folifenol (seperti asam gallat), flavonoid quersitrin, ksanthorhamnin, asam-asam organik palmitat oleat dan asam lanolat. Di samping itu, patikan kerbau juga mengandung senyawa terpenoid eufosterol, tarakserol dan tarakseron serta kautshuk
Berdasarkan catatan hasil penelitian dan pengalaman di berbagai daerah dan negara, tanaman ini dapat mengobati disentri, melancarkan kencing, mengobati abses paru, bronkitis kronis, abses payudara, typus abdominalis, radang ginjal, radang tenggorokan, asma dan radang kelenjar susu atau payudara bengkak.









Ia adalah tumbuhan liar yang boleh dijumpai di tepi longkang dan ia adalah rumput perosak yang tumbuh di kawasan pertanian.Bunga dan daunnya tersusun dalam jujukan ranting hingga ke hujung. Buahnya berwarna kuning dan 3 biji berwarna merah. 

Bahan kimia yang ada sterol, alkohol, glikosid tanin dan triterpernoid. 

Kegunaan 

1. Merawat asma dan bronkitis 
Daun, akar dan batang direbus dengan air dalam bekas tertutup. 1 cawan rebusan ini dicampurkan dgn 4 cawan air . Didihkan sehingga 1 cawan. Minum bila sejuk. Air ini tahan 2 - 3 hari. 

2. Merawat batuk yang mengandungi kahak berdarah 
jusnya diberi minum kepada pesakit 

3. Menambah susu ibu bagi ibu yang menyusukan anak. 
Air rebusannya juga diberi minum kepada ibu tersebut. 

 

4. Penyakit gatal-gatal 
Getahnya disapu pada bahagian terbabit. 

5. Merawat luka 
Getahnya disapu pada bahagian luka 

6. Merawat penyakit angin dan berak berdarah 
Jusnya diberikan kepada pesakit 

7.Ia juga merawat kecacingan, sakit mata dan disentri. Ia juga bertindak sebagai antiradang,antibakteria dan antikanser.  Ia juga dikatakan selalu diberikan kepada lembu yang menghadapi retak tulang.  

 





Email | Share | Bookmark
HERBA KHAZANAH WARISAN 8

8.PATIKAN KERBAU/SUSU NABI/GATAS-GATAS/GELANG SUSU/FEI YANG CAO

patikan kerbau

Nama Tempatan:patikan kerbau
Nama Saintifik:Euphorbia hirta
Nama Lain:Gatas-gatas, oantikan kerbau, asthma weed,cats hair, asthma weed, basri dudhi, chara, malnommee, pill - bearing spurge, patikan kerbau, patikan kebo, fei yang cao, gelang susu, amampat chaiarisi, erva de santa luzia
Famili:euphorbiaceae
Lokasi dijumpai:
Asal:

keterangan:

Tumbuhan ini mempunyai daun yang berbulu dan ia boleh mencapai ketinggian hingga 2 kaki dari muka bumi.Bunga dan daunnya tersusun dalam jujukan yang memenuhi rantingnya hingga ke hujung. Buahnya yang muda berwarna kuning dan mempunyai 3 biji yang berwarna merah. Antara bahan kimia aktif yang didapati dari tumbuhan ini ialah sterols, alkaloids, tannins glycosides dan triterpenoids. ia juga mempunyai sifat anti - viral dan antibakteria. Tumbuhan ini membiak melalui keratan batang dan biji benih.

kegunaan:

Ia digunakan untuk merawat asma, bronkitis, batuk, kecacingan, sakit mata, dan disentri

English Translation

Commmon Name:
Botanical Name:Euphorbia hirta
Other Name:Gatas-gatas, oantikan kerbau, asthma weed,cats hair, asthma weed, basri dudhi, chara, malnommee, pill - bearing spurge, patikan kerbau, patikan kebo, fei yang cao, gelang susu, amampat chaiarisi, erva de santa luzia
Family:euphorbiaceae
Location:
origin:

Description:

Usage:



Beri Ulasan Anda

Ulasan pembaca


adakan sama dgn gelang susu
~ maktok

rahim bersalin?? kah..kah...
~ pusat luruh

Sahabat saya (Rahim) menggunakan rumput ini untuk mengecutkan. Taka tahulah rahim mana yg dikecutkannya.
~ kawan Rahim

jika ianya pokok susu kambing,boleh digunakan untuk mengubati penyakit gout,caranya: keseluruhan pokok dijemur 5-6 jam dan rebuskan,minum 1/2 gelas kecil sehari, amalkan.Insyallah mujarab.
~ zami

ada jugak orang panggil ara tanah
~ nor

kat kelantan pokok ini di panggil pokok susu kambing. ada org cina guna untuk mengubati darah tinggi. betul Ker?
~ fajarsiang@yahoo.com

Emak saya panggil pokok ni pokok susu nabi, sebab getah dia warna putih macam susu. Biasanya buat menambahkan susu (utk yg menyusu anak) dengan merebus pokok ni dan minum airnya.
~ zarina


Pokok Patikan Kerbau

Pokok Patikan Kebau
Tumbuh liar
Bunga hingga ke hujung
Jadi rumpair
Gambar diambil di halaman rumahku. Pokok Patikan Kerbau ini mudah tumbuh di kebun dan tanah lapang, sawah dan malah di keliling rumah. Nama saintifik pokok ini ialah Eurphobia hirta L dan dienali juga sebagai pokok gatas-gatas dan gelang susu. Walaupun mempunyai banyak khasiat namun tidak ramai yang tahu dan tumbuhan ini dianggap sebagai rumpair yang perlu diracun atau dicabut.

Daunnya berbentuk oval memanjang terletak bersama bunganya pada jujukan ranting hingga ke hujung.
Umumnya tananam ini mempunyai khasiat antiradang, antibakteria, diuretik dan menghilangkan gatal. Air rebusan akar, batang dan daun pokok dipercayai boleh merawat asma, abses peparu dan bronkitis yang kronik. Ia juga digunakan untuk merawat batuk dengan kahak berdarah yang disebabkan oleh radang tenggorok.

Air rebusan juga boleh diminum untuk menambah pengeluaran susu ibu, melegakan
 radang kelenjar susu atau payudara bengkak. Jus yang dibuat dari tumbuhan ini digunakan untuk merawat penyakit angin dan berak darah. Getah yang keluar dari tangkai daun yang dipatahkan pula disapu pada kulit yang gatal menghilangkan masaalah atau pada luka untuk mengelakkan jangkitan. 


DARIKU UNTUKMU 

No comments:

Post a Comment