Thursday 19 July 2012

Eclipta alba (



Penyelidikan Mengesahkan Bhringraj Herb Bolehkah Cure Androgenetic alopecia (Botak)

OLEH ADMIN - Oktober 8, 2009
POSTED DALAM: FAKTA PENYELIDIKAN


http://hairloss.ygoy.com


Bhringraj Herb (Eclipta Alba) merupakan ramuan penting dalam Ayurveda ubat-ubatan. Herba terutamanya yang berkaitan dengan rawatan keguguran rambut dan uban pramasa rambut dalam Ayurveda. Penyelidikan yang dilakukan di atas ini (bertarikh April 2008) mengesahkan manfaat penjagaan rambut. Kajian yang dijalankan di Jabatan Sains Farmasi, Dr HS Gour University, Sagar, MP, 470 003, India, didapati bahawa herba ini boleh memulakan dan menumbuhkan rambut lebih cepat.






Kepentingan penyelidikan penemuan ini pada Amerika:


95% daripada kebotakan pada lelaki disebabkan oleh alopecia Androgenetic. Dua pertiga lelaki Amerika, dengan usia 35 tahun, mengalami keguguran rambut dalam darjah yang berbeza-beza. Ia tersilap menyangka bahawa kebotakan penyakit yang ketat lelaki. Tetapi 40% daripada penghidap kehilangan rambut Amerika adalah wanita. Ia adalah satu pengalaman yang buruk untuk wanita. Ia adalah kerana penyakit ini secara langsung menjejaskan keyakinan diri mereka dan kesejahteraan emosi.


Pengetahuan Memperolehi dari Penyelidikan mengenai Bhringraj Herb:






Penyelidikan untuk telah dilakukan untuk memahami kesan herba ini pada Androgenetic alopecia.
Dua komponen, petroleum eter dan etanol dipetik daripada Bhringraj herba (Eclipta Alba).
Komponen ini adalah yang terutamanya bertanggungjawab terhadap keupayaan pertumbuhan rambut herba.
Untuk menguji keberkesanan komponen ini, mereka telah dikenakan ke atas tikus eksperimen.
Rambut pada kulit tikus ini telah dicukur pada mulanya.
Ia didapati bahawa masa untuk proses pertumbuhan rambut untuk memulakan dikurangkan kepada separuh.
Perbandingan ini adalah berkenaan dengan masa yang biasa pemulaan pertumbuhan rambut.
Masa yang diperlukan untuk pertumbuhan rambut yang lengkap juga didapati untuk mengurangkan dengan ketara.







Eclipta alba - False Daisy




Shatterstone (English), Keezhanelli (Tamil), Phyllanthus Niruri (Botanical name), Bhumiamla (Hindi), Chanca piedra (Spanish)



Bhringraja (Eclipta alba), Bhumiamla (Phyllanthus niruri) and Giloya (Tinospora cordifolia) are known to correct liver and spleen function. They control excess bile production, which is believed to affect the hair growth.
The plant has been used as a herbal remedy for urinary calculi. It is also used as ingredient in hair oils





Bhringraja (Eclipta alba), Bhumiamla (Phyllanthus niruri) dan Giloya (Tinospora cordifolia) dikenali untuk membetulkan hati dan fungsi limpa. Mereka mengawal pengeluaran hempedu yang berlebihan, yang dipercayai menjejaskan pertumbuhan rambut.
Tumbuhan itu telah digunakan sebagai ubat herba untuk calculi kencing. Ia juga digunakan sebagai bahan dalam minyak rambut.
-------------------------------------------------- --------------------------------------------------
Botak: akar yang Keezhanelli dibersihkan dan dipotong kepada kepingan kecil, dan direbus dalam minyak kelapa dan digunakan pada kulit kepala. Ini membantu menentang kebotakan dan rambut akan tumbuh



daun Eclipta Alba daun siput bayam pasir

daun Eclipta Alba daun siput bayam pasir

Bhringraja (Eclipta alba), Bhumiamla (Phyllanthus niruri) dan Giloya (Tinospora cordifolia) dikenali untuk membetulkan hati dan fungsi limpa. Mereka mengawal pengeluaran hempedu yang berlebihan, yang dipercayai menjejaskan pertumbuhan rambut.
Tumbuhan itu telah digunakan sebagai ubat herba untuk calculi kencing. Ia juga digunakan sebagai bahan dalam minyak rambut.


Originally Posted oleh Diamondbell
chotee ... Saya telah mendengar ponnanganni keerai, tetapi tidak yakin bagaimana daun kelihatan seperti. Saya tahu mereka boleh dimakan tetapi tidak pernah mendengar setakat ini tentang mereka yang digunakan untuk rambut. Tetapi saya yakin anda adalah betul. Apabila saya dapati daun / gambar daun dan mana-mana resipi, saya akan menghantar mereka di sini.
Terima kasih, saya akan terus mencari sendiri. Ketika saya masih muda, ibu saya digunakan untuk membeli-banyak dan berkata yang baik untuk pertumbuhan rambut (memakannya) tetapi saya telah mendengar mereka menggunakan dalam lain-lain persiapan terlalu




Apa yang ia lakukan: buah Haritaki manis, masam dan astringen di rasa, serta sedikit pahit dan pedas. Ia menguatkan imuniti pada masa yang sama mengenakan kesan laksatif ringan. Buah haritaki adalah sebahagian daripada triphala, formula tiga buah dalam Ayurveda.


Haritaki dikatakan mempunyai sifat anti-bakteria yang kuat. Ia adalah wajah baru, toning, berkhasiat dan astringen apabila digunakan dalam formulasi penjagaan kulit dan rambut. Tambah serbuk haritaki scrub muka, topeng, balutan badan, balutan rambut dan pencuci rambut.





Herba dan Kegunaan mereka
Bhringraj / Botani nama: alba Eclipta atau Eclipta prostrata / Tamil: Karisalanganni / Bahasa Inggeris: eclipta / Hindi: bharangraj / Malayalam: Kayyoni / Sanskrit: Bhringraj
Tumbuhan ini mempunyai bunga putih.


Terdapat juga satu lagi pelbagai Bringhraj dengan bunga berwarna kuning.
Loji Bhringraj dengan bunga berwarna kuning adalah Wedelia yang calendulaceae. Kedua-dua varieti karisalankanni (Bhringhraj) milik keluarga yang sama - Asteraceae.












Bringhraj tumbuh di India, China, Brazil dan Thailand. Minyak ubat bhringaraj digunakan secara meluas sebagai tonik rambut dan mencegah penumpahan rambut dan uban pramasa rambut. Bhrngaraj adalah bahan yang paling biasa yang diperbadankan di pelbagai persediaan pasaran minyak rambut yang pelbagai.


Minyak yang disediakan dengan AMLA, bhringraj dan kadang-kadang dengan Brahmi terkenal di India sebagai Amla Bhringraj minyak, yang dikatakan untuk hitamkan rambut.


Beberapa Resipi:
-------------------------------------------------- ------------------------------------------
(1) rambut herba minyak penyediaan: Bahan-bahan - `karisalankanni '(Bringraj), daun kari, awuri, poduthalai, karunchembai, hitam jeera, vettiver, vilamichaiver, buah pelaga, Athar dan kelapa sawit - membantu menjaga kelemumur di teluk, mengurangkan rambut jatuh dan melambatkan uban.


===========================================
(2) Bagi sesetengah pihak, Karisalai atau Karisalankanni (Bringraj) rambut-salap akan menggalakkan pertumbuhan rambut secara beransur-ansur. Anda juga boleh menyediakan minyak seperti berikut: kering Karisalankanni AKA Bhringraj (satu dengan bunga putih) serbuk - 25 gm, Vettiver (potong-potong) - 10 GMS, keping Sandal atau serbuk - 10 GMS membuat keping semua dan campuran dengan 250 ml gingelly (bijan) minyak atau minyak kelapa dan meletakkan ia di bawah cahaya matahari terbuka dalam pinggan enamal sekitar 45 hari dan menapis minyak dan kemudian gunakan. Anda akan mendapat pertumbuhan rambut yang baik. Jika tidak ada cahaya matahari banyak, cuba pemanasan pada nyalaan rendah.


(3) Serbuk daun bhringraj juga boleh dicampurkan dengan minyak kelapa dan dipanaskan, sejuk dan botol untuk digunakan dan diaplikasikan pada kulit kepala, rambut yang sihat.


(4) Satu formula untuk pertumbuhan rambut yang digunakan dari zaman berzaman diberikan di sini di bawah.


Empat bahan utama yang diperlukan untuk menyediakan ramuan ini adalah


1. Jus daun inai 200 ml
2. Jus daripada bringraj daun (putih daisy palsu atau paya daisy) 200 ml
3. Jus dari bunga raya dan tunas 200 ml
4. Jus daun kari 200 ml.
Tambah semua jus 800 ml minyak kelapa dan memanaskan gabungan.
================================================== ====


(5) Satu lagi minyak rambut Homemade:


Ambil sekumpulan trailing eclipta (bringhraj). Cuci dan membersihkan loji sempurna. Mengisar untuk mengekstrak jus. Pengisaran harus diulang beberapa kali untuk mengambil sebagai jus sebanyak mungkin. Sedikit air boleh digunakan ke arah akhir pengisaran.


Selama enam cawan jus kira-kira, mengambil kuantiti yang sama minyak kelapa dan kacau. Begitu juga mengekstrak jus dari AMLA beri hijau. Dua cawan jus ini boleh ditambah kepada minyak. Panaskan campuran dan membawa ia mendidih. Mendidihnya perlu pergi selama setengah jam. Keluarkan dan biarkan sejuk. Mengulangi ini selama tiga hari berturut-turut sehingga semua kelembapan dikeluarkan. Pada hari keempat, manakala mendidih, kacau sepanjang masa supaya ia tidak melekat pada kuali. Buang dari api selepas 30 minit, tutup dengan kain nipis dan menyejukkan minyak sempurna. Menyimpan ke dalam botol dan gunakan setiap hari.


Akar adhimathuram (Tamil) / liquorice (Bahasa Inggeris) / Mulethi (Hindi) / Madhuka (Sanskrit) / atimadura (Kannada) / - mahak bikhe (Parsi) / Nama Botani: Glycyrrhiza glabra L.





Tumbuhan ini berasal dari selatan Eropah dan bahagian Asia.
Kegunaan:
Punca daripada Madhuka (liquorice akar) digunakan dalam bentuk serbuk dan merebus untuk merawat uban rambut, muntah-muntah, dahaga, batuk, gangguan pernafasan, serak suara, gatal-gatal, kulit penyakit demam, dan penyakit mata.


Beberapa penyelidikan juga menunjukkan ciri-ciri anti-virus yang kuat, menjadikannya satu ramuan yang baik untuk membantu meningkatkan sistem imun. Secara keseluruhan, Akar Licorice membantu meningkatkan imuniti, mengurangkan keradangan,
melindungi hati dan melegakan masalah-masalah putus haid.


Yashti Madhu (Mulethi), (Glycyrrhiza glabra) juga dikenali sebagai Licorice digunakan dalam penjagaan rambut kerana ia menggalakkan pertumbuhan rambut mengikut ayurveda. Ia juga dipercayai untuk membantu menjaga kulit kepala lembap dan terhidrasi. Orang dengan penipisan rambut boleh mendapat manfaat daripada menggunakan likuoris sebagai ia berfungsi pada kelenjar adrenal. Kepada kelenjar adrenal dua kelenjar endokrin yang terletak di atas setiap buah pinggang dan tanda-tanda yang paling biasa penyakit adrenal adalah keguguran rambut. Di bawah-aktiviti kelenjar ini juga membawa kepada keguguran rambut. Pes likuoris dibuat dengan mengisar di dalam susu boleh digunakan dalam patch botak kerana ia sepatutnya mendorong pertumbuhan rambut.




RAMBUT-PENYEDIAAN MINYAK:
Minyak rambut (Homemade - untuk menghentikan penumpahan rambut)


Mengambil kuantiti yang baik minyak kelapa,
tambah sedikit minyak kastor (pilihan) ke dalamnya, letakkan di dalam periuk besi dan mendidih sehingga ia merokok sedikit.
Sekarang, membuat pes herba berikut: 5 kelopak bunga raya,
inai,
daun kari,
Jeera (jintan putih) ¼ sudu kecil,
Biji Halba kering (methi) ¼ sudu kecil,
Vettiver (ini adalah akar),
Vallarai (Brahmi) serbuk (sedikit - ini juga adalah herba),
Karisalanganni (bringhraj) serbuk (ini adalah herba yang telah menjadi gelap kesan pada rambut dan membuat rambut banyak dan sihat),
Adhimadhuram (liquorice akar) (ini adalah herba yang menyembuhkan gatal dan mencegah kelemumur).


Tambah sedikit air dan mengisar ia pes. Sekarang, matikan minyak panas yang menggelegak, dan menambah pes ini perlahan-lahan.
=============================================
Nota: Saya tidak dapat untuk mencari resipi untuk herba ini. Kebanyakannya ia seolah-olah akan digunakan untuk selsema dan batuk. Tetapi ia adalah baik untuk mengetahui ia digunakan untuk kulit kepala.






Eclipta 
alba
Eclipta alba (juga dikenali "Bhringraj" dan "Daisy Palsu") adalah herba tropika yang telah digunakan untuk merawat pelbagai penyakit. Tradisional untuk penggunaan dalam perubatan Ayurveda telah rambut rawatan kerugian dan mencelup rambut.


Walaupun banyak remedi tradisional telah tidak secara saintifik dikaji, Eclipta alba mempunyai bukan satu, malah dua kajian sebenar yang tersirat di sebalik yang menunjukkan pertumbuhan rambut menggalakkan aktiviti di dalam rodensia. Dalam kertas kerja yang pertama, petroleum eter dan ekstrak etanol herba berbanding minoxidil (link). Kertas kerja kedua juga digunakan minoxidil sebagai langkah kawalan yang positif, tetapi kali ini ekstrak itu telah dibuat dengan metanol (link).


Untuk mendapatkan gambaran menyeluruh bagaimana Eclipta berkesan alba benar-benar adalah untuk rambut tumbuh, selepas ini kami akan membandingkan hasil dari kedua-dua karya-karya.


. 3 Eclipta alba ekstrak


Dalam kertas kerja yang pertama, 500 gram serbuk kering kasar Eclipta alba pada mulanya diekstrak dengan petroleum eter. Marc terhasil terus diekstrak dengan etanol untuk membuat ekstrak etanol. Pati ini kemudiannya dimasukkan ke dalam pangkalan salap dalam kepekatan 2% dan 5% (iaitu salap yang terhasil mengandungi ekstrak etanol 2-5%).


Dalam karya kedua, 1 kilogram Eclipta alba telah diekstrak dengan metanol 95% dan kemudian ditapis dan tertumpu. Formulasi akhir yang terkandung sama ada 3.2 mg / kg atau 1.6 mg / kg ekstrak dalam penyelesaian propilena glikol dan DMSO.


Rekabentuk kajian


Petroleum eter & etanol kajian menggunakan enam kumpulan tikus dengan belakang mereka dicukur. Kumpulan I telah digunakan asas salap sahaja dan berkhidmat sebagai kawalan, Kumpulan II telah menggunakan ekstrak etanol 2%, Kumpulan III telah menggunakan ekstrak etanol 5%, Kumpulan IV telah menggunakan 2% ekstrak petroleum eter, Kumpulan V telah menggunakan 5% ekstrak petroleum eter, dan kumpulan VI telah digunakan minoxidil 2% dan bertindak sebagai kawalan positif. Salap telah digunakan selama 30 hari.


Dalam kajian metanol, tikus dengan rambut sudah dalam fasa Telogen telah dipilih. Dua eksperimen telah dilakukan: yang pertama berbanding keberkesanan minoxidil 1% dan 2% untuk kenderaan kawalan, dan yang kedua melihat keberkesanan 1.6 mg / kg dan 3,2 ekstrak metanol mg / kg Eclipta alba. Ekstrak telah digunakan selama 10 hari.


Keputusan dari Eclipta alba dalam tikus


Dicukur tikus yang dirawat dengan ekstrak petroleum eter Eclipta alba mula berkembang rambut baru ketara lebih cepat daripada tikus dalam kumpulan kawalan. Manakala tikus kawalan mengambil masa 12 hari untuk memulakan pertumbuhan rambut, tikus ekstrak petroleum eter mengambil masa hanya 5 hingga 6 hari, dengan salap kuat sedikit lebih berkesan. Masa yang diambil untuk meliputi kawasan dicukur dalam rambut juga telah menurun daripada 24 hari kepada 20 hari.


Minoxidil 2% mengurangkan masa permulaan pertumbuhan rambut hingga 6 hari dan masa siap 20 hari. Oleh itu, minoxidil yang berkesan seperti petroleum 2% ekstrak eter tetapi sedikit kurang berkesan daripada petroleum 5% ekstrak eter. Ekstrak ethanolic mengurangkan masa pemulaan pertumbuhan rambut hanya sedikit dan tidak mempunyai kesan kepada masa siap.


Kesan pertumbuhan rambut adalah disebabkan oleh penukaran ketara folikel rambut dari Telogen fasa anagen. Dalam kumpulan kawalan dan kumpulan ekstrak etanol, kebanyakan folikel dalam fasa telogenic, manakala di minoxidil dan ekstrak petroleum kumpulan eter yang paling folikel berada dalam fasa anagenic. Terutamanya, ekstrak eter petroleum alba daripada Eclipta adalah lebih berkesan dalam mendorong fasa anagen daripada minoxidil.


Ekstrak eter petroleum juga meningkat panjang folikel rambut, sama minoxidil. Dalam kumpulan kawalan hanya 34% folikel yang lebih panjang daripada 0.5 mm. Dalam ekstrak dan kumpulan minoxidil dirawat peratusan adalah 44-49%, dengan minoxidil yang paling berkesan. Sekali lagi, ekstrak etanol tidak mempunyai kesan yang ketara.


Keputusan dari Eclipta alba dalam tikus


Penukaran dari Telogen fasa anagen telah diperhatikan dalam 87.5% daripada tikus yang dirawat dengan ekstrak metanol yang lebih kukuh (3.2 mg / kg) dan 50% daripada tikus yang dirawat dengan ekstrak yang lebih lemah (1.6 mg / kg). Ini telah dibuktikan oleh peningkatan bilangan folikel dalam lapisan subcutis dan penebalan kulit. Jumlah folikel juga meningkat. Tiada tikus kawalan ini menunjukkan kesan yang sama.


Kedua-dua kepekatan minoxidil meningkat ketebalan kulit, kiraan folikel dan peratusan folikel dalam fasa anagen. Minoxidil 2% adalah lebih berkesan daripada minoxidil 1%. Menurut penulis, kesan minoxidil dan ekstrak metanol "setanding", tetapi melihat data, ia kelihatan bahawa ekstrak yang lebih kukuh alba daripada Eclipta adalah sebenarnya secara signifikannya lebih efektif. Sebagai contoh, minoxidil 2% meningkat bermakna kiraan folikel 43-73, manakala 3.2 mg / kg ekstrak metanol meningkat 19-66. Penukaran dari Telogen untuk anagen adalah juga lebih ketara dalam kumpulan ekstrak metanol.


Kesimpulan


Ekstrak petroleum eter Eclipta alba meningkatkan pertumbuhan rambut pada tikus oleh folikel menukar dari Telogen fasa anagen. Kesan pertumbuhan rambut yang menggalakkan adalah serupa dengan daripada minoxidil. Ekstrak etanol, bagaimanapun, menunjukkan keputusan hanya amat sederhana. Sebarang perubahan dalam warna bulu telah dilaporkan.


Pada tikus, ekstrak metanol Eclipta alba mendorong penukaran folikel rambut dari Telogen fasa anagen. Eclipta alba juga meningkatkan ketebalan kulit dan bilangan folikel rambut jumlah dan subkutaneus. Kesan-kesan ini adalah lebih ketara daripada yang dilihat dari 1% dan 2% minoxidil. Sejak tikus mempunyai bulu hitam bermula dengan, tuntutan untuk mencelup rambut tidak boleh dinilai.


Sebab-sebab yang mungkin kerana kekurangan keberkesanan dalam ekstrak etanol Eclipta alba kekurangan wedelolactone dan beta-Sitosterol. Manakala ekstrak petroleum eter dan ekstrak metanol mengandungi banyak wedelolactone, ekstrak etanol tidak melakukannya. Wedelolactone mempunyai abilitiy untuk menindas caspase-11 (link) dan ungkapan reseptor androgen (link).


Ekstrak petroleum eter juga tinggi dalam beta-Sitosterol, yang telah ditunjukkan untuk menghalang 5-alpha-reductase (link), faktor utama dalam keguguran rambut genetik. Kandungan beta-Sitosterol ekstrak metanol Eclipta alba telah tidak dilaporkan dalam kajian ini.







Eclipta alba (also known "Bhringraj" and "False Daisy") is a tropical herb that has been used to treat various illnesses. A traditional use for it in Ayurvedic medicine has been hair loss treatment and hair dyeing.

While many traditional remedies have not been scientifically studied, Eclipta alba has not one but two actual studies behind it showing hair growth promoting activity in rodents. In the first paper, petroleum ether and ethanol extracts of the herb were compared against minoxidil (link). The second paper also used minoxidil as a positive control, but this time the extract was made with methanol (link).

To get an overview of how effective Eclipta alba really is for growing hair, in this post we'll be comparing the results from both papers.

The three Eclipta alba extracts

In the first paper, 500 grams of dried coarse powder of Eclipta alba was initially extracted with petroleum ether. The resulting marc was further extracted with ethanol to make the ethanol extract. These extracts were then incorporated into an ointment base in concentrations of 2% and 5% (i.e. the resulting ointments contained 2-5% ethanol extract).

In the second paper, 1 kilogram of Eclipta alba was extracted with 95% methanol and then filtered and concentrated. The final formulations contained either 3.2 mg/kg or 1.6 mg/kg of the extract in a solution of propylene glycol and DMSO.

Study design

The petroleum ether & ethanol study used six groups of rats with their backs shaved. Group I was applied ointment base only and served as control, Group II was applied 2% ethanol extract, Group III was applied 5% ethanol extract, Group IV was applied 2% petroleum ether extract, Group V was applied 5% petroleum ether extract, and group VI was applied 2% minoxidil and acted as positive control. The ointments were applied for 30 days.

In the methanol study, mice with hair already in telogen phase were selected. Two experiments were done: the first one compared the effectiveness of 1% and 2% minoxidil to a control vehicle, and the second one looked at the effectiveness of 1.6 mg/kg and 3.2 mg/kg methanol extracts of Eclipta alba. The extracts were applied for 10 days.

Results from Eclipta alba in rats

Shaved rats treated with the petroleum ether extract of Eclipta alba began growing new hair significantly faster than rats in the control group. Whereas the control rats took 12 days to initiate hair growth, the petroleum ether extract rats took only 5 to 6 days, with the stronger ointment being slightly more effective. The time it took to completely cover the shaved area in hair was also decreased from 24 days to 20 days.

2% minoxidil reduced hair growth initiation time to 6 days and completion time to 20 days. Therefore, minoxidil was as effective as 2% petroleum ether extract but slightly less effective than 5% petroleum ether extract. Ethanolic extracts reduced the time of hair growth initiation only slightly and had no effect on completion time.

The hair growth effects were due to a marked conversion of hair follicles from telogen to anagen phase. In the control group and ethanol extract group, most of the follicles were in telogenic phase, while in the minoxidil and petroleum ether extract groups most follicles were in anagenic phase. Notably, petroleum ether extract of Eclipta alba was even more effective in inducing anagen phase than minoxidil.

Petroleum ether extract also increased the length of the hair follicles, similarly to minoxidil. In the control group only 34% of follicles were longer than 0.5 mm. In the extract and minoxidil treated groups the percentage was 44-49%, with minoxidil being most effective. Once again, ethanol extract did not have a significant effect.

Results from Eclipta alba in mice

Conversion from telogen to anagen phase was observed in 87.5% of the mice treated with the stronger methanol extract (3.2 mg/kg) and in 50% of the rats treated with the weaker extract (1.6 mg/kg). This was evidenced by the increased number of follicles in the subcutis layer and a thickening of the skin. The total number of follicles was also increased. None of the control rats showed a similar effect.

Both concentrations of minoxidil increased skin thickness, follicle count and the percentage of follicles in anagen phase. 2% minoxidil was slightly more effective than 1% minoxidil. According to the authors, the effects of minoxidil and the methanol extracts were "comparable", but looking at the data, it seems that the stronger extract of Eclipta alba was in fact significantly more effective. For example, 2% minoxidil increased mean follicle count from 43 to 73, whereas the 3.2 mg/kg methanol extract increased it from 19 to 66. The conversion from telogen to anagen was also more pronounced in the methanol extract group.

Conclusion

A petroleum ether extract of Eclipta alba increases hair growth in rats by converting follicles from telogen to anagen phase. The hair growth promoting effect is similar to that of minoxidil. An ethanol extract, however, showed only very modest results. No change in fur color was reported.

In mice, methanol extracts of Eclipta alba induce conversion of hair follicles from telogen to anagen phase. Eclipta alba also increases skin thickness and the number of total and subcutaneous hair follicles. These effects are even more pronounced than those seen from 1% and 2% minoxidil. Since the mice had black fur to begin with, the hair dyeing claims could not be evaluated.

Possible reasons for the lack of efficacy in ethanol extracts of Eclipta alba are the lack of wedelolactone and beta-sitosterol. While petroleum ether extracts and methanol extracts contain significant amounts of wedelolactone, ethanol extracts do not. Wedelolactone has the abilitiy to suppress caspase-11 (link) and androgen receptors expression (link).

Petroleum ether extracts are also high in beta-sitosterol, which has been shown to inhibit 5-alpha-reductase (link), a key factor in genetic hair loss. The beta-sitosterol content of methanol extracts of Eclipta alba was not reported in the study.








No comments:

Post a Comment